Maartje Goverde - Het probleem in onze wereld is niet zozeer alles wat we verkeerd regelen. We doen natuurlijk een hoop verkeerd – daar zijn we mensen voor, en de wereld zal nooit perfect zijn.

Maar er is een basishouding in ons dagelijks leven ontstaan die doorsijpelt in alles waar mensen afhankelijk zijn van anderen. Het is de haast. In onze maatschappij is een wedloop bezig om vooral overal ‘de beste’ of ten minste ‘goed genoeg’ te zijn, en dat ook te bewijzen. Aantonen dat we ‘het goede deden’. Dat we deugen. Het gaat van foto’s van borden met lekker eten op facebook, tot de minister-president die zich verschuilt achter ‘ik ben niet de baas’. Het komt voort uit de behoefte te bewijzen dat je goed genoeg bent, en het geeft een ware run op ‘beter’ en ‘meer’ in deze wereld; onze behoefte om ons eigen bestaansrecht aan te tonen is zo groot, dat we haastig van het ene naar het andere bewijsstuk rennen. Ik zal je een geheim vertellen

Die haast is juist wat al het goede stuk maakt.

En jij bent hoogstwaarschijnlijk goed genoeg – er nu even vanuit gaande dat je geen massa-moordenaar bent. Het is de haast die ons leven kapot maakt. Laat dat even bezinken: de last die we hebben van alle onzorgvuldigheid, veroorzaken we zelf met onze haast. Onze haast om te voldoen aan dat wat de wereld van ons vraagt. Of wat we denken dat de wereld vraagt, want de druk is vaak best groot, maar heb je ooit geprobeerd wat er gebeurt als je zegt: ‘Hier kan ik niet aan voldoen’? We rennen harder dan gezond is, omdat we onder druk staan en ook omdat we  deken dat we niet anders kunnen.

In onze wereld is onzorgvuldigheid de norm geworden. Logisch, want we hebben haast, haast, haast om aan de regels en richtlijnen te voldoen, en zorgvuldigheid kost tijd. Daarom nemen we genoegen met cijfers en flitsen van stukjes informatie. Een goed voorbeeld: de klanttevredenheidsvragenlijsten in je email. Die dingen die je na een telefoontje met een klantenservice in je mailbox vindt, en waar je  in drie tot vijf vragen moet vertellen of je tevreden bent. Er wordt vooral gevraagd naar of de telefonist aardig was, terwijl je frustratie zat in de enorme lange wachttijd en het altijd maar nul reactie krijgen op vragen via de email. Kansloos, zo’n ‘onderzoek’ want je weet dat jouw positieve antwoorden over de aardigste telefonist ooit, misbruikt zullen worden om te doen alsof je één van de vele tevreden klanten was. Je was niet tevreden; daarom bikkelde je ook die oneindige wachttijd door om uiteindelijk toch die telefonist te spreken te krijgen. Het zijn haastige, onzorgvuldige, onderzoeken die misbruik maken van jouw moeite om ze in te vullen, door een tevredenheid te presenteren die er helemaal niet is. Het is werkelijk waar een vreselijke wantoestand. Maar dat zie je pas als je de tijd en moeite neemt om te kijken wat er nou eigenlijk gaande is.

Het is tijd voor wat anders; een beetje meer zorgvuldigheid. En ja: dat kost wat extra tijd. Maar het levert ook veel op, want je gaat haarscherp zien waar je je tijd of geld nog in wilt steken, en waar niet. Je zult begrijpen dat ik even na moest denken over wat er nu eigenlijk gebeurde met die tevredenheidsonderzoekjes – maar dat die tijd dubbel en dwars is terugverdiend nu ik weet dat ik ze nooit meer in ga vullen. Laten we iets zorgvuldiger omgaan met elkaar en onszelf. Het is er tijd voor.

De toekomst is al begonnen.

Doe je mee?

Maartje Goverde

Bestuurder & psychiatrisch verpleegkundige Stichting Uitblinkers Coach, spreker, (v)blogger en auteur ‘Interactiekracht - gezond gedrag en eigen regie in psychiatrie en jeugdzorg’


Tags bij dit artikel:


Artikelen met gelijksoortige tags:


Gegevens bij dit artikel:

  • Fotograaf of fotobureau: : INGImages
  • Datum: 28 nov 2020
  • Naam blogger: Maartje Goverde

Aanmelden e-mail nieuwsbrief

ZorgKrant.nl is een initiatief van de stichting Care Net Holland!