Het doel van informatieverstrekking is mensen in staat te stellen om de voor hen best passende zorgkeuze te maken
De Nederlandse Zorgautoriteit heeft een aantal uitgangspunten opgesteld waar de informatieverstrekking richting patiënten en verzekerden aan moet voldoen. Met deze uitgangspunten geven we uitdrukking aan de al langer ingezette omslag van méér informatie naar vooral bruikbare informatie.
Het doel van informatieverstrekking is mensen in staat te stellen om de voor hen best passende zorgkeuze te maken. Lange tijd was het beleid erop gericht om zoveel mogelijk informatie te geven over zorg en de zorgverzekering. Maar in de praktijk helpt deze informatie mensen niet altijd bij het maken van een goede keuze. Bijvoorbeeld omdat de informatie op het verkeerde moment, op de verkeerde manier of via het verkeerde communicatiekanaal wordt aangeboden. Soms sluit de aangeboden informatie ook niet aan bij de kennis en vaardigheden van de patiënt of verzekerde. Bovendien zorgde de nadruk op ‘meer informatie’ voor veel administratieve lasten voor zorgverzekeraars, zorgkantoren en zorgaanbieders.
Wat we zelf doen
De vastgestelde uitgangspunten vormen uiteraard ook de basis voor ons eigen optreden. Zo publiceerden we een informatiekaart over informatieverstrekking in geval van omzetplafonds. Ook hebben we in ons onderzoek naar de vindbaarheid van informatie op de website van zorgverzekeraars specifiek aandacht gehad voor de begrijpelijkheid van de aangeboden informatie. Daarnaast doen we op dit moment samen met de relevante brancheorganisaties onderzoek naar de informatiebehoefte van patiënten in de mondzorg.
Onze transparantieregels
Ook kijken we kritisch naar bestaande sectorale transparantieregelingen, zoals in de ggz. Tot slot herzien we de komende tijd de Regeling informatieverstrekking ziektekostenverzekeraars aan consumenten, om deze meer aan te laten sluiten bij de behoeften en vaardigheden van patiënten en verzekerden.
Samen starten we de gewone zorg weer op
We publiceerden een informatiekaart voor zorgaanbieders in het kader van het opstarten van de gewone zorg. In deze informatiekaart lichten we toe wat zorgaanbieders kunnen doen om zo helder mogelijk te communiceren met patiënten over het opstarten van de gewone zorg. Voor veel patiënten is het namelijk onduidelijk wat ze kunnen verwachten van de zorg en/of hun zorgaanbieder. Wanneer kunnen patiënten bijvoorbeeld terecht? Wat verwachten we van patiënten zelf? En hoe staat het met de veiligheid in de zorgpraktijk in tijden van corona? Het is belangrijk dat zorgaanbieders hier helder over communiceren.