Patiënten zijn in het algemeen tevreden over hun fysio- en oefentherapeut.

Zij waarderen hun behandelaar gemiddeld met een 8,5. Wel zegt een kwart van de patiënten beter geïnformeerd te willen worden over de kosten en het aantal behandelingen voorafgaand aan het behandeltraject. 15% van de ondervraagden mist betrokkenheid van hun behandelaar bij het behandelproces.

Dat blijkt uit een onderzoek van Patiëntenfederatie Nederland naar oefen- en fysiotherapeuten. Aan het onderzoek deden bijna achtduizend mensen mee die nagenoeg allemaal in het afgelopen jaar een behandeling ondergingen. Van de deelnemers, met een gemiddelde leeftijd van 61 jaar, heeft 84% één of meer chronische aandoeningen.

Informatie

Van de ondervraagden zegt 45 procent dat de oefen- of fysiotherapeut voor de behandeling begon niet heeft gezegd hoeveel het zou gaan kosten. Ook over de duur van de behandeling is vaak vooraf geen informatie gegeven. Bijna de helft van de mensen zegt dat ze vooraf niet wisten hoe lang de behandeling zou gaan duren. Dianda Veldman, directeur van Patiëntenfederatie Nederland: “Een kwart van de patiënten wil beter geïnformeerd worden over de kosten en het aantal behandelingen. Dat is niet in alle gevallen exact te voorspellen omdat het vaak gaat om maatwerk. Maar we willen wel dat een therapeut vooraf de patiënt altijd goed informeert over wat hij kan verwachten, ook ten aanzien van het effect van de behandeling.”

Tevreden, soms ontevreden

Dat patiënten over het algemeen tevreden zijn over de fysio- of oefentherapeut, komt met name door de deskundigheid van de therapeut, het effect van de behandeling en de persoonlijke aandacht voor de patiënt. De ondervraagden zeggen onder meer: “Zeer deskundig en grondig”, “verbluffend resultaat van de behandeling” of “goede uitleg en diagnose”.

Toch geeft vijftien procent van de totale groep deelnemers aan dat de therapeut geen betrokkenheid toont bij het behandelproces. Ook zegt 15% dat zij (nagenoeg) geen inspraak hadden bij de keuze voor een behandeling. “Ik vind dat de fysio- en oefentherapeuten zich dit aan moeten trekken”, zegt Dianda Veldman. “Het is belangrijk voor het resultaat van de behandeling dat de therapeut zich betrokken en belangstellend opstelt. En we willen ook dat hij/zij altijd met de patiënt de behandelopties bespreekt zodat ze samen kunnen beslissen wat het beste is.”

Verbeteren

Patiëntenfederatie Nederland pleit voor betere informatievoorziening en voor duidelijke richtlijnen. Hiervoor zijn zowel zorgverzekeraars als de therapeuten aan zet. Dianda Veldman: “Voor de korte termijn roepen wij beide partijen op om hun informatievoorziening op orde te brengen. Informeer patiënten/verzekerden altijd goed en tijdig over kosten en vergoedingen. Hierover hebben we kort geleden nog formele afspraken gemaakt.” Op ZorgkaartNederland.nl is nu al enige informatie te vinden over zorgaanbod van fysio- en oefentherapeuten, en delen patiënten hun ervaringen met elkaar. Patiëntenfederatie Nederland wil samen met de beroepsorganisaties van therapeuten ZorgkaartNederland uitbreiden met meer relevante keuze-informatie. Dianda Veldman: “Voor de lange termijn hameren wij op duidelijke richtlijnen zodat behandelaar en patiënt vooraf de criteria kennen voor het starten en stoppen met een behandeling. Dat neemt niet weg dat als patiënten maatwerk nodig hebben, ze dit nog steeds moeten krijgen. Wij gaan daarover graag in gesprek met de therapeuten.”

Lees hier het volledige rapport

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Datum: 2022-05-17

Relevante artikelen ...

Startups met innovatieve oplossingen voor de thuis- en ouderenzorg gezocht! Heb jij een innovatieve oplossing voor de toekomst van de zorg? Meld jullie startup dan nu aan voor de pitch-competitie 'Digitaal Cruciaal' ActiZ en ... Anders Sat, 14 May 2022, 12:44:28
Migranten moeten meer op maat geïnformeerd worden over gezondheidsprogramma’s Naast een gebrek aan kennis van de Nederlandse taal zelf, hebben migranten ook vaker beperkte vaardigheden om informatie te verkrijgen Migranten doen... Anders Sat, 14 May 2022, 12:09:41
Visies op Medisch Specialistische Zorg en Acute Zorg gepresenteerd door zorgverzekeraars In de ZN-visies staat samenwerking centraal Het garanderen van duurzame toegang tot zorg staat centraal in twee nieuwe visies van de zorgverzekeraars... Anders Wed, 06 Apr 2022, 19:49:19
Luisterend oor voor transgendergemeenschap In het ingewikkelde genderzorglandschap is het behoorlijk lastig je weg te vinden “Hoe kom ik erachter of ik transgender ben?”, “Wat is een goede zor... Anders Thu, 10 Feb 2022, 16:37:43
Afspraak met arts vindt vaker online plaats Bijna drie kwart van de bevolking van 12 jaar of ouder zocht vorig jaar online naar informatie over gezondheid en leefstijl In de eerste helft van 20... Anders Thu, 27 Jan 2022, 16:44:24
Goede informatie nodig om verzekerden een passende zorgpolis te kunnen laten kiezen Begrijpelijke keuzebegeleiding door zorgverzekeraars helpt consumenten om een passende zorgpolis te kiezen Heldere informatie over de inhoud, de kwal... Anders Thu, 04 Nov 2021, 19:14:31