(advertentie)

Onderzoeksinstituut NIVEL bracht mogelijke verbeteringen en drempelverlagers om het gebruik van patiëntportalen te verhogen in kaart

Patiënten die op dit moment via een patiëntportaal hun medische gegevens willen bekijken, komen regelmatig jargon en afkortingen tegen. De indeling is ook niet altijd duidelijk voor patiënten. Onderzoeksinstituut NIVEL bracht mogelijke verbeteringen en drempelverlagers om het gebruik van patiëntportalen te verhogen in kaart, in opdracht van de NVZ voor het Versnellingsprogramma Informatie-uitwisseling Patiënt en Professional (VIPP).

Via patiëntportalen krijgen patiënten gedeeltelijk toegang tot hun medische gegevens. Uit het onderzoek blijkt dat kleine aanpassingen aan patiëntportalen de begrijpelijkheid en bruikbaarheid kunnen verhogen. Denk hierbij aan het vermijden van afkortingen en jargon, het gebruik van een groot lettertype en het werken met menubalken om de structuur van het portaal helder weer te geven. Zorgaanbieders en ICT-ontwikkelaars kunnen deze en andere aandachtspunten gebruiken bij de doorontwikkeling van het patiëntportaal.

Stimuleren van gebruik
Zorgaanbieders kunnen ook het gebruik van het portaal meer  stimuleren, bijvoorbeeld door patiënten te informeren over het portaal en de mogelijkheden ervan. Dit kan patiënten de eerste drempel over helpen om het portaal te gaan gebruiken. Daarbij helpt het als het portaal wordt verbonden aan het zorgproces, bijvoorbeeld als platform voor e-consulten. Dan is er voor patiënten ook een duidelijke aanleiding om het portaal te gaan gebruiken.

Eigen regie met patiëntportalen
Steeds vaker krijgen patiënten online toegang tot informatie over hun gezondheid via patiëntportalen. Patiënten kunnen de informatie gebruiken om een actievere rol te spelen in hun eigen zorgproces. Daarnaast bieden veel portalen mogelijkheden voor bijvoorbeeld het maken van afspraken of het aanvragen van herhaalrecepten.

Patiëntportalen zijn echter nog volop in ontwikkeling en wat de beste inbedding is van patiëntportalen in het zorgproces moet de komende jaren duidelijker worden.  De verwachting is wel dat portalen bijdragen aan eigen regie voor patiënten, zodat zij beter in staat zijn om de zorg te verkrijgen die het beste bij ze past.

Opzet van het onderzoek
Het NIVEL onderzocht drie patiëntportalen met mensen met lage gezondheidsvaardigheden. 

Dit onderzoek bestond uit een beknopte literatuurstudie, gevolgd door cognitieve interviews waarin de begrijpelijkheid en bruikbaarheid van bestaande portalen zijn getoetst onder mensen met lage gezondheidsvaardigheden. De achterliggende gedachte was dat elke patiënt met een portaal uit de voeten zou moeten kunnen, niet alleen mensen met hoge(re) gezondheidsvaardigheden. 

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : NIVEL
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.nivel.nl/nl/nieuws/zijn-pati%C3%ABntportalen-begrijpelijk-en-bruikbaar-voor-mensen-met-lage-gezondheidsvaardigheden
Originele titel: Zijn patiëntportalen begrijpelijk en bruikbaar voor mensen met lage gezondheidsvaardigheden?
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
Datum: 2017-12-07

Relevante artikelen ...

Beslissen in de spreekkamer is lastig Mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden hebben nauwelijks ervaring met samen beslissen Patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden (36,4% van ... Chronisch zieken Thu, 19 Dec 2019, 15:01:53
Informatie over ziekte en behandeling steeds belangrijker Begrip over eigen gezondheidssituatie van belang voor patiënt én zorgverlener Transparantie in de zorg richt zich steeds meer op informatie over aa... Chronisch zieken Thu, 18 Jul 2019, 17:04:23
Informatie van zorgverzekeraars soms moeilijk vindbaar Het percentage verzekerden dat informatie over de verschillende onderwerpen kon vinden, lag tussen de 36% en 84%. Informatie op de websites van zorgv... Chronisch zieken Wed, 17 Apr 2019, 07:40:17
FNO-programma Zorg én Perspectief verbetert kansen Met jongeren tot en met 25 jaar met een chronische aandoening gaat het maatschappelijk gezien minder goed dan met hun gezonde leeftijdsgenoten Deelna... Chronisch zieken Mon, 08 Apr 2019, 14:57:29
Mensen met een beperking doen niet altijd mee De vrijheid om te kiezen waar en met wie je woont is niet vanzelfsprekend voor alle mensen met een verstandelijke beperking of een psychische aandoeni... Chronisch zieken Sun, 08 Apr 2018, 05:45:39
Online hulpprogramma’s verzameld Omdat de programma’s voor mensen met een chronische lichamelijke aandoening verspreid staan over het internet en daardoor lastig te vinden zijn, heeft... Chronisch zieken Mon, 19 Feb 2018, 13:26:48

(advertentie)