Een aanzienlijk deel van de zorgorganisaties heeft onvoldoende/geen afspraken over behandeling kunnen maken, terwijl cliënten daar wel recht op hebben en behandeling nodig is

Elk jaar maken zorgorganisaties in de Wlz afspraken met zorgkantoren over de prijs, het volume en de kwaliteit van de zorg voor het volgende kalenderjaar. Uit de elfde ActiZ-evaluatie (N=150) inkoop verpleeghuiszorg 2018 blijkt dat zorgorganisaties – net als vorig jaar - een positieve verandering ervaren in hun dialoog met het zorgkantoor. De vorig jaar ingezette trend zet zich door: er is sprake van een beter gesprek tussen het zorgkantoor en de zorgorganisatie over kwaliteitsverbetering verpleeghuiszorg, al zijn er verschillen per regio. Wlz-uitvoerders, waartoe de zorgkantoren behoren, hebben het afgelopen jaar voor het eerst ingekocht op basis van het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg ‘Samen leren en verbeteren’. 

Ook blijkt dat er meer ruimte is voor persoonsvolgende bekostiging, waarbij het geld de keuze van de cliënt volgt. Zorgorganisaties lopen echter nog steeds een risico, aangezien ze pas laat in het jaar weten of de geleverde zorg daadwerkelijk bekostigd wordt. Als het regiobudget is uitgeput volgt er namelijk alsnog een budgetmodel met plafond of wordt het tarief alsnog naar beneden bijgesteld. Helaas korten alle Wlz-uitvoerders in 2018 wederom zelf op het NZa-tarief. De tarieven komen 3 tot 6,5% lager uit dan het landelijk vastgestelde tarief door de NZa. ActiZ pleit net als vorig jaar voor landelijk vaste reële tarieven om te kunnen voldoen aan de vereiste zorg en behandeling. 

Zorgorganisaties hebben behoefte aan meerjarenafspraken. 44% van de zorgorganisaties heeft voor het eerst voor 2018-2020 een meerjarenafspraak gemaakt met het zorgkantoor. Daarnaast had 45% al een doorlopende meerjarenafspraak voor 2017 en 2018 of een andere meerjarenafspraak. Bij slechts 15% van de zorgorganisaties heeft de meerjarenafspraak ook betrekking op de tarieven. Van de respondenten die een doorlopende meerjarenafspraak hadden, geeft 61% aan dat er sprake was van een vermindering in de administratieve lasten bij de zorgcontractering 2018. 

Verbeterpunten
Een aanzienlijk deel van de zorgorganisaties heeft onvoldoende/geen afspraken over behandeling kunnen maken, terwijl cliënten daar wel recht op hebben en behandeling nodig is. Opvallend hierbij zijn de grote verschillen tussen de Wlz-uitvoerders. De bekostiging van de geleverde zorg van mensen met een zware zorgvraag staat het meest onder druk.

Om effectief te kunnen investeren in medewerkers en kwaliteit van zorg is snel inzicht nodig over wat er aan zorg en behandeling wordt vergoed. Weliswaar zijn hier positieve stappen in gemaakt maar vanuit het stelsel is deze informatie laat beschikbaar. Deze onzekerheid voor de bedrijfsvoering komt de kwetsbare ouderen die zorg nodig hebben niet ten goede.  

Zorgorganisaties willen echte meerjarenafspraken met het zorgkantoor aangaan. Deze afspraken moeten gaan over persoonsvolgende bekostiging, een reëel vast tarief, en maatwerkafspraken die recht doen aan de implementatie van het kwaliteitskader en de regionale agenda. Hierbinnen kunnen zorgorganisaties investeren in goed werkgeverschap en vastgoed en is er ruimte voor  (technologische) vernieuwingen.

Zorgorganisaties zien dat de meeste aspecten van het inkoopbeleid 2018 afgezet tegen het inkoopbeleid 2017 onveranderd zijn gebleven. De grootste verbeteringen zien respondenten (59%) op het gebied van vermindering administratieve lasten gevolgd door meerjarenafspraken (54%) en vereenvoudiging inkoopbeleid (53%). Voor het verbeteren van het inkoopbeleid 2019 hebben zorgorganisaties diverse suggesties gedaan. Zorgorganisaties benadrukken dat de bekostiging daadwerkelijk persoonsvolgend moet worden, willen geen tariefafslagen en wensen verdere vereenvoudiging van het inkoopbeleid.


 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : ActiZ
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.actiz.nl/nieuws/ouderenzorg/2018/02/wlz-zorginkoop-2018-trend-betere-dialoog-zorgkantoren-met-zorgorganisaties-zet-door
Originele titel: Wlz-zorginkoop 2018: Trend betere dialoog zorgkantoren met zorgorganisaties zet door
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers
Datum: 2018-02-08

Relevante artikelen ...

Regionale knelpunten gezondheidszorg inzichtelijk gemaakt Passende organisatie van zorg in de regio is noodzakelijk om de zorg toegankelijk en betaalbaar te houden De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) publice... Management & beleid Mon, 24 Oct 2022, 10:42:07
PFAS gehalte in drinkwater moet worden verlaagd PFAS zijn hele kleine stoffen, die op langere termijn een negatief effect kunnen hebben op je gezondheid In reactie op het RIVM-rapport over PFAS in ... Management & beleid Wed, 19 Oct 2022, 19:48:08
Thuiszorgorganisatie krijgt boete vanwege onrechtmatige declaraties De NZa constateert dat in de onderzochte maanden bij een groot deel van de cliënten tegen een hoger bedrag is gedeclareerd  De Nederlandse Zorga... Management & beleid Tue, 03 May 2022, 11:44:12
Passende bekostiging met leidraad voor zorgbundels Het advies passende zorg gaat over gepast gebruik én passende organisatie van zorg In samenwerking met de Nederlandse Vereniging voor Heelkunde (NVvH... Management & beleid Tue, 01 Mar 2022, 14:46:25
Explosieve stijging zorgkosten verwacht Alle zorginstellingen kampen met fiks oplopende personeelskosten en extra kosten voor flexibel personeel De totale kosten aan ouderenzorg, thuiszorg,... Management & beleid Mon, 31 Jan 2022, 13:17:23
Langdurige zorg heeft tekort 159 miljoen Ondanks corona kwam in het voorjaar de vraag naar Wlz-zorg weer op gang Het bedrag dat is gereserveerd voor de langdurige zorg is naar verwachting € ... Management & beleid Mon, 27 Sep 2021, 18:38:55