Dankzij het delen van kennis en ervaringen zijn wij in staat om de zorg continue te verbeteren en betaalbaar te houden. De digitale media bieden enorme kansen en risico’s. In dit schrijven een korte toelichting en een oproep voor de medewerking aan een betrouwbaar en nationaal ZorgCommunity.nl.

 

Het ideale kanaal …
Sociale media zoals Facebook en LinkedIn zijn door veel groepen ontdekt als het ideale kanaal voor het delen van kennis en ervaring. Ze bieden immers alle mogelijkheden, meestal gratis en laagdrempelig.

Uiteraard is gratis in dit voorbeeld betrekkelijk. Vrijwel iedereen begrijpt dat deze kosten uiteindelijk betaald worden dankzij adverteerders. Iets minder bekend is het gegeven dat veel bedrijven ook verdienen dankzij de informatie uit uw profiel en uw klikgedrag.

De meeste websites verzamelen data …
Dankzij slimme tracers beperkt het volgen van uw online gedrag zich niet tot de sociale media alleen. Veel websites maken gebruik van hulpprogramma’s die aangeboden worden door b.v. Facebook, Twitter of Google. Daarnaast zijn bijvoorbeeld de video’s van YouTube en bijna alle externe advertenties voorzien van tracers. Het komt regelmatig voor dat een webpagina enkele tientallen tracers omvat. Iedere tracer verzamelt op zijn beurt meerdere data zoals uw IP adres, bezochte websites, informatie m.b.t. de gebruikte software, tijdstip van klik, etc.

Zeker als uw gegevens voor onbepaalde tijd opgeslagen worden binnen buitenlandse servers, buiten het zicht van de Nederlandse wetgever, zijn de gevolgen vrijwel niet te overzien.

Geen inkomsten zonder tracers …
Het weigeren van tracers door websites wordt door veel adverteerders en reclamebureaus niet geaccepteerd waardoor zij alleen kunnen bestaan door dit in stand te houden.

Ook voor de ideële organisaties blijkt dit een uitdaging te zijn. Veel patiënten en beroepsorganisaties laten zich graag betalen door adverteerders. Niet altijd is de sponsorcode duidelijk en regelmatig komt het voor dat advertenties niet herkenbaar zijn als reclame. Binnen een aantal sectoren zijn bepaalde uitgevers en sponsoren dominant aanwezig en wordt een gezonde concurrentie / transparantie zoveel mogelijk voorkomen.  

Tijd voor een nationaal en onafhankelijk ZorgCommunity.nl …
Als u kennis en ervaring wilt uitwisselen m.b.t. de zorg zoekt u een platform die respectvol omgaat met uw gegevens en er alles aan doet om uw privacy en de herkenbaarheid van gesponsorde berichten te garanderen. Dit zonder verschillende tools en kennis om tracers, cookies en advertenties te blokkeren.

Een community van en voor de zorgsector…
Voor de meeste partijen zal dit geen aantrekkelijk verdienmodel zijn en niet de moeite waard zijn om hierin te investeren. In mijn beleving zal de sector zelf het initiatief moeten nemen en toezien op de naleving van de gezamenlijk overeengekomen richtlijnen. Ik denk hier niet aan een grote patiënten of beroepsorganisatie die vooral oog heeft voor de eigen doelgroep maar aan een breed gedragen en onafhankelijk initiatief waar ook de kleine en minder draagkrachtige groepen terecht kunnen.

Stichting Care Net Holland (CNH) als initiatiefnemer …
Nog voor de introductie van het World Wide Web (WWW) op 6 aug. 1991 was de stichting Care Net Holland (CNH) actief rondom het bevorderen van de digitale informatie-uitwisseling binnen de Nederlandse zorgsector. Zij waren o.a. de initiatiefnemer van het ZorgPortaal.nl (dec. 2000) en hebben destijds tientallen beroepsorganisaties ondersteund bij de introductie van Internet.

Na een lange winterslaap heeft CNH vanaf 2016 het voornemen om een nationaal ZorgCommunity.nl te introduceren. Een platform, vergelijkbaar met Facebook en Linked-In, etc., die verschillende groepen kan faciliteren bij het uitwisselen van kennis en ervaringen m.b.t. de zorg en welzijn.

Onafhankelijk toezicht …
Uiteraard moet deze ZorgCommunity.nl voldoen aan een aantal strenge (privacy) eisen en zal het toezicht grotendeels plaatsvinden door (vertegenwoordigers van) de eindgebruikers.

De CNH bestuur samenstelling, het ondersteunende team en alle bestaande activiteiten en voorwaarden worden op deze nieuwe ontwikkelingen afgestemd. CNH werkt primair met vrijwilligers en een onbezoldigd bestuur. Inmiddels zijn er veel technische oplossingen voorhanden en worden deze afgestemd op de specifieke eisen en wensen.

Startdatum …
Naar verwachting zal onze ZorgCommunity ergens aan het eind van dit jaar beschikbaar komen voor het grote publiek. De lanceerdatum is sterk afhankelijk van verschillende factoren, waaronder de vrijwillige inzet, testresultaten en de betrokkenheid / wensen vanuit partner organisaties.

Ideële partners gezocht!
Patiëntenorganisaties, beroepsorganisaties en overige, aan de zorg gerelateerde belangenorganisaties, zien wij als potentiele ideële partners. Graag luisteren wij naar uw specifieke wensen. Waar wenselijk en mogelijk realiseren wij binnen ZorgCommunity.nl oplossingen voor uw specifieke doelgroep en/of bieden wij een structurele stem m.b.t. de ontwikkeling en de dagelijkse exploitatie.

Commerciële partners gezocht!
Een aantal bedrijven levert belangrijke informatie voor onze bezoekers. Hieronder congresbureaus, opleiders, werving en selectiebureaus, persbureaus en meer. Binnen de kaders van een heldere gedragscode, waarbinnen o.a. het gebruik van tracers verboden zijn, bieden wij deze groep verschillende mogelijkheden om hun producten en diensten onder de aandacht te brengen van onze doelgroep. Bedrijven worden o.a. in de gelegenheid gesteld om een eigen pagina aan te maken, eventueel aangevuld met tools t.b.v. een congresagenda, vacaturedatabank, etc.

Redactie en testers gezocht!
Voor de verschillende testfases zijn wij op zoek naar gebruikers die het e.e.a. kritisch willen testen. Zodra dit mogelijk is mailen wij u meer informatie en de benodigde gegevens. Daarnaast zijn wij voor het dagelijks beheer op zoek naar toezichthouders / moderators en redacteurs. Het gaat om vrijwillige functies, meestal onafhankelijk van tijd en plaats. Waar nodig en wenselijk bieden wij een training en support.

Aanmelden of meer informatie …
Voor meer informatie en/of het aanmelden kan u o.a. een mailtje sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. . Vermeld a.u.b. uw eventuele organisatie, uw naam en telefoonnummer. Kees Visser, voorzitter CNH of John Henstra, eindredacteur CNH ZorgKrant.nl nemen vervolgens contact met u op.

 


Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Datum: 2018-05-02
Naam blogger: Kees Visser


(advertentie)