(advertentie)

Cliënten en hun naasten die contact hebben gehad met het zorgkantoor voor hun zorg, hebben hier over het algemeen ook goede ervaringen mee

Cliënten met een beperking en hun naasten hebben over het algemeen goede ervaringen met de zorg, zo blijkt uit onderzoek van het Nivel onder cliënten van CZ zorgkantoor. Cliënten en hun naasten die contact hebben gehad met het zorgkantoor voor hun zorg, hebben hier over het algemeen ook goede ervaringen mee. Voor cliënten en naasten die zorg in natura ontvangen, geldt wel dat zij veel minder bekend zijn met het zorgkantoor en het zorgkantoor nauwelijks zien als aanspreekpunt. Zij stellen hun vragen vooral aan de zorgaanbieder. Dit roept bij CZ zorgkantoor de vraag op hoe het ook bij cliënten die zorg in natura ontvangen, een rol als informatieverschaffer en vraagbaak kan spelen.

De hogere waardering van de zorg door cliënten met een persoonsgebonden budget en hun naasten kan ermee te maken hebben dat zij de zorg zelf organiseren. Daardoor kunnen zij de zorg beter laten aansluiten op hun eigen voorkeuren en behoeften. Ze kunnen bijvoorbeeld gemakkelijker zelf een zorgverlener kiezen met wie zij ‘een klik’ hebben.

Bekendheid CZ zorgkantoor vergroten?
Het gegeven dat cliënten die zorg in natura ontvangen het zorgkantoor nauwelijks kennen of gebruiken, is niet nieuw. In 2017 zagen we dit al bij ouderen (Damen en de Boer, 2017), nu zien we het ook bij mensen met een beperking. Uiteindelijk gaat het erom dat cliënten en hun naasten zo goed mogelijk hun weg vinden naar goede zorg. Bij CZ zorgkantoor speelt de vraag hoe het daar zo effectief mogelijk toe kan bijdragen. Is dat door de zichtbaarheid voor cliënten met zorg in natura te verhogen? Of door te zorgen voor meer doorverwijzingen van zorgaanbieders met wie wordt samengewerkt? Antwoord op deze vragen is niet eenduidig te geven.

Het onderzoek
Voor het onderzoek onder cliënten en naasten van CZ zorgkantoor heeft het Nivel vragenlijsten afgenomen bij 172 cliënten met een beperking die zorg in natura ontvangen en 301 cliënten met een persoonsgebonden budget. Cliënten met een beperking die zorg in natura ontvangen en hun naasten waardeerden de zorg met een 7,8. Cliënten en naasten die zelf hun zorg regelen met een persoonsgebonden budget gaven een 8,8. Cliënten die contact hebben gehad met het zorgkantoor waardeerden het zorgkantoor met een 7,9. Dit waren vooral cliënten met een persoonsgebonden budget.

De resultaten van het onderzoek worden gebruikt om de dienstverlening van CZ zorgkantoor verder te verbeteren. Voor zover de resultaten niet heel specifiek zijn voor CZ zorgkantoor, kunnen ook andere zorgkantoren hun voordeel doen met de bevindingen uit dit onderzoek.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : Nivel
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.nivel.nl/nl/nieuws/goede-ervaringen-met-zorg-en-zorgkantoor-clienten-met-persoonsgebonden-budget-het-meest
Originele titel: Goede ervaringen met zorg en zorgkantoor, cliënten met persoonsgebonden budget het meest positief
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
Datum: 2019-01-09

Relevante artikelen ...

Openbaarmaking tuchtuitspraak extra belastend voor zorgverlener Een berisping van de tuchtrechter, inclusief openbaarmaking in regionale dag- of weekbladen en in het BIG-register, raakt de betrokken zorgverlener op... Anders Mon, 12 Jun 2017, 14:42:05
Door meervoudig gebruik kwaliteit elektronische patiëntendossiers onder druk Steeds vaker worden gegevens uit het elektronisch patiëntendossier niet alleen gebruikt voor de zorg aan patiënten.  Elektronische patiëntendoss... Anders Wed, 13 Jun 2018, 09:21:38
Jongeren en ouderen minder vaak slachtoffer Vooral minder slachtoffers vandalisme- en vermogensdelicten In 2017 gaf 9 procent van de 65-plussers aan slachtoffer te zijn geweest van een gewelds-... Anders Mon, 24 Sep 2018, 15:34:13
Website zorgverzekeraar vaak onduidelijk Websites van zorgverzekeraars zijn vaak onduidelijk. Lang niet alle informatie is te vinden! Patiënten vinden op de website van hun zorgverzekeraar... Anders Thu, 01 Feb 2018, 09:59:26
Mensen worden meer gezondheidsvaardig Er is steeds meer bewijs voorhanden dat beleid op het gebied van gezondheidsvaardigheden succesvol is.  De WHO heeft geïnventariseerd wat de e... Anders Wed, 18 Jul 2018, 07:07:52
De eHealth-monitor 2017 De eHealth-monitor 2017 is weer aangeboden. Uit de monitor van dit jaar blijkt dat er veel kansen zijn voor e-health De eHealth-monitor 2017 van Nict... Anders Thu, 23 Nov 2017, 15:51:03

(advertentie)
(advertentie)