(advertentie)

Volgens Patientenfederatie Nederland is het een gezamenlijke verantwoordelijkheid van verzekeraar en aanbieder om de patient goed voor te lichten.

Zorgverleners en zorgverzekeraars moeten vaker met patiënten en verzekerden in gesprek gaan over wat hun zorgverzekering wel of niet vergoedt. Want nog steeds komen mensen voor onverwachte kosten te staan als ze naar een zorgverlener gaan die achteraf niet blijkt te zijn gecontracteerd door hun zorgverzekeraar. Ze moeten dan een deel van de behandeling zelf betalen.

Volgens Patientenfederatie Nederland is het een gezamenlijke verantwoordelijkheid van verzekeraar en aanbieder om de patient goed voor te lichten. En dat dan vóór de behandeling begint. Zeker mensen met een budgetpolis lopen de kans dat ze een deel van de kosten zelf moeten betalen. Maar ook verzekerden met een naturapolis moeten zich realiseren dat ze niet zomaar naar een willekeurige zorgverlener kunnen gaan.

De Patientenfederatie reageert op een uitspraak van de rechtbankwaarin is bepaald dat verzekerden zelf de plicht hebben om zich goed te informeren over de vergoeding van gemaakte zorgkosten. 

'Wij vinden dit erg kort door de bocht', zegt directeur Dianda Veldman. 'Je kunt niet van een verzekerde verwachten dat die elke keer als hij naar een zorgverlener gaat eerst met de zorgverzekeraar belt of die wel is ingekocht.
Daarom zeggen wij dat een zorgverlener - vóór hij met een behandeling begint - met zijn patient moet bespreken of de zorg wel wordt vergoed. Laten we het tot een gezamenlijke verantwoordelijkheid maken van zorgverzekeraar, zorgaanbieder en patient. Want niemand wil achteraf gedoe over de rekening.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : Patiëntenfederatie Nederland
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.patientenfederatie.nl/nieuws/zorgverzekeraar-en-aanbieder-moeten-met-patient-in-gesprek-gaan-over-polis
Originele titel: Zorgverzekeraar en aanbieder moeten met patiënt in gesprek gaan over polis
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
Datum: 2018-06-16

Relevante artikelen ...

Nierteam komt aan huis Het ‘Nierteam aan Huis’ is een initiatief van het Erasmus MC, onder leiding van prof. dr. Willem Weimar 'Nierteam aan Huis’ is vanaf 1 januari 2021 v... Chronisch zieken Wed, 06 May 2020, 09:54:55
Bij chronische aandoeningen maar eenmaal een diagnose nodig Zorgverzekeraars en VWS willen het verzekerden met een (blijvend) chronische aandoening makkelijker maken In het najaar van 2019 spraken de zorgverze... Chronisch zieken Wed, 22 Jan 2020, 20:03:18
Meeste patiënten vinden delen medische data geen punt Onderzoek toont aan dat mensen een grote mate van bereidheid hebben om hun medische gegevens te delen Mensen zijn graag bereid weefsel of ander licha... Chronisch zieken Mon, 18 Nov 2019, 15:23:30
Meer duidelijkheid over omzetplafond zorgverzekeraars stelt de NZa Mensen moeten vooraf weten of er sprake is van een omzetplafond en welke gevolgen dit mogelijk voor hen heeft Zorgverzekeraars moeten voortaan per zo... Chronisch zieken Thu, 12 Sep 2019, 19:04:41
Veel psychiatrische patiënten hebben ook lichamelijke aandoeningen Patiënten onnodig de dupe van verknipte zorg In de medische wereld loopt een scheidslijn tussen geestelijke en andere specialistische gezondheidszorg... Chronisch zieken Sat, 17 Aug 2019, 18:21:14
Trap Parkinson de wereld uit! De ziekte van Parkinson stukje bij beetje de wereld uittrappen, dat is het doel van Bike voor Parkinson. Bike voor Parkinson vraagt aandacht, verbindt... Chronisch zieken Sat, 13 Jul 2019, 11:14:44