(advertentie)

Zorginstellingen voeren intensief gesprekken met cliëntenraden om te horen wat zij belangrijk vinden in een portaal

'Zorginstellingen voeren samen met dokters intensief gesprekken met cliëntenraden en richten patiëntenpanels in om te horen wat zij belangrijk vinden in een portaal.' Dit schrijft Sander Gerritsen, directeur van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) in een brief aan Dianda Veldman van de Patiëntenfederatie in reactie op haar oproep aan de ziekenhuizen met de patiënt in gesprek te gaan over patiëntenportalen. 

Gerritsen onderschrijft het belang van het gesprek met de patiënt en meldt dat dit uitgebreid gebeurt in de instellingen. Ziekenhuizen en categorale instellingen maken na overleg met cliëntenraden en patiënten een zorgvuldige afweging om medische gegevens direct toegankelijk te maken, of om daar een vertragingstijd van maximaal zeven werkdagen voor in te richten. 
 
Bij zorg altijd snel contact
De meeste instellingen die nu patiëntenportalen inrichten, doen dit volgens de regels die zijn opgesteld binnen het VIPP-programma. De termijn van maximaal zeven werkdagen komt voort uit VIPP, met als aanvulling dat waar het kan de gegevens zonder vertraging beschikbaar gesteld moeten worden, ‘realtime’ dus. ‘Als er na een onderzoek reden is tot zorg, dan neemt de arts altijd snel contact op met de patiënt, om iemand niet langer dan nodig in onzekerheid te laten’, aldus Gerritsen. 
 
Arts en patiënt belangrijk
NVZ-leden werken er binnen VIPP aan dat informatie tussen de dokter en de patiënt online uitgewisseld kan worden, bijvoorbeeld via een patiëntenportaal. Zo kan de patiënt zich thuis goed voorbereiden op de volgende afspraak met de dokter door bijvoorbeeld na te denken over de vragen die hij wil stellen. Arts en patiënt spelen beide een belangrijke rol in deze ontwikkeling, het is aan beide om het patiëntenportaal te gaan gebruiken. Deelnemers aan VIPP maken zich hard voor online inzage omdat zij zien dat goede informatie-uitwisseling en een betrokken patiënt onmisbaar zijn bij het leveren van goede zorg. 

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : NVZ
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.nvz-ziekenhuizen.nl/actueel/huidig-artikel/3641-nvz-betrokken-patient-onmisbaar-bij-goede-zorg
Originele titel: NVZ: 'Betrokken patiënt onmisbaar bij goede zorg'
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers
Datum: 2018-02-14

Relevante artikelen ...

Oproep ziekenhuizen en klinieken op wachttijden weer te delen Door actuele wachttijden te publiceren en aan te leveren wordt duidelijk welke patiënt waar terecht kan voor de zorg die hij nodig heeft De Nederland... Ziekenhuis Wed, 01 Jul 2020, 11:42:40
Zorgverzekeraars ondersteunen ziekenhuizen en umc’s met voorschotregeling De regeling blijft van kracht zolang dat nodig is Zorgverzekeraars verlenen voorschotten aan ziekenhuizen om hen de ruimte te geven om in crisistijd ... Ziekenhuis Wed, 22 Apr 2020, 08:57:49
BCG-vaccin alleen beschikbaar voor tuberculosebestrijding en onderzoek Een aantal ziekenhuizen gaat onderzoeken of het vaccin daadwerkelijk dit effect heeft De afgelopen dagen is de vraag naar het zogeheten BCG Bacille... Ziekenhuis Sat, 21 Mar 2020, 09:49:39
Kosten ziekenhuisstages laten grote verschillen zien Ziekenhuizen kunnen vanuit verschillende subsidieregelingen een tegemoetkoming ontvangen voor de stagekosten De kosten en baten van stageplaatsen in ... Ziekenhuis Thu, 31 Oct 2019, 15:35:05
Regionale ziekenhuizen delen hun calamiteitenrapportages Door de open houding van de 28 SAZ-ziekenhuizen kan het Nivel onderzoek en praktijk op een goede manier verbinden Alle 28 regionale ziekenhuizen vere... Ziekenhuis Wed, 23 Oct 2019, 10:26:53
Praatplaat ontwikkeld over de werking van de nieren en nierfalen Praatplaat over nierfalen helpt bij het maken van keuze voor behandeling mProve, een samenwerkingsverband van vijf ziekenhuizen, heeft een praatplaat... Ziekenhuis Wed, 11 Sep 2019, 10:49:45