Zorginstellingen voeren intensief gesprekken met cliëntenraden om te horen wat zij belangrijk vinden in een portaal

'Zorginstellingen voeren samen met dokters intensief gesprekken met cliëntenraden en richten patiëntenpanels in om te horen wat zij belangrijk vinden in een portaal.' Dit schrijft Sander Gerritsen, directeur van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) in een brief aan Dianda Veldman van de Patiëntenfederatie in reactie op haar oproep aan de ziekenhuizen met de patiënt in gesprek te gaan over patiëntenportalen. 

Gerritsen onderschrijft het belang van het gesprek met de patiënt en meldt dat dit uitgebreid gebeurt in de instellingen. Ziekenhuizen en categorale instellingen maken na overleg met cliëntenraden en patiënten een zorgvuldige afweging om medische gegevens direct toegankelijk te maken, of om daar een vertragingstijd van maximaal zeven werkdagen voor in te richten. 
 
Bij zorg altijd snel contact
De meeste instellingen die nu patiëntenportalen inrichten, doen dit volgens de regels die zijn opgesteld binnen het VIPP-programma. De termijn van maximaal zeven werkdagen komt voort uit VIPP, met als aanvulling dat waar het kan de gegevens zonder vertraging beschikbaar gesteld moeten worden, ‘realtime’ dus. ‘Als er na een onderzoek reden is tot zorg, dan neemt de arts altijd snel contact op met de patiënt, om iemand niet langer dan nodig in onzekerheid te laten’, aldus Gerritsen. 
 
Arts en patiënt belangrijk
NVZ-leden werken er binnen VIPP aan dat informatie tussen de dokter en de patiënt online uitgewisseld kan worden, bijvoorbeeld via een patiëntenportaal. Zo kan de patiënt zich thuis goed voorbereiden op de volgende afspraak met de dokter door bijvoorbeeld na te denken over de vragen die hij wil stellen. Arts en patiënt spelen beide een belangrijke rol in deze ontwikkeling, het is aan beide om het patiëntenportaal te gaan gebruiken. Deelnemers aan VIPP maken zich hard voor online inzage omdat zij zien dat goede informatie-uitwisseling en een betrokken patiënt onmisbaar zijn bij het leveren van goede zorg. 

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : NVZ
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.nvz-ziekenhuizen.nl/actueel/huidig-artikel/3641-nvz-betrokken-patient-onmisbaar-bij-goede-zorg
Originele titel: NVZ: 'Betrokken patiënt onmisbaar bij goede zorg'
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers
Datum: 2018-02-14

Relevante artikelen ...

Aanpak interne agressie en ongewenst gedrag Een veilige werkomgeving is in iedere branche een voorwaarde om goed te kunnen functioneren Het Sociaal Fonds voor de Kennissector (SoFoKles) start e... Ziekenhuis Thu, 27 Oct 2022, 13:39:45
Blijven investeren in samenwerking kinderhartchirurgie Er is nog geen definitief besluit gevallen in welke ziekenhuizen deze zorg nog verleend mag worden Op dit moment is er goede en veilige zorg bij de v... Ziekenhuis Tue, 18 Oct 2022, 14:34:49
In alle ziekenhuizen wordt weer planbare zorg geleverd Doordat er nog steeds veel besmettingen zijn, blijft het ziekteverzuim en daarmee de druk op de zorg hoog Alle ziekenhuizen leveren weer planbare zor... Ziekenhuis Sun, 06 Mar 2022, 07:37:55
SARS-CoV-2 ziekenhuisopnames zijn aan het dalen De daling in de besmettingsgolf lijkt ingezet In de afgelopen week* werden 1.214 patiënten met een SARSsevere acute respiratory syndrome-CoVcoronavir... Ziekenhuis Tue, 22 Feb 2022, 15:27:12
Voor ziekenhuiszorg is meer ruimte Deze week opnieuw meer ziekenhuizen die aangeven volledig planbare zorg te leveren De Nederlandse ziekenhuizen geven aan dat hun operatiecapaciteit w... Ziekenhuis Tue, 15 Feb 2022, 16:16:00
Patiëntveiligheid in ziekenhuizen verbeterd Personeel in de ziekenhuizen is zeer te spreken over patiëntveiligheidscultuur Een veilige cultuur in het ziekenhuis, waarbij vergissingen en inciden... Ziekenhuis Wed, 02 Feb 2022, 15:54:42

Volg het nieuws ook via...

 

facebook Facebook

twitter Twitter

rss RSS

mail E-mail nieuwsbrief

 ZorgKrant.nl binnen Twitter.com