(advertentie)

Patiënten zijn in het algemeen tevreden over hun fysio- en oefentherapeut.

Zij waarderen hun behandelaar gemiddeld met een 8,5. Wel zegt een kwart van de patiënten beter geïnformeerd te willen worden over de kosten en het aantal behandelingen voorafgaand aan het behandeltraject. 15% van de ondervraagden mist betrokkenheid van hun behandelaar bij het behandelproces.

Dat blijkt uit een onderzoek van Patiëntenfederatie Nederland naar oefen- en fysiotherapeuten. Aan het onderzoek deden bijna achtduizend mensen mee die nagenoeg allemaal in het afgelopen jaar een behandeling ondergingen. Van de deelnemers, met een gemiddelde leeftijd van 61 jaar, heeft 84% één of meer chronische aandoeningen.

Informatie

Van de ondervraagden zegt 45 procent dat de oefen- of fysiotherapeut voor de behandeling begon niet heeft gezegd hoeveel het zou gaan kosten. Ook over de duur van de behandeling is vaak vooraf geen informatie gegeven. Bijna de helft van de mensen zegt dat ze vooraf niet wisten hoe lang de behandeling zou gaan duren. Dianda Veldman, directeur van Patiëntenfederatie Nederland: “Een kwart van de patiënten wil beter geïnformeerd worden over de kosten en het aantal behandelingen. Dat is niet in alle gevallen exact te voorspellen omdat het vaak gaat om maatwerk. Maar we willen wel dat een therapeut vooraf de patiënt altijd goed informeert over wat hij kan verwachten, ook ten aanzien van het effect van de behandeling.”

Tevreden, soms ontevreden

Dat patiënten over het algemeen tevreden zijn over de fysio- of oefentherapeut, komt met name door de deskundigheid van de therapeut, het effect van de behandeling en de persoonlijke aandacht voor de patiënt. De ondervraagden zeggen onder meer: “Zeer deskundig en grondig”, “verbluffend resultaat van de behandeling” of “goede uitleg en diagnose”.

Toch geeft vijftien procent van de totale groep deelnemers aan dat de therapeut geen betrokkenheid toont bij het behandelproces. Ook zegt 15% dat zij (nagenoeg) geen inspraak hadden bij de keuze voor een behandeling. “Ik vind dat de fysio- en oefentherapeuten zich dit aan moeten trekken”, zegt Dianda Veldman. “Het is belangrijk voor het resultaat van de behandeling dat de therapeut zich betrokken en belangstellend opstelt. En we willen ook dat hij/zij altijd met de patiënt de behandelopties bespreekt zodat ze samen kunnen beslissen wat het beste is.”

Verbeteren

Patiëntenfederatie Nederland pleit voor betere informatievoorziening en voor duidelijke richtlijnen. Hiervoor zijn zowel zorgverzekeraars als de therapeuten aan zet. Dianda Veldman: “Voor de korte termijn roepen wij beide partijen op om hun informatievoorziening op orde te brengen. Informeer patiënten/verzekerden altijd goed en tijdig over kosten en vergoedingen. Hierover hebben we kort geleden nog formele afspraken gemaakt.” Op ZorgkaartNederland.nl is nu al enige informatie te vinden over zorgaanbod van fysio- en oefentherapeuten, en delen patiënten hun ervaringen met elkaar. Patiëntenfederatie Nederland wil samen met de beroepsorganisaties van therapeuten ZorgkaartNederland uitbreiden met meer relevante keuze-informatie. Dianda Veldman: “Voor de lange termijn hameren wij op duidelijke richtlijnen zodat behandelaar en patiënt vooraf de criteria kennen voor het starten en stoppen met een behandeling. Dat neemt niet weg dat als patiënten maatwerk nodig hebben, ze dit nog steeds moeten krijgen. Wij gaan daarover graag in gesprek met de therapeuten.”

Lees hier het volledige rapport

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Datum: 2020-10-24

Relevante artikelen ...

Positiever over eigen gezondheid Dat meldt het CBS op basis van nieuwe voorlopige kwartaalcijfers uit de Gezondheidsenquête/Leefstijlmonitor In het tweede kwartaal van 2020 was 82 pr... Anders Wed, 26 Aug 2020, 07:15:12
Informatieaanbod voor mondzorgpatiënten moet beter Aanleiding voor het NZa-onderzoek was de uitkomst van een panelonderzoek van de Consumentenbond uit april 2019 Patiënten in de mondzorg weten niet ... Anders Sun, 26 Jul 2020, 04:36:45
Aan de slag gegaan met grootste deel afspraken Nationaal Preventieakkoord Met het NPA willen het ministerie van VWS en meer dan 70 partijen bijdragen aan een gezonder Nederland De meer dan 70 partijen die eind 2018 het Nati... Anders Tue, 23 Jun 2020, 10:25:49
Digitale corona-oplossingen moeten voor iedereen toegankelijk zijn VN-verdrag Handicap; recht op toegankelijkheid en bruikbaarheid Woensdag 22 april schreef Minister de Jonge in een brief aan de Kamer over slimme dig... Anders Wed, 22 Apr 2020, 17:36:52
Ongeveer 5000 mensen overleden in tweede week april 2020 In 2020 overleden er tot en met week 10 (tot en met 8 maart) gemiddeld 3 132 mensen per week. De sterfte in de afgelopen weken valt hoger uit dan g... Anders Mon, 20 Apr 2020, 06:10:14
NU’91 heeft een meldpunt beschermende middelen geopend Er zijn signalen dat de beschermende middelen niet op orde zijn Vanuit het hele land ontvangt NU’91 signalen dat de beschermende middelen niet op ord... Anders Mon, 30 Mar 2020, 08:32:10