Onderzoeksinstituut NIVEL bracht mogelijke verbeteringen en drempelverlagers om het gebruik van patiëntportalen te verhogen in kaart

Patiënten die op dit moment via een patiëntportaal hun medische gegevens willen bekijken, komen regelmatig jargon en afkortingen tegen. De indeling is ook niet altijd duidelijk voor patiënten. Onderzoeksinstituut NIVEL bracht mogelijke verbeteringen en drempelverlagers om het gebruik van patiëntportalen te verhogen in kaart, in opdracht van de NVZ voor het Versnellingsprogramma Informatie-uitwisseling Patiënt en Professional (VIPP).

Via patiëntportalen krijgen patiënten gedeeltelijk toegang tot hun medische gegevens. Uit het onderzoek blijkt dat kleine aanpassingen aan patiëntportalen de begrijpelijkheid en bruikbaarheid kunnen verhogen. Denk hierbij aan het vermijden van afkortingen en jargon, het gebruik van een groot lettertype en het werken met menubalken om de structuur van het portaal helder weer te geven. Zorgaanbieders en ICT-ontwikkelaars kunnen deze en andere aandachtspunten gebruiken bij de doorontwikkeling van het patiëntportaal.

Stimuleren van gebruik
Zorgaanbieders kunnen ook het gebruik van het portaal meer  stimuleren, bijvoorbeeld door patiënten te informeren over het portaal en de mogelijkheden ervan. Dit kan patiënten de eerste drempel over helpen om het portaal te gaan gebruiken. Daarbij helpt het als het portaal wordt verbonden aan het zorgproces, bijvoorbeeld als platform voor e-consulten. Dan is er voor patiënten ook een duidelijke aanleiding om het portaal te gaan gebruiken.

Eigen regie met patiëntportalen
Steeds vaker krijgen patiënten online toegang tot informatie over hun gezondheid via patiëntportalen. Patiënten kunnen de informatie gebruiken om een actievere rol te spelen in hun eigen zorgproces. Daarnaast bieden veel portalen mogelijkheden voor bijvoorbeeld het maken van afspraken of het aanvragen van herhaalrecepten.

Patiëntportalen zijn echter nog volop in ontwikkeling en wat de beste inbedding is van patiëntportalen in het zorgproces moet de komende jaren duidelijker worden.  De verwachting is wel dat portalen bijdragen aan eigen regie voor patiënten, zodat zij beter in staat zijn om de zorg te verkrijgen die het beste bij ze past.

Opzet van het onderzoek
Het NIVEL onderzocht drie patiëntportalen met mensen met lage gezondheidsvaardigheden. 

Dit onderzoek bestond uit een beknopte literatuurstudie, gevolgd door cognitieve interviews waarin de begrijpelijkheid en bruikbaarheid van bestaande portalen zijn getoetst onder mensen met lage gezondheidsvaardigheden. De achterliggende gedachte was dat elke patiënt met een portaal uit de voeten zou moeten kunnen, niet alleen mensen met hoge(re) gezondheidsvaardigheden. 

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : NIVEL
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.nivel.nl/nl/nieuws/zijn-pati%C3%ABntportalen-begrijpelijk-en-bruikbaar-voor-mensen-met-lage-gezondheidsvaardigheden
Originele titel: Zijn patiëntportalen begrijpelijk en bruikbaar voor mensen met lage gezondheidsvaardigheden?
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
Datum: 2017-12-07

Relevante artikelen ...

Medicijntrouw door E-health E-health is zorg op afstand met behulp van technologie De aandacht voor medicatietherapietrouw staat onder druk door de toenemende zorgvraag. Therapi... Chronisch zieken Mon, 18 Jan 2021, 15:35:11
Empathie belangrijk voor borstkankerpatiënt Dit blijkt uit onderzoek van de Universiteit Leiden in samenwerking met het Nivel Patiënten die ongeneeslijke borstkanker hebben, onthouden meer info... Chronisch zieken Mon, 09 Nov 2020, 15:09:10
Veel mensen hebben moeite met het begrijpen van informatie over ziekte en gezondheid Goede communicatie met patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden in de palliatieve fase van hun ziekte noodzaak  Mensen met beperkte gezond... Chronisch zieken Mon, 02 Nov 2020, 13:52:51
Informatie over ziekte en behandeling steeds belangrijker Begrip over eigen gezondheidssituatie van belang voor patiënt én zorgverlener Transparantie in de zorg richt zich steeds meer op informatie over aa... Chronisch zieken Thu, 18 Jul 2019, 17:04:23
Vrouwen met een beperking en / of chronische ziekte werken langer Oudere werknemers worden steeds meer gestimuleerd om langer door te werken, onder andere door de overheid Tussen 2005 en 2017 is het gemiddeld aantal... Chronisch zieken Thu, 10 Jan 2019, 13:47:52
Meer aandacht medische hulpmiddelen voor thuisgebruik gewenst Het is onduidelijk wie verantwoordelijk is voor het borgen van de kwaliteit en veiligheid van de hulpmiddelen De aandacht voor het borgen van de kwal... Chronisch zieken Wed, 12 Dec 2018, 11:09:06