(advertentie)

Volgens Patientenfederatie Nederland is het een gezamenlijke verantwoordelijkheid van verzekeraar en aanbieder om de patient goed voor te lichten.

Zorgverleners en zorgverzekeraars moeten vaker met patiënten en verzekerden in gesprek gaan over wat hun zorgverzekering wel of niet vergoedt. Want nog steeds komen mensen voor onverwachte kosten te staan als ze naar een zorgverlener gaan die achteraf niet blijkt te zijn gecontracteerd door hun zorgverzekeraar. Ze moeten dan een deel van de behandeling zelf betalen.

Volgens Patientenfederatie Nederland is het een gezamenlijke verantwoordelijkheid van verzekeraar en aanbieder om de patient goed voor te lichten. En dat dan vóór de behandeling begint. Zeker mensen met een budgetpolis lopen de kans dat ze een deel van de kosten zelf moeten betalen. Maar ook verzekerden met een naturapolis moeten zich realiseren dat ze niet zomaar naar een willekeurige zorgverlener kunnen gaan.

De Patientenfederatie reageert op een uitspraak van de rechtbankwaarin is bepaald dat verzekerden zelf de plicht hebben om zich goed te informeren over de vergoeding van gemaakte zorgkosten. 

'Wij vinden dit erg kort door de bocht', zegt directeur Dianda Veldman. 'Je kunt niet van een verzekerde verwachten dat die elke keer als hij naar een zorgverlener gaat eerst met de zorgverzekeraar belt of die wel is ingekocht.
Daarom zeggen wij dat een zorgverlener - vóór hij met een behandeling begint - met zijn patient moet bespreken of de zorg wel wordt vergoed. Laten we het tot een gezamenlijke verantwoordelijkheid maken van zorgverzekeraar, zorgaanbieder en patient. Want niemand wil achteraf gedoe over de rekening.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : Patiëntenfederatie Nederland
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.patientenfederatie.nl/nieuws/zorgverzekeraar-en-aanbieder-moeten-met-patient-in-gesprek-gaan-over-polis
Originele titel: Zorgverzekeraar en aanbieder moeten met patiënt in gesprek gaan over polis
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
Datum: 2018-06-16

Relevante artikelen ...

Trap Parkinson de wereld uit! De ziekte van Parkinson stukje bij beetje de wereld uittrappen, dat is het doel van Bike voor Parkinson. Bike voor Parkinson vraagt aandacht, verbindt... Chronisch zieken Sat, 13 Jul 2019, 11:14:44
Weinig inspraak zorgverzekerden De wet zou moeten regelen dat de verzekerden- vertegenwoordiging van zorgverzekeraars meer invloed krijgt op het beleid Het wetsvoorstel dat verzeker... Chronisch zieken Tue, 21 May 2019, 14:40:17
Gemeenten houden zich niet aan de wet Volgens de wet heb je als het gaat om huishoudelijke hulp, recht op een heldere indicatie in uren Het korten op huishoudelijke hulp in de Wet maatsch... Chronisch zieken Fri, 05 Apr 2019, 15:06:48
Lichaamsbeweging moet voorgeschreven worden als behandeling Alleen het adviseren van patiënten om te oefenen, wat artsen doorgaans doen, is niet genoeg Artsen moeten aan patiënten met type 2 diabetes en hart- ... Chronisch zieken Thu, 17 Jan 2019, 13:29:06
Geneesmiddelentekorten nemen toe De patiënt krijgt regelmatig een ander doosje, omdat de apotheker moet uitwijken naar een alternatief Het aantal geneesmiddelentekorten in Nederland ... Chronisch zieken Mon, 14 Jan 2019, 11:30:54
Stabilisatie gebruik van nieuwe HCV-middelen Met de komst van nieuwe medicijnen is de behandeling effectiever geworden en zijn de intensieve therapieën met interferon overbodig geworden Na opnam... Chronisch zieken Thu, 30 Aug 2018, 13:28:46

(advertentie)