Zorginstellingen voeren intensief gesprekken met cliëntenraden om te horen wat zij belangrijk vinden in een portaal

'Zorginstellingen voeren samen met dokters intensief gesprekken met cliëntenraden en richten patiëntenpanels in om te horen wat zij belangrijk vinden in een portaal.' Dit schrijft Sander Gerritsen, directeur van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) in een brief aan Dianda Veldman van de Patiëntenfederatie in reactie op haar oproep aan de ziekenhuizen met de patiënt in gesprek te gaan over patiëntenportalen. 

Gerritsen onderschrijft het belang van het gesprek met de patiënt en meldt dat dit uitgebreid gebeurt in de instellingen. Ziekenhuizen en categorale instellingen maken na overleg met cliëntenraden en patiënten een zorgvuldige afweging om medische gegevens direct toegankelijk te maken, of om daar een vertragingstijd van maximaal zeven werkdagen voor in te richten. 
 
Bij zorg altijd snel contact
De meeste instellingen die nu patiëntenportalen inrichten, doen dit volgens de regels die zijn opgesteld binnen het VIPP-programma. De termijn van maximaal zeven werkdagen komt voort uit VIPP, met als aanvulling dat waar het kan de gegevens zonder vertraging beschikbaar gesteld moeten worden, ‘realtime’ dus. ‘Als er na een onderzoek reden is tot zorg, dan neemt de arts altijd snel contact op met de patiënt, om iemand niet langer dan nodig in onzekerheid te laten’, aldus Gerritsen. 
 
Arts en patiënt belangrijk
NVZ-leden werken er binnen VIPP aan dat informatie tussen de dokter en de patiënt online uitgewisseld kan worden, bijvoorbeeld via een patiëntenportaal. Zo kan de patiënt zich thuis goed voorbereiden op de volgende afspraak met de dokter door bijvoorbeeld na te denken over de vragen die hij wil stellen. Arts en patiënt spelen beide een belangrijke rol in deze ontwikkeling, het is aan beide om het patiëntenportaal te gaan gebruiken. Deelnemers aan VIPP maken zich hard voor online inzage omdat zij zien dat goede informatie-uitwisseling en een betrokken patiënt onmisbaar zijn bij het leveren van goede zorg. 


Tags bij dit artikel:


Artikelen met gelijksoortige tags:


Gegevens bij dit artikel:

  • Fotograaf of fotobureau: : INGImages
  • Bron bij dit artikel: : NVZ
  • Wat is de URL bij deze bron?: Website bezoeken
  • Originele titel: NVZ: 'Betrokken patiënt onmisbaar bij goede zorg'
  • Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers
  • Datum: 14 feb 2018

 


Disclaimer bij dit artikel:
Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt, of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Informatie binnen het ZorgKrant.nl en het Zorgportaal.nl netwerk zijn niet bedoeld als een medisch advies of ter vervanging van het advies van een arts en/of BIG geregistreerde professional. Op grond van de aangeboden informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies.


Ongewenst of inhoudelijke vragen over dit artikel?
De meeste berichten binnen onze site zijn afkomstig van onze partners, overheid, belangenorganisaties, universiteiten en kennisorganisaties, etc. Ziet u een fout of heeft u inhoudelijke feedback? neem dan contact op met de bron van het artikel!, aangegeven onderaan ieder artikel.
Ziet u een bericht welke, ondanks onze beperkte controle, ingaat tegen onze gedragscodes, de wetgving, etc. , neem dan a.u.b. contact op met onze redactie!

Aanmelden e-mail nieuwsbrief

ZorgKrant.nl is een initiatief van de stichting Care Net Holland!