Onderzoek binnen revalidatiegeneeskunde moet leiden tot zorginnovaties zoals nieuwe behandelingen of nieuw oefenmateriaal met toegevoegde waarde.

Foto: UMC Utrecht

Onderzoek binnen revalidatiegeneeskunde moet leiden tot zorginnovaties zoals nieuwe behandelingen of nieuw oefenmateriaal met toegevoegde waarde.

Daarom betrekt Anne Visser-Meily, hoogleraar revalidatiegeneeskunde van het UMC Utrecht en De Hoogstraat Revalidatie, bij al haar onderzoek de patiënt en zijn of haar omgeving. 
 
Fitheid, denkvermogen en ‘family empowerment’ zijn essentiële onderdelen voor  deelname aan de maatschappij. Deze onderdelen worden in het Kenniscentrum Revalidatiegeneeskunde Utrecht (een samenwerkingsverband tussen het UMC Utrecht Hersencentrum en De Hoogstraat Revalidatie) onderzocht bij vier neurologische aandoeningen: beroerte, aangeboren hersenbeschadiging, dwarslaesie en spierziekten.
 
Visser-Meily: “Onze strategie gaat uit van een nauwe verbondenheid tussen het UMC Utrecht, de patiënt en de maatschappij. Al het onderzoek dat we hier doen moet uiteindelijk vooruitgang opleveren voor patiënt en maatschappij. Ons onderzoek binnen de revalidatiegeneeskunde naar zogeheten ‘family empowerment’ sluit hier goed op aan. Wij ontdekten bijvoorbeeld dat een kwart van de gezinnen met een kind met een aangeboren hersenbeschadiging veel stress ervaart. Dit percentage is tweemaal zo hoog als in gezinnen met een gezond kind. In een innovatieproject bekijken we daarom of een deel van de revalidatie van jonge kinderen ook thuis kan plaatsvinden.”
 
Zij vervolgt: “Binnen ons Kenniscentrum Revalidatiegeneeskunde zijn patiënten betrokken bij nieuwe aanvragen voor onderzoek én bij het vertalen van de resultaten van onderzoek naar innovaties. En deze input van patiënten en hun omgeving levert veel op:

  • Onze ‘Oefen App Beroerte’ had er totaal anders uitgezien als wij de patiëntenvereniging niet hadden gevraagd om mee te denken bij de ontwikkeling ervan.
  • Het cognitieve stimulatieprogramma ‘Niet Rennen Maar Plannen’ was nooit zo’n succes geworden zonder input van de patiënten. Door hen voegden wij oefenopdrachten toe waardoor patiënten beter leren communiceren met hun eigen partner, familie en vrienden. Hoe hadden we dat kunnen vergeten?
  • Bij het innovatieproject ‘Het Digitale Raam’ was een van de ouders dé projectmedewerker. Hierbij werden iPads ingezet om kinderen vaardigheden te laten oefenen en via videostreaming konden de ouders thuis of op hun werk hun kinderen hierbij volgen. Twee vliegen in een klap.
  • Een nieuw project dat samen met patiënten wordt ontworpen is de inzet van meters die het beweeggedrag van mensen registreren. Daarmee kunnen we patiënten feedback geven en zo hopen we ze te kunnen motiveren om te blijven bewegen.”

De zorgverlener anno 2014 is niet meer de traditionele therapeut maar moet de rol van coach aannemen, vindt Visser Meily. Deze rol is meer gericht op versterking van zelfbeschikking, empowerment en geloof in eigen kunnen van de patiënt en zijn partner of de patiënt en zijn gezin. Dat vraagt om een andere scholing van paramedici en andere revalidatiezorgverleners.


Aanvullende informatie:

Plaatsingsdatum:
11 maart 2014 om 08:00

Auteur:
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Bron:
UMC Utrecht

Aanmelden e-mail nieuwsbrief

ZorgKrant.nl is een initiatief van de stichting Care Net Holland!