Cliënten en hun naasten die contact hebben gehad met het zorgkantoor voor hun zorg, hebben hier over het algemeen ook goede ervaringen mee

Cliënten met een beperking en hun naasten hebben over het algemeen goede ervaringen met de zorg, zo blijkt uit onderzoek van het Nivel onder cliënten van CZ zorgkantoor. Cliënten en hun naasten die contact hebben gehad met het zorgkantoor voor hun zorg, hebben hier over het algemeen ook goede ervaringen mee. Voor cliënten en naasten die zorg in natura ontvangen, geldt wel dat zij veel minder bekend zijn met het zorgkantoor en het zorgkantoor nauwelijks zien als aanspreekpunt. Zij stellen hun vragen vooral aan de zorgaanbieder. Dit roept bij CZ zorgkantoor de vraag op hoe het ook bij cliënten die zorg in natura ontvangen, een rol als informatieverschaffer en vraagbaak kan spelen.

De hogere waardering van de zorg door cliënten met een persoonsgebonden budget en hun naasten kan ermee te maken hebben dat zij de zorg zelf organiseren. Daardoor kunnen zij de zorg beter laten aansluiten op hun eigen voorkeuren en behoeften. Ze kunnen bijvoorbeeld gemakkelijker zelf een zorgverlener kiezen met wie zij ‘een klik’ hebben.

Bekendheid CZ zorgkantoor vergroten?
Het gegeven dat cliënten die zorg in natura ontvangen het zorgkantoor nauwelijks kennen of gebruiken, is niet nieuw. In 2017 zagen we dit al bij ouderen (Damen en de Boer, 2017), nu zien we het ook bij mensen met een beperking. Uiteindelijk gaat het erom dat cliënten en hun naasten zo goed mogelijk hun weg vinden naar goede zorg. Bij CZ zorgkantoor speelt de vraag hoe het daar zo effectief mogelijk toe kan bijdragen. Is dat door de zichtbaarheid voor cliënten met zorg in natura te verhogen? Of door te zorgen voor meer doorverwijzingen van zorgaanbieders met wie wordt samengewerkt? Antwoord op deze vragen is niet eenduidig te geven.

Het onderzoek
Voor het onderzoek onder cliënten en naasten van CZ zorgkantoor heeft het Nivel vragenlijsten afgenomen bij 172 cliënten met een beperking die zorg in natura ontvangen en 301 cliënten met een persoonsgebonden budget. Cliënten met een beperking die zorg in natura ontvangen en hun naasten waardeerden de zorg met een 7,8. Cliënten en naasten die zelf hun zorg regelen met een persoonsgebonden budget gaven een 8,8. Cliënten die contact hebben gehad met het zorgkantoor waardeerden het zorgkantoor met een 7,9. Dit waren vooral cliënten met een persoonsgebonden budget.

De resultaten van het onderzoek worden gebruikt om de dienstverlening van CZ zorgkantoor verder te verbeteren. Voor zover de resultaten niet heel specifiek zijn voor CZ zorgkantoor, kunnen ook andere zorgkantoren hun voordeel doen met de bevindingen uit dit onderzoek.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : Nivel
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.nivel.nl/nl/nieuws/goede-ervaringen-met-zorg-en-zorgkantoor-clienten-met-persoonsgebonden-budget-het-meest
Originele titel: Goede ervaringen met zorg en zorgkantoor, cliënten met persoonsgebonden budget het meest positief
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
Datum: 2019-01-09

Relevante artikelen ...

Vaker bij slapeloosheid antipsychoticum quetiapine voorgeschreven Dit wordt in de richtlijnen voor huisartsen afgeraden vanwege bijwerkingen en te weinig bewijs van effectiviteit Quetiapine is een geneesmiddel voor ... Anders Sat, 04 Dec 2021, 08:36:57
Meer mensen met huidaandoening schurft Verklaring niet te geven op korte termijn, langer monitoren noodzakelijk De laatste jaren is er een langzaam stijgende trend te zien van mensen die d... Anders Mon, 29 Nov 2021, 19:41:02
Veiligheid van zorg in drukke coronatijd op peil gehouden Dit blijkt uit onderzoek van het Nivel onder 800 zorgverleners Bijna anderhalf jaar na de uitbraak van corona vindt een ruime meerderheid van de zorg... Anders Wed, 10 Nov 2021, 10:02:10
Actueel overzicht hoe landen reageren op de COVID-19 crisis De website is opgezet door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) en de European Observatory on Health Systems and Policies. Het Nivel heeft de inform... Anders Wed, 08 Apr 2020, 10:14:59
Laat het applaus niet verstommen Het initiatief van #klapcoronadewerelduit krijgt een vervolg Komende dinsdagavond 24 maart gaat het – precies om 20.00 uur – verder als #Koningskla... Anders Mon, 23 Mar 2020, 13:15:36
Ouderen maken steeds meer gebruik van sociale media Vooral 65- tot 75-jarigen maken steeds meer gebruik van sociale media Het socialemediagebruik van ouderen heeft de laatste jaren een vlucht genomen. ... Anders Mon, 20 Jan 2020, 15:01:20