(advertentie)

Vaak wordt er in ziekenhuizen ‘verkokerd’ gereageerd op een ongewenste gebeurtenis

Wat werkt nu écht, als je open en eerlijk wilt reageren wanneer er iets mis gaat bij de behandeling van een patiënt? Deze vraag staat centraal in fase III van het onderzoeksprogramma van het Leernetwerk OPEN voor ziekenhuizen, die op 30 november van start is gegaan. In OPEN I en II stonden terreinverkenning en het analyseren van ‘goede praktijken’ wat betreft open handelen centraal. OPEN III biedt deelnemende ziekenhuizen scholing over open handelen en open evalueren over het eigen handelen. De Vrije Universiteit, het Amsterdam UMC/locatie AMC en het Nivel zijn samen met 28 ziekenhuizen de derde fase van OPEN gestart.

Vaak wordt er in ziekenhuizen ‘verkokerd’ gereageerd op een ongewenste gebeurtenis. De gebeurtenis of de patiënt kan terechtkomen in de ene koker, bijvoorbeeld een calamiteitentraject, waardoor andere mogelijkheden minder goed bereikbaar worden, bijvoorbeeld klachtbemiddeling. Voor de patiënt zijn natuurlijk alle aspecten belangrijk. Maar doordat in de ene koker bijvoorbeeld vooral aandacht is het onderzoeken van de precieze toedracht van het probleem, blijft een speerpunt in een andere koker, bijvoorbeeld een goed gesprek met de zorgverlener, onderbelicht. Dit is gebleken uit het onderzoek en de netwerkbijeenkomsten in fase I en II van het onderzoekstraject OPEN.

Samenwerking in begeleiding patiënten voorkomt verkokering
Hoezeer men binnen één koker zijn best ook doet, verkokering doet geen recht aan de complexiteit van het probleem van de patiënt. Het is daarom belangrijk dat de begeleiding van patiënten proactief en laagdrempelig is én bij voorkeur wordt georganiseerd vanuit één centraal aanspreekpunt. Dit geldt niet alleen bij calamiteitenonderzoek of klachtbehandeling, maar ook bij de afhandeling van een schadeclaim. De samenwerking tussen verschillende medewerkers in het ziekenhuis die hiervoor moet worden opgezet, wordt aangeduid als ‘Bureau OPEN’.

Opvang van zorgverleners essentieel voor open beleid
Ook zorgverleners kunnen ernstig worden geraakt door een ongewenste, ernstige gebeurtenis. Soms zijn ze zelfs ‘second victim’. Juridische procedures kunnen bovendien voor alle partijen extra schade veroorzaken. Daarom is opvang van zorgverleners belangrijk, allereerst voor de betrokken zorgverlener zelf en daarnaast voor de betrokken patiënt. De patiënt rekent er immers op dat zijn hulpverlener er ook na een ernstige gebeurtenis voor hem is . Dan is het essentieel dat die hulpverlener zich niet bedreigd voelt en wordt ondersteund bij het voeren van het gesprek met de patiënt. Die begeleiding van de zorgverleners (‘disclosure coaching’) is nog niet standaard.

Leernetwerk OPEN 
OPEN is een leernetwerk van 28 ziekenhuizen (www.openindezorg.nl) en een ondersteunend onderzoeksprogramma. In OPEN worden inzichten opgedaan hoe ziekenhuizen open en eerlijk kunnen reageren wanneer er iets mis gaat bij de behandeling van een patiënt. Ziekenhuizen zijn OPEN wanneer zij aantoonbaar werken aan het verbeteren van een open en eerlijke reactie na een medisch incident. Tijdens bijeenkomsten delen de ziekenhuizen hun inzichten en ervaringen met het werken aan een meer OPEN reactie. Het netwerk wordt ondersteund met onderzoek. Als concreet eindresultaat wordt een instrument voor self assessment aangeboden. Daarnaast blijven de onderzoekers netwerkbijeenkomsten organiseren.

Open in de zorg
In ‘Open in de zorg’ zetten het OPEN Leernetwerk en Fonds Slachtofferhulp zich in voor meer openheid, erkenning, goede hulp en schadevergoeding voor gedupeerden van een medisch incident. Ook voor betrokken artsen en zorgverleners is een medisch incident vaak heel ingrijpend. We luisteren naar de behoeften van gedupeerden en zetten deze om in concrete initiatieven.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : Nivel
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.nivel.nl/nl/nieuws/open-reageren-op-een-ongewenste-gebeurtenis-het-ziekenhuis-wat-werkt-nu-echt
Originele titel: OPEN reageren op een ongewenste gebeurtenis in het ziekenhuis: wat werkt nu echt?
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
Datum: 2018-12-10

Relevante artikelen ...

Kankerzorg voor kinderen op orde Er zijn goede samenwerkingsafspraken gemaakt tussen het PMC en de 21 samenwerkende ziekenhuizen.  Het Prinses Maxima Centrum (PMC) en de 21 sa... Ziekenhuis Wed, 25 Apr 2018, 16:14:55
Binnen twee weken diagnose prostaatkanker Het Radboudumc Centrum voor Oncologie heeft het diagnosetraject voor prostaatkanker grondig vernieuwd. Daardoor weten mannen met mogelijk prostaatk... Ziekenhuis Mon, 10 Jul 2017, 15:22:12
Het ziekenhuis komt steeds meer in huis. Isala heeft sinds begin 2019 een Connected Care Center (CCC) Isala, één van de grootste topklinische ziekenhuizen in het land, is begin dit jaar gest... Ziekenhuis Mon, 18 Feb 2019, 11:28:06
Nationaal register voor zorg Zorgverzekeraars, Revalidatiefonds, Dioraphte, fondsenwerf-actie Steptember en een eerder ontvangen subsidie van ZonMw is er nu 800.000 euro om dit na... Ziekenhuis Wed, 21 Feb 2018, 19:59:12
Nieuwe ‘Brandwonden app’ voor hulpverleners van levensbelang voor eerste opvang brandwondenpatiënten Artsen en verpleegkundigen binnen Brandwondenzorg Nederland constateren dat er fouten worden gemaakt bij de eerste opvang en behandeling van brandwond... Ziekenhuis Tue, 05 Sep 2017, 13:10:44
Ruim 800 bijwerkingen van implantaten gemeld Veruit de meeste meldingen gingen over gezondheidsklachten door een borstimplantaat Het Meldpunt en Expertisecentrum Bijwerkingen Implantaten (MEBI) ... Ziekenhuis Tue, 09 Apr 2019, 16:12:23

(advertentie)
(advertentie)