De zorgvraag van de patiënt moet zwaar wegen bij de keuze van een hulpmiddel.

Dus niet de prijs die de zorgverzekeraar kan bedingen, maar de wens van de patiënt staat centraal. Dat is afgesproken tussen patiënten, verzekeraars, leveranciers, zorgverleners en andere betrokkenen. 

Patientenfederatie Nederland is blij met de afspraken die zijn vastgelegd in het kwaliteitskader hulpmiddelenzorg. Directeur Dianda Veldman: “Wij hebben er hard aan getrokken om dit voor elkaar te krijgen. Patiënten klagen al lang dat er te weinig keuzemogelijkheden zijn voor hulpmiddelen. In dit kader is nu afgesproken dat de patiënt altijd ruime keuze moet hebben.”  

Iemand met een zware lichamelijke baan zal een andere zorgvraag hebben dan iemand die de hele dag op kantoor zit. Bovendien wordt in de toekomst ook gekeken naar het gewone dagelijkse leven. Sport iemand? Heeft hij of zij kinderen? Dat kan van invloed zijn op het hulpmiddel dat nodig is.

De partijen hebben vastgelegd dat de patiënt een hulpmiddel moet kunnen krijgen dat past bij zijn behoeften. Het Zorginstituut ziet toe op de naleving van de afspraken. Bij een geschil kan worden teruggegrepen op deze afspraken.

Naast het algemene kwaliteitskader zijn ook afspraken gemaakt over hulpmiddelenzorg bij stoma, continentie en diabetes. Later kunnen nog meer afspraken worden gemaakt over andere hulpmiddelen.

Lees over onze meldactie Hulpmiddelen uit december 2015

Lees over het Kwaliteitskader Generieke Hulpmiddelen van Zorginstituut Nederland

Bron: Patientenfederatie Nederland

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Datum: 2022-06-29

Relevante artikelen ...

Verzekerden krijgen niet altijd passende hulpmiddelen In acute situaties ontvangen verzekerden het hulpmiddel niet altijd tijdig De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) krijgt signalen dat verzekerden niet a... Chronisch zieken Thu, 21 Apr 2022, 14:35:57
Goede en passende zorg moet betaalbaar zijn Dat schrijft de Patiëntenfederatie Nederland in een brief aan de Tweede Kamer Goede en passende zorg staan centraal in het coalitieakkoord van VVD, D... Chronisch zieken Tue, 08 Mar 2022, 20:58:33
Over het algemeen zijn klanten tevreden over zorgverzekeraar De meeste mensen zoeken contact met hun zorgverzekeraar als het gaat om rekeningen en of vergoeding van zorgkosten Klanten zijn over het algemeen tev... Chronisch zieken Tue, 16 Nov 2021, 11:15:53
Impact en bereik Patiëntenfederatie en hun leden in kaart gebracht Patiëntenorganisaties zijn en blijven belangrijk voor patiënten en voor het verbeteren van de zorg Afgelopen week heeft Patiëntenfederatie Nederland ... Chronisch zieken Sun, 20 Jun 2021, 09:52:14
Bescherming medische gegevens nog niet op orde volgens Patiëntenfederatie Nederland Dat schrijft Patiëntenfederatie Nederland in een brief aan de Tweede KamerDe bescherming van medische gegevens is nog niet helemaal op orde. Patiënten... Chronisch zieken Thu, 08 Oct 2020, 12:31:44
Meeste mensen willen zelf medische gegevens kunnen delen met zorgverleners Niet alleen willen patiënten digitale inzage krijgen in hun dossier, de toegang moet ook eenvoudig zijn Vanaf 1 juli 2020 hebben patiënten wettelijk ... Chronisch zieken Wed, 01 Jul 2020, 11:58:11

Volg het nieuws ook via...

 

facebook Facebook

twitter Twitter

rss RSS

mail E-mail nieuwsbrief

 ZorgKrant.nl binnen Twitter.com