Cliënten en hun naasten die contact hebben gehad met het zorgkantoor voor hun zorg, hebben hier over het algemeen ook goede ervaringen mee

Cliënten met een beperking en hun naasten hebben over het algemeen goede ervaringen met de zorg, zo blijkt uit onderzoek van het Nivel onder cliënten van CZ zorgkantoor. Cliënten en hun naasten die contact hebben gehad met het zorgkantoor voor hun zorg, hebben hier over het algemeen ook goede ervaringen mee. Voor cliënten en naasten die zorg in natura ontvangen, geldt wel dat zij veel minder bekend zijn met het zorgkantoor en het zorgkantoor nauwelijks zien als aanspreekpunt. Zij stellen hun vragen vooral aan de zorgaanbieder. Dit roept bij CZ zorgkantoor de vraag op hoe het ook bij cliënten die zorg in natura ontvangen, een rol als informatieverschaffer en vraagbaak kan spelen.

De hogere waardering van de zorg door cliënten met een persoonsgebonden budget en hun naasten kan ermee te maken hebben dat zij de zorg zelf organiseren. Daardoor kunnen zij de zorg beter laten aansluiten op hun eigen voorkeuren en behoeften. Ze kunnen bijvoorbeeld gemakkelijker zelf een zorgverlener kiezen met wie zij ‘een klik’ hebben.

Bekendheid CZ zorgkantoor vergroten?
Het gegeven dat cliënten die zorg in natura ontvangen het zorgkantoor nauwelijks kennen of gebruiken, is niet nieuw. In 2017 zagen we dit al bij ouderen (Damen en de Boer, 2017), nu zien we het ook bij mensen met een beperking. Uiteindelijk gaat het erom dat cliënten en hun naasten zo goed mogelijk hun weg vinden naar goede zorg. Bij CZ zorgkantoor speelt de vraag hoe het daar zo effectief mogelijk toe kan bijdragen. Is dat door de zichtbaarheid voor cliënten met zorg in natura te verhogen? Of door te zorgen voor meer doorverwijzingen van zorgaanbieders met wie wordt samengewerkt? Antwoord op deze vragen is niet eenduidig te geven.

Het onderzoek
Voor het onderzoek onder cliënten en naasten van CZ zorgkantoor heeft het Nivel vragenlijsten afgenomen bij 172 cliënten met een beperking die zorg in natura ontvangen en 301 cliënten met een persoonsgebonden budget. Cliënten met een beperking die zorg in natura ontvangen en hun naasten waardeerden de zorg met een 7,8. Cliënten en naasten die zelf hun zorg regelen met een persoonsgebonden budget gaven een 8,8. Cliënten die contact hebben gehad met het zorgkantoor waardeerden het zorgkantoor met een 7,9. Dit waren vooral cliënten met een persoonsgebonden budget.

De resultaten van het onderzoek worden gebruikt om de dienstverlening van CZ zorgkantoor verder te verbeteren. Voor zover de resultaten niet heel specifiek zijn voor CZ zorgkantoor, kunnen ook andere zorgkantoren hun voordeel doen met de bevindingen uit dit onderzoek.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : Nivel
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.nivel.nl/nl/nieuws/goede-ervaringen-met-zorg-en-zorgkantoor-clienten-met-persoonsgebonden-budget-het-meest
Originele titel: Goede ervaringen met zorg en zorgkantoor, cliënten met persoonsgebonden budget het meest positief
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
Datum: 2019-01-09

Relevante artikelen ...

Leefstijladviezen kunnen leiden tot verbetering bij mensen met diabetes In 2019 kreeg 4,6% van de Nederlandse bevolking diabetesmedicatie Het percentage mensen dat na langdurig gebruik stopt met diabetesmiddelen is klein,... Anders Sat, 13 Nov 2021, 12:03:03
Door beperkte gezondheidsvaardigheden moeite met naleven van de coronamaatregelen Door moeite met de Nederlandse taal is het moeilijk de richtlijnen op te volgen Drie op de tien Nederlanders (29%) hebben moeite met de Nederlandse... Anders Mon, 08 Feb 2021, 09:44:56
Meer echte keuze door afname zorgverzekeringen Dat blijkt uit de Monitor zorgverzekeringen 2020 van de Nederlandse Zorgautoriteit In 2020 nam het totaal aantal zorgpolissen af. Toch valt er meer t... Anders Wed, 30 Sep 2020, 14:02:45
Op 8 september IC Café voor corona-IC-patiënten en naasten Er is dan aandacht voor ervaringen tijdens en na de ziekte De coronacrisis heeft grote impact gemaakt op iedereen. Niet in de laatste plaats voor deg... Anders Thu, 06 Aug 2020, 05:45:48
Niet elk land heeft dezelfde hulpmiddelenzorg Hulpmiddelenzorg maakt in sommige landen deel uit van het zorgstelsel en in andere landen slechts deels of helemaal niet In verschillende landen is d... Anders Mon, 20 Jul 2020, 19:36:08
Toename sterftecijfers Het CBS krijgt dagelijks berichten over sterfte binnen uit de bevolkingsregisters van gemeenten De sterfte in de afgelopen weken is hoger uitgevall... Anders Fri, 03 Apr 2020, 16:37:05