(advertentie)

Volgens Patientenfederatie Nederland is het een gezamenlijke verantwoordelijkheid van verzekeraar en aanbieder om de patient goed voor te lichten.

Zorgverleners en zorgverzekeraars moeten vaker met patiënten en verzekerden in gesprek gaan over wat hun zorgverzekering wel of niet vergoedt. Want nog steeds komen mensen voor onverwachte kosten te staan als ze naar een zorgverlener gaan die achteraf niet blijkt te zijn gecontracteerd door hun zorgverzekeraar. Ze moeten dan een deel van de behandeling zelf betalen.

Volgens Patientenfederatie Nederland is het een gezamenlijke verantwoordelijkheid van verzekeraar en aanbieder om de patient goed voor te lichten. En dat dan vóór de behandeling begint. Zeker mensen met een budgetpolis lopen de kans dat ze een deel van de kosten zelf moeten betalen. Maar ook verzekerden met een naturapolis moeten zich realiseren dat ze niet zomaar naar een willekeurige zorgverlener kunnen gaan.

De Patientenfederatie reageert op een uitspraak van de rechtbankwaarin is bepaald dat verzekerden zelf de plicht hebben om zich goed te informeren over de vergoeding van gemaakte zorgkosten. 

'Wij vinden dit erg kort door de bocht', zegt directeur Dianda Veldman. 'Je kunt niet van een verzekerde verwachten dat die elke keer als hij naar een zorgverlener gaat eerst met de zorgverzekeraar belt of die wel is ingekocht.
Daarom zeggen wij dat een zorgverlener - vóór hij met een behandeling begint - met zijn patient moet bespreken of de zorg wel wordt vergoed. Laten we het tot een gezamenlijke verantwoordelijkheid maken van zorgverzekeraar, zorgaanbieder en patient. Want niemand wil achteraf gedoe over de rekening.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : Patiëntenfederatie Nederland
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.patientenfederatie.nl/nieuws/zorgverzekeraar-en-aanbieder-moeten-met-patient-in-gesprek-gaan-over-polis
Originele titel: Zorgverzekeraar en aanbieder moeten met patiënt in gesprek gaan over polis
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
Datum: 2018-06-16

Relevante artikelen ...

Gezondheid thuiszittende coronapatiënten schokkend Dat blijkt uit een peiling van het Longfonds en kenniscentrum CIRO onder 1622 mensen met klachten na corona Vermoeidheid, kortademigheid, druk op d... Chronisch zieken Fri, 12 Jun 2020, 06:04:51
Vastgelopen overleg om medicijnakkoord moet vlot getrokken worden De onderhandelende partijen, zorgverzekeraars, artsen, apothekers en patiënten komen er zelf niet uit Minister Bruno Bruins voor medische zorg moet p... Chronisch zieken Thu, 06 Feb 2020, 20:12:47
Instanties en organisaties vragen nog steeds om medisch dossier Mensen hoeven niet mee te werken aan een verzoek om het medisch dossier op te vragen voor een instantie of organisatie Instanties en organisaties vra... Chronisch zieken Mon, 03 Jun 2019, 16:17:53
De bakens moeten worden verzet ZN benadrukt dat preventie zich niet beperkt tot de gezondheidzorg Zorgverzekeraars willen dat de toegang tot goede en betaalbare gezondheidszorg v... Chronisch zieken Thu, 18 Apr 2019, 19:58:58
Uitgaven geneesmiddelen stijgen Dit komt vooral door de instroom van nieuwe, dure geneesmiddelen in het basispakket en een toename van het gebruik van deze middelen binnen het zieken... Chronisch zieken Mon, 23 Apr 2018, 17:53:33
Zorgkosten zijn aftrekbaar Het brengt kosten met zich mee als u chronisch ziek bent en / of een beperking heeft.  Leven met een beperking of chronische ziekte brengt koste... Chronisch zieken Mon, 05 Feb 2018, 10:16:23