Wat is er dan aan de hand?
Wat betekent dat voor u?
Meestal heeft het budgetplafond voor u geen gevolgen.
· Bent u al in behandeling bij een arts als deze het budgetplafond bereikt? U mag dan uw behandeling afmaken.
· Een arts kan met een zorgverzekeraar afspreken dat hij ook nog blijft behandelen als het budget op is. U kunt dan nog gewoon bij hem terecht.
· Bij een restitutiepolis heeft u altijd recht op een vergoeding van uw zorgverzekeraar. U heeft dan niet te maken met een budgetplafond.
Wanneer krijgt u wel te maken met een budgetplafond?
Als uw behandeling nog moet beginnen terwijl het budget van de arts op is. Dan kan het gebeuren dat de arts u niet in behandeling neemt of een wachttijd heeft. U heeft dan nog steeds recht op zorg bij een andere arts! Een cliëntenstop of een wachttijd kan soms ook een andere reden hebben.
Krijgt u te maken met een cliëntenstop of wachttijd?
Neem dan contact op met uw zorgverzekeraar. Uw zorgverzekeraar moet u helpen bij het vinden van de juiste behandeling bij u in de buurt waar u snel terechtkunt. Dit heet zorgbemiddeling (zorgverzekeraars.nl/zorgbemiddeling). U heeft ook recht op zorgbemiddeling als de wachttijd van een arts te lang is.
Vindt u dat uw zorgverzekeraar u hier niet voldoende bij helpt? Dan kunt u een klacht indienen bij de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ) via skgz.nl.
Bron: Longfonds
Tags bij dit artikel: