Goedemiddag, welkom bij ZorgKrant.nl

 ZorgKrant.nl omvat nieuws en wetenswaardigheden m.b.t. de Nederlandse zorgsector. ZorgKrant.nl is een onafhankelijk initiatief van de stichting Care Net Holland (CNH).


Laatste nieuws ...

Ruimte geven aan medewerkers en teams om samen met cliënten de juiste zorg op het juiste moment af te spreken en de gewenste werktijden hierop af te stemmen, dat is het uitgangspunt van De Kanteling Werktijden. Het proces om tot afspraken te komen, namelijk door een open dialoog binnen de organisatie zowel in teams als tussen teams en management en bestuur, is belangrijk voor een goed resultaat: tevreden werknemers die meer autonomie en meer balans tussen werk en privéleven ervaren.  

De afgelopen twee jaar hebben vele zorgorganisaties ervaringen opgedaan met het gedachtengoed van De Kanteling, met de afspraken voor het kader en met de invoering daarvan. De inzichten en praktijkvoorbeelden zijn samengebracht in twee publicaties ter inspiratie voor anderen en voor de verdere ontwikkeling van De Kanteling Werktijden binnen organisaties. Met de opgedane ervaringen en in het licht van de huidige ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, is het essentieel om in gesprek te blijven over zeggenschap van werktijden en zelforganiserende-/zelfsturende teams. Dit doen we onder andere door de dialoog in organisaties te stimuleren en door de CAO VVT verder te ontwikkelen. 

Resultaten van De Kanteling
Medewerkers geven aan dat meer zeggenschap leidt tot meer tevredenheid. Dat uit zich onder andere in meer tevredenheid over de werk-/privé balans. Ruimte geven aan verschillen en de roosterverantwoordelijkheid binnen het team leggen, hebben een positieve invloed op hoe medewerkers zeggenschap ervaren.

Uit de vier monitors tijdens het invoeringstraject blijken de volgende resultaten:

  • Bij circa 65% van de organisaties zijn er afspraken over De Kanteling werktijden gemaakt en ingevoerd.
  • Bij de organisaties waar al zeggenschap over werktijden was, is De Kanteling sneller tot stand gekomen en zijn zowel (vertegenwoordigers van) medewerkers als bestuurders tevredener.
  • Zeggenschap over werktijden leidt tot een betere werk-/privé-balans en tot meer tevredenheid bij medewerkers over de werktijden. Zeker als in de afspraken rekening gehouden wordt met verschillen.
  • Er wordt meer zeggenschap over werktijden ervaren als het team zelf het rooster vaststelt (en niet iemand buiten het team) en als er een goed werkend systeem is die dit ondersteunt.

Achtergrond en publicaties

In de publicaties over De Kanteling is de opgedane kennis en praktijkervaringen beschreven. Doel is om daarmee een verdere impuls te geven aan inhoud en proces van de verschuiving van zeggenschap en invloed rond de werktijden naar teams en individuele medewerkers. Dit met inzichten in de te behalen voordelen, best practices ter inspiratie en houvast in de vorm van bevorderende en belemmerende factoren


Tags bij dit artikel:


Artikelen met gelijksoortige tags:


Gegevens bij dit artikel:

  • Fotograaf of fotobureau: : INGImages
  • Bron bij dit artikel: : ActiZ
  • Wat is de URL bij deze bron?: Website bezoeken
  • Originele titel: Zeggenschap over werktijden leidt tot meer tevredenheid
  • Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers
  • Datum: 12 nov 2018

Aanmelden e-mail nieuwsbrief

ZorgKrant.nl is een initiatief van de stichting Care Net Holland!