Iedereen in Nederland mag zorg en hulp verwachten zoals je die je eigen familie en naasten gunt

Blijven leren en verbeteren is belangrijk bij zorg die continu aan het veranderen is.

In het Jaarbeeld 2017 doet de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd in oprichting (IGJ i.o.) verslag van haar toezicht en de resultaten daarvan. Dat toezicht ontwikkelde zich in 2017 mee met de veranderingen in de zorg en met wat de samenleving vraagt. Er zijn nieuwe vormen van toezicht ontwikkeld, ook samen met andere inspecties.

"Iedereen in Nederland mag zorg en hulp verwachten zoals je die je eigen familie en naasten gunt." - Ronnie van Diemen

Sinds maart 2017 is de manier waarop de inspectie toezicht houdt op de ouderen en gehandicapten die in een zorgorganisatie wonen veranderd. De inspectie gebruikt hiervoor o.a. een observatiemethode en kijkt daarmee hoe cliënten de zorg ervaren en hoe medewerkers met cliënten omgaan. Met deze nieuwe vorm kan een inspecteur beter beoordelen of de zorg aan ouderen en mensen met een beperking veilig, professioneel en persoonsgericht is.

In ons toezicht op de snelgroeiende sector van kleinschalige ‘jeugdhulp met verblijf’ hebben we vastgesteld dat een duidelijk kwaliteitskader ontbreekt. We hebben de aanbieders verzocht zo’n kwaliteitskader samen op te stellen, waarmee voor iedereen duidelijk wordt welke kwaliteit in een kleinschalige setting nodig is om goede hulp op maat te kunnen bieden.

Burgerperspectief
De inspectie bood in 2017 meer ruimte voor de inbreng van het publiek in het toezicht. Het Landelijk Meldpunt Zorg (LMZ) biedt mensen advies en begeleiding als zij klachten hebben over de kwaliteit van zorg. Het LMZ verzamelt hun klachten zodat die kunnen worden gebruikt in ons risicogestuurd toezicht. Ook is zijn we in 2017 gestart van de inzet van burgerpanels, om kennis en ervaringen van burgers systematisch te verzamelen. In 2017 heeft de inspectie haar website vernieuwd, om onze bevindingen openbaar te maken en achtergronden en resultaten van het toezicht te kunnen delen met de samenleving.

Netwerkzorg
Een belangrijk speerpunt van de inspectie is netwerkzorg. Over de ontwikkeling daarvan gaat de inspectie voortdurend het gesprek aan met betrokkenen in de zorg  en de jeugdhulp. Dit doen wij in overleg met instellingen en bedrijven, maar ook met de mensen in de samenleving, bijvoorbeeld via het LMZ en in overleg met patiënten- en cliëntenorganisaties. Zo krijgen wij meer zicht op waarover het gaat bij goede en veilige zorg en op de belangrijkste verbeterpunten in de zorg en jeugdhulp.

Gezond vertrouwen
De inspectie gaat uit van gezond vertrouwen in zorgaanbieders en hulpverleners, en in hun lerend vermogen om de zorg beter en veiliger te maken. Dat is zeker van belang bij  incidenten en calamiteiten. We vragen om openheid van de instellingen over hun onderzoek naar calamiteiten.  Ook zien we gericht toe hoe zorgbestuurders  goede en veilige zorg in hun instellingen waarborgen en een veilig werkklimaat bevorderen dat is gericht op leren en verbeteren.    

Eén inspectie
We zijn 2017 begonnen als Inspectie voor de Gezondheidszorg en Inspectie Jeugdzorg. De invoering van de Jeugdwet in 2015 heeft de samenwerking tussen beide inspecties versterkt. Per 1 oktober 2017 hebben wij de beide organisaties samengevoegd, vooruitlopend op wetswijzigingen die ertoe leiden dat er in 2018 één Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd ontstaat.  

16 mei verscheen ook het Klachtbeeld 2017 van het Landelijk Meldpunt Zorg.

Documenten
Jaarbeeld 2017

Klachtbeeld Landelijk Meldpunt Zorg 2017


Tags bij dit artikel:


Artikelen met gelijksoortige tags:


Gegevens bij dit artikel:

  • Fotograaf of fotobureau: : INGImages
  • Bron bij dit artikel: : IGJ
  • Wat is de URL bij deze bron?: Website bezoeken
  • Originele titel: Jaarbeeld 2017: Toezicht in beweging
  • Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
  • Datum: 16 mei 2018

 


Disclaimer bij dit artikel:
Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt, of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Informatie binnen het ZorgKrant.nl en het Zorgportaal.nl netwerk zijn niet bedoeld als een medisch advies of ter vervanging van het advies van een arts en/of BIG geregistreerde professional. Op grond van de aangeboden informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies.


Ongewenst of inhoudelijke vragen over dit artikel?
De meeste berichten binnen onze site zijn afkomstig van onze partners, overheid, belangenorganisaties, universiteiten en kennisorganisaties, etc. Ziet u een fout of heeft u inhoudelijke feedback? neem dan contact op met de bron van het artikel!, aangegeven onderaan ieder artikel.
Ziet u een bericht welke, ondanks onze beperkte controle, ingaat tegen onze gedragscodes, de wetgving, etc. , neem dan a.u.b. contact op met onze redactie!

Aanmelden e-mail nieuwsbrief

ZorgKrant.nl is een initiatief van de stichting Care Net Holland!