(advertentie)

Volgens Patientenfederatie Nederland is het een gezamenlijke verantwoordelijkheid van verzekeraar en aanbieder om de patient goed voor te lichten.

Zorgverleners en zorgverzekeraars moeten vaker met patiënten en verzekerden in gesprek gaan over wat hun zorgverzekering wel of niet vergoedt. Want nog steeds komen mensen voor onverwachte kosten te staan als ze naar een zorgverlener gaan die achteraf niet blijkt te zijn gecontracteerd door hun zorgverzekeraar. Ze moeten dan een deel van de behandeling zelf betalen.

Volgens Patientenfederatie Nederland is het een gezamenlijke verantwoordelijkheid van verzekeraar en aanbieder om de patient goed voor te lichten. En dat dan vóór de behandeling begint. Zeker mensen met een budgetpolis lopen de kans dat ze een deel van de kosten zelf moeten betalen. Maar ook verzekerden met een naturapolis moeten zich realiseren dat ze niet zomaar naar een willekeurige zorgverlener kunnen gaan.

De Patientenfederatie reageert op een uitspraak van de rechtbankwaarin is bepaald dat verzekerden zelf de plicht hebben om zich goed te informeren over de vergoeding van gemaakte zorgkosten. 

'Wij vinden dit erg kort door de bocht', zegt directeur Dianda Veldman. 'Je kunt niet van een verzekerde verwachten dat die elke keer als hij naar een zorgverlener gaat eerst met de zorgverzekeraar belt of die wel is ingekocht.
Daarom zeggen wij dat een zorgverlener - vóór hij met een behandeling begint - met zijn patient moet bespreken of de zorg wel wordt vergoed. Laten we het tot een gezamenlijke verantwoordelijkheid maken van zorgverzekeraar, zorgaanbieder en patient. Want niemand wil achteraf gedoe over de rekening.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : Patiëntenfederatie Nederland
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.patientenfederatie.nl/nieuws/zorgverzekeraar-en-aanbieder-moeten-met-patient-in-gesprek-gaan-over-polis
Originele titel: Zorgverzekeraar en aanbieder moeten met patiënt in gesprek gaan over polis
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
Datum: 2018-06-16

Relevante artikelen ...

Kosten lopen weer op door nieuwe migrainemiddelen Als algemene pijnstillers onvoldoende werken, vormen triptanen met ruim 210.000 gebruikers verreweg de meest toegepaste geneesmiddelengroep bij migrai... Chronisch zieken Mon, 13 Dec 2021, 14:39:31
Nierteam komt aan huis Het ‘Nierteam aan Huis’ is een initiatief van het Erasmus MC, onder leiding van prof. dr. Willem Weimar 'Nierteam aan Huis’ is vanaf 1 januari 2021 v... Chronisch zieken Wed, 06 May 2020, 09:54:55
Bij chronische aandoeningen maar eenmaal een diagnose nodig Zorgverzekeraars en VWS willen het verzekerden met een (blijvend) chronische aandoening makkelijker maken In het najaar van 2019 spraken de zorgverze... Chronisch zieken Wed, 22 Jan 2020, 20:03:18
Per 2020 nieuwe bekostiging zintuiglijk gehandicapten Een nieuwe bekostiging werd nodig geacht om beter aan te sluiten op de manier waarop de zorg wordt geleverd De Nederlandse Zorgautoriteit voert per 1... Chronisch zieken Mon, 20 May 2019, 17:28:35
Wens patiënt is leidend bij keuze hulpmiddel De zorgvraag van de patiënt moet zwaar wegen bij de keuze van een hulpmiddel. Dus niet de prijs die de zorgverzekeraar kan bedingen, maar de wens v... Chronisch zieken Tue, 08 Aug 2017, 12:30:38