Volgens Patientenfederatie Nederland is het een gezamenlijke verantwoordelijkheid van verzekeraar en aanbieder om de patient goed voor te lichten.

Zorgverleners en zorgverzekeraars moeten vaker met patiënten en verzekerden in gesprek gaan over wat hun zorgverzekering wel of niet vergoedt. Want nog steeds komen mensen voor onverwachte kosten te staan als ze naar een zorgverlener gaan die achteraf niet blijkt te zijn gecontracteerd door hun zorgverzekeraar. Ze moeten dan een deel van de behandeling zelf betalen.

Volgens Patientenfederatie Nederland is het een gezamenlijke verantwoordelijkheid van verzekeraar en aanbieder om de patient goed voor te lichten. En dat dan vóór de behandeling begint. Zeker mensen met een budgetpolis lopen de kans dat ze een deel van de kosten zelf moeten betalen. Maar ook verzekerden met een naturapolis moeten zich realiseren dat ze niet zomaar naar een willekeurige zorgverlener kunnen gaan.

De Patientenfederatie reageert op een uitspraak van de rechtbankwaarin is bepaald dat verzekerden zelf de plicht hebben om zich goed te informeren over de vergoeding van gemaakte zorgkosten. 

'Wij vinden dit erg kort door de bocht', zegt directeur Dianda Veldman. 'Je kunt niet van een verzekerde verwachten dat die elke keer als hij naar een zorgverlener gaat eerst met de zorgverzekeraar belt of die wel is ingekocht.
Daarom zeggen wij dat een zorgverlener - vóór hij met een behandeling begint - met zijn patient moet bespreken of de zorg wel wordt vergoed. Laten we het tot een gezamenlijke verantwoordelijkheid maken van zorgverzekeraar, zorgaanbieder en patient. Want niemand wil achteraf gedoe over de rekening.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : Patiëntenfederatie Nederland
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.patientenfederatie.nl/nieuws/zorgverzekeraar-en-aanbieder-moeten-met-patient-in-gesprek-gaan-over-polis
Originele titel: Zorgverzekeraar en aanbieder moeten met patiënt in gesprek gaan over polis
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
Datum: 2018-06-16

Relevante artikelen ...

Uitkleden aanvullende verzekering moet stoppen Dekking aanvullende verzekering steeds minder Zorgverzekeraars moeten ophouden met het sluipenderwijs uitkleden van de aanvullende verzekering in de ... Chronisch zieken Wed, 30 Jun 2021, 18:06:44
Aandacht gevraagd voor zorg op afstand De campagne Thuis kan het ook is door de Patiëntenfederatie ontwikkeld samen met patiëntenverenigingen, zorgverzekeraars, ziekenhuizen en leveranciers... Chronisch zieken Mon, 16 Nov 2020, 15:35:11
Niet-geleverde pgb-zorg (Zvw en Wlz) declareren Een voorwaarde hiervoor is dat budgethouders bijhouden welke zorg niet geleverd, maar wél betaald is Bijzondere omstandigheden vragen om bijzondere m... Chronisch zieken Sun, 10 May 2020, 15:07:30
Ieder(in) wil een wettelijke garantie op een gelijkwaardig gesprek Staatssecretaris Tamara van Ark van Sociale Zaken vindt dat mensen in de bijstand een verplichte wederdienst moeten leveren voor het behoud van hun ui... Chronisch zieken Thu, 23 Jan 2020, 19:07:46
Bij chronische aandoeningen maar eenmaal een diagnose nodig Zorgverzekeraars en VWS willen het verzekerden met een (blijvend) chronische aandoening makkelijker maken In het najaar van 2019 spraken de zorgverze... Chronisch zieken Wed, 22 Jan 2020, 20:03:18
Instanties en organisaties vragen nog steeds om medisch dossier Mensen hoeven niet mee te werken aan een verzoek om het medisch dossier op te vragen voor een instantie of organisatie Instanties en organisaties vra... Chronisch zieken Mon, 03 Jun 2019, 16:17:53