Maxim Roos - Net als bij Deel I richten wij ons op het referentiepunt van de patiënt, wiens anekdotes afkomstig zijn van de drie bronnen onderaan dit artikel.

Voorwoord

Projectleider Barbara Olasov Rothbaum werkte voor dit onderzoek samen met associate director van het Graphics, Visualizations and Usability Center bij Georgia Tech,Larry F. Hodges, in het VR - centrum van het Georgia Institute of Technology (GIT). Het project werd gefinancierd door het Emory / Georgia Tech Biomedical Research Consortium, dat technisch-medisch toepassingen ondersteunt en wordt als de eerste gecontroleerde VR studie voor de behandeling van en mentale kwestie beschouwd.

De ervaringsdeskundige

De 21-jarige Christopher Klock uit Atlanta, student bij het GIT, haalt tijdens zijn behandeling voor hoogtevrees door Barbara O. Rothbaum  en Larry Franklin Hodges, herinneringen op: Op10-jarige leeftijd liep hij de trap op naar de top van het Vrijheidsbeeld: “Halverwege is er een plek om naar buiten te kijken, Het maakte me gewoon doodsbang. Ik draaide me om en liep de trap af”.

Hij werd in elk aspect van zijn leven met zijn angst geconfronteerd: Toen vrienden genoten van het uitzicht vanuit een glazen lift die hen naar een restaurant op de72e verdieping van het Peachtree Plaza in Atlanta bracht, sjokte Klock de trap op. (Alle gekheid op een stokje, maar hij krijgt wel een uit-stekende conditie van.) Alleen al het idee om geen vaste grond onder zijn voeten te hebben deed hem het koude zweet uitbreken. Hij verwoordt zijn aandoening als volgt: “Alles hoger dan een verdieping en ik zou zweethanden krijgen ... en slappe knieën”.

Mind over matter

Omdat de virtuele 3D omgeving er wat cartoonesk uitziet wordt ook hier de realiteit (de tastzin) een handje geholpen door in dit geval de patiënt in de behandelkamer aan een reling te laten staan om een balustrade te simuleren, zoals mijnheer Klock beaamd: “Het was volkomen realistisch. In mijn achter-hoofd wist ik dat het niet echt was, maar het voelde alsof ik op de rand van de richel stond. Ook al lijkt het op een geanimeerde realiteit, alle diepte- en bewegingsaanwijzingen zijn realistisch, dus het voelt echt.  Binnen ongeveer 20 of 30 seconden voelde het alsof je er was.”

Enkele andere virtuele voorbeelden zijn een glazen lift van 49 verdiepingen, een balkon op de 20e verdieping en drie voetgangersbruggen tot 80 meter boven een rivier in een kloof. 

Heden ten dagen heeft hij totaal geen moeite meer met virtuele hoogtes dankzij VRET (Zie Deel I: Historisch-futuristische Virtual Reality. Arachnofobie). Wetenschappers stellen zich een dag voor waarop therapeut, patiënt -en belangrijke figuren uit diens kindertijd-  een virtuele wereld bevolken, aldus Dr. Sieburg: "Op dit moment beweren we niet dat we iemand met deze aanpak hebben genezen,". Maar in januari 1996, voegde hij eraan toe, "We plannen een massatest via internet."

Een soortgelijk experiment wordt besproken in Innovaties in de zorg 3: Rouwverwerking.

Een genezingsproces gaat is vaak een langdurig traject en de heer Klock ging dan ook met kleine stapjes vooruit: “Als een parkeerplaats geen ruimte op de eerste verdieping had, zou ik vertrekken en proberen een andere te vinden, Nu kan ik zonder problemen parkeren aan de rand van de hoogste verdieping. Ik kan erop uit en ik kan (mijn hoogtevrees) overwinnen. Het weerhoudt me er niet meer van om dingen te doen.  Ik kon een paar van mijn vrienden meenemen en hen laten zien dat ik helemaal naar de top kon gaan. Het was heel fijn om uit te kunnen gaan en te genieten van het uitzicht." 

Virtual Reality Sickness

Er zijn veel aspecten die “VR Sickness” (Misselijkheid duizeligheid, hoofdpijn, droge ogen, etcetera door het gebruik van Virtual Reality Head Mounted Displays.) kunnen veroorzaken, maar de meest prominente, althans waar ik uitgebreide onderzoeksresultaten van heb gevonden zijn opgenomen in dit artikel: Om de fenomenen ‘bewegingsparallax’ en ‘shapes and shades’ te illustreren wordt het hieronder uitgelegd  aan de hand van illustraties, animaties, en videofragmenten. Daarna gaan we iets dieper in op andere VR gerelateerde aandoeningen in relatie met sexe. Via de bijgevoegde links zijn de voorbeelden te bekijken.

Drie voorbeelden van bewegingsparallax

Bewegingsparallax is een positieverandering die wordt veroorzaakt door de beweging van de waar-nemer in de omgeving, zoals een passagier in een auto die uit het zijraam kijkt. De auto rijdt over de snelweg. Bewegingsloze objecten dicht bij het raam zoals de strepen om de rijbanen op te splitsen lijken voorbij schieten, terwijl een boerderij in de verte langzamer lijkt te bewegen. Een ander voorbeeld: De video via de link https://isle.hanover.edu/Ch07DepthSize/video/motionParallax.ogv toont wolken vanuit een vliegtuig. Hoe dichter de wolk bij het vliegtuig, hoe sneller hij lijkt te bewegen. (Zie https://isle.hanover.edu/Ch07DepthSize/Ch07MotionParallaxIllus.html).

Net als bij de menselijke ogen, creëren de 2 lenzen in stereoscopische VR dieptewaarneming.

(https://immersionvr.co.uk/wp-content/uploads/2019/09/depth-perception.jpg)..

De (verwachte) groei van VR (en AR)- Source.

(https://immersionvr.co.uk/wp-content/uploads/2019/09/vr-growth-chart.jpg).

(Zie https://immersionvr.co.uk/blog/monoscopic-vs-stereoscopic-360-vr/).

De illustratie toont een vogelvluchtperspectief van de bewegingsparallax van een object tegen een ver weg gelegen achtergrond vanwege een perspectiefverschuiving. Vanuit "Gezichtspunt A", lijkt het object voor het blauwe vierkant te staan en vanaf  B,lijkthet voor het rode vierkant te staan.

(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/34/Parallax_Example_en.svg/310px-Parallax_Example_en.svg.png). In de animatiebeweegt het gezichtspunt heen en weer.De witte kubus vooraan lijkt sneller te bewegen dan de groene kubus in het midden van de achtergrond. (https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ab/Parallax.gif).

(Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Parallax).

Speial effects: ‘Shapes and shades’, etcetera

Om een gedegen inzicht te krjgen van visuele effecten en niet de gehele site over te nemen in verband met auteursrechten is de volgende site een leuke aanbeveling. De paragrafen (zie onder) zijn op de site ter verduidelijking voorzien van afbeeldingen en staafdiagrammen: https://www.tweaktown.com/guides/7808/overwatch-graphics-performance-tweak-guide/index.html

  • Weergave (Volledig scherm/Venster), resolutie (beeldpunten), gezichtsveld, grafische kwaliteit.
  • Renderen (Optimaliseren) , textuur/filter kwaliteit en lokaal mistdetail.
  • Dynamische reflecties, schaduw-, model- en effectendetails.
  • Licht-, antialias-, en refractiekwaliteit. (Kwaliteit van licht, randen,  en lichtbreking).
  • Lokale reflecties, en occlusie (schaduwen) in de omgeving.

Geslachtsverschillen op het gebied van Virtual Reality

Een 'bewegingsparallax' geeft een man het gevoel te geven ondergedompeld te zijn in de VR-wereld en voor vrouwen zijn 'vorm van schaduw' (natuurlijke schaduwen) van belang te zijn voor een realistische VR-ervaring.  (Zie https://thegroundtruthproject.org/women-men-experience-vr-differently/).

De staafdiagrammen tonen de relatie tussen “VR Sickness” en geslacht: Het percentage mannen en vrouwen dat VR Sickness ervaart. (1), hoe vaak zij het gemiddeld ervaren (2), wanneer (alleen dames) zij het ervaren (3) en het percentage heren en dames dat het heeft overwonnen (4).

(Zie voor afb.-adressen 1,2 en 4 https://itcareersholland.nl/a-survey-about-vr-sickness-and-gender/.

(Zie Afb-adres: https://virtualreality-news.net/news/2020/jul/06/vr-motion-sickness-survey-women/

  1. https://venturebeat.com/wp-content/uploads/2020/07/VR-sickeness-rating.png?resize=1024%2C633&strip=all?w=1200&strip=all.   
  2. https://venturebeat.com/wp-content/uploads/2020/07/VR-Sickness-Scores.png?resize=1024%2C633&strip=all?w=1200&strip=all.     
  3. https://virtualreality-news.net/wp-content/uploads/sites/8/2020/07/vrpic1-1024x568.png.   
  4. https://venturebeat.com/wp-content/uploads/2020/07/Overcame-VR-sickness-endered.png?resize=1024%2C633&strip=all?w=1200&strip=all.    

Zie voor overige informatie: https://www.techfuturae.com/vr/guides/virtual-reality-motion-sickness/.

De bronnen waarnaar verwezen wordt in het bovenstaande, alsmede de afbeeldings-adressen zijn niet opgenomen in de onderstaande bronnenlijst.

Bronnen van acrofobie

Bronnen van Virtual Reality Sickness

 


Tags bij dit artikel:


Artikelen met gelijksoortige tags:


Gegevens bij dit artikel:

  • Fotograaf of fotobureau: : INGImages
  • Datum: 10 feb 2021
  • Naam blogger: Maxim Roos

Aanmelden e-mail nieuwsbrief

ZorgKrant.nl is een initiatief van de stichting Care Net Holland!