(advertentie)

Onderzoeksinstituut NIVEL bracht mogelijke verbeteringen en drempelverlagers om het gebruik van patiëntportalen te verhogen in kaart

Patiënten die op dit moment via een patiëntportaal hun medische gegevens willen bekijken, komen regelmatig jargon en afkortingen tegen. De indeling is ook niet altijd duidelijk voor patiënten. Onderzoeksinstituut NIVEL bracht mogelijke verbeteringen en drempelverlagers om het gebruik van patiëntportalen te verhogen in kaart, in opdracht van de NVZ voor het Versnellingsprogramma Informatie-uitwisseling Patiënt en Professional (VIPP).

Via patiëntportalen krijgen patiënten gedeeltelijk toegang tot hun medische gegevens. Uit het onderzoek blijkt dat kleine aanpassingen aan patiëntportalen de begrijpelijkheid en bruikbaarheid kunnen verhogen. Denk hierbij aan het vermijden van afkortingen en jargon, het gebruik van een groot lettertype en het werken met menubalken om de structuur van het portaal helder weer te geven. Zorgaanbieders en ICT-ontwikkelaars kunnen deze en andere aandachtspunten gebruiken bij de doorontwikkeling van het patiëntportaal.

Stimuleren van gebruik
Zorgaanbieders kunnen ook het gebruik van het portaal meer  stimuleren, bijvoorbeeld door patiënten te informeren over het portaal en de mogelijkheden ervan. Dit kan patiënten de eerste drempel over helpen om het portaal te gaan gebruiken. Daarbij helpt het als het portaal wordt verbonden aan het zorgproces, bijvoorbeeld als platform voor e-consulten. Dan is er voor patiënten ook een duidelijke aanleiding om het portaal te gaan gebruiken.

Eigen regie met patiëntportalen
Steeds vaker krijgen patiënten online toegang tot informatie over hun gezondheid via patiëntportalen. Patiënten kunnen de informatie gebruiken om een actievere rol te spelen in hun eigen zorgproces. Daarnaast bieden veel portalen mogelijkheden voor bijvoorbeeld het maken van afspraken of het aanvragen van herhaalrecepten.

Patiëntportalen zijn echter nog volop in ontwikkeling en wat de beste inbedding is van patiëntportalen in het zorgproces moet de komende jaren duidelijker worden.  De verwachting is wel dat portalen bijdragen aan eigen regie voor patiënten, zodat zij beter in staat zijn om de zorg te verkrijgen die het beste bij ze past.

Opzet van het onderzoek
Het NIVEL onderzocht drie patiëntportalen met mensen met lage gezondheidsvaardigheden. 

Dit onderzoek bestond uit een beknopte literatuurstudie, gevolgd door cognitieve interviews waarin de begrijpelijkheid en bruikbaarheid van bestaande portalen zijn getoetst onder mensen met lage gezondheidsvaardigheden. De achterliggende gedachte was dat elke patiënt met een portaal uit de voeten zou moeten kunnen, niet alleen mensen met hoge(re) gezondheidsvaardigheden. 

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : NIVEL
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.nivel.nl/nl/nieuws/zijn-pati%C3%ABntportalen-begrijpelijk-en-bruikbaar-voor-mensen-met-lage-gezondheidsvaardigheden
Originele titel: Zijn patiëntportalen begrijpelijk en bruikbaar voor mensen met lage gezondheidsvaardigheden?
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
Datum: 2017-12-07

Relevante artikelen ...

Ondersteuning op maat kan eigen-regievoering van longpatiënten verbeteren Mensen met een longziekte vinden het heel belangrijk om de regie over hun ziekte en welzijn in eigen hand te houden Mensen met een longziekte hebben ... Chronisch zieken Tue, 26 Apr 2022, 13:09:12
Oncoloog moet empathisch en open zijn in gesprekken Patiënten met kanker willen geen vage beloften Patiënten met ongeneeslijke kanker willen heldere maar ook empathische gesprekken met hun oncoloog. Di... Chronisch zieken Wed, 02 Mar 2022, 14:29:14
Astma of COPD patiënten minder vaak naar de huisarts Patiënten met astma- of COPD-gerelateerde klachten werden vaker telefonisch geholpen door de huisarts Sinds de start van de coronapandemie in maart 2... Chronisch zieken Tue, 21 Dec 2021, 13:17:57
Voornamelijk emotionele klachten bij chronisch zieken tijdens corona-uitbraak Dit blijkt uit het jaarverslag 2020 van de Monitor Zorg en Participatie van het Nivel Voor sommige mensen met een langdurige ziekte of beperking hadd... Chronisch zieken Tue, 02 Mar 2021, 12:47:50
Weinig verbetering deelname in de samenleving voor mensen met een beperking Op een aantal punten is het verschil met de algemene bevolking toegenomen Mensen met een beperking doen minder naar wens en vermogen mee in de samenl... Chronisch zieken Wed, 09 Dec 2020, 11:18:52
Bij longpatiënten heeft benauwdheid grote invloed op kwaliteit van leven Jaarlijks belanden 34.000 mensen met COPD stikbenauwd in het ziekenhuis Circa driekwart van de mensen met een longziekte heeft last van klachten van ... Chronisch zieken Thu, 05 Nov 2020, 19:35:39