(advertentie)

Gezondheidsvaardigheden zijn vaardigheden die mensen nodig hebben om beslissingen te kunnen nemen ten aanzien van gezondheid en ziekte

Bijna drie op de vier zorgverleners wordt regelmatig geconfronteerd met uitdagingen in het contact met patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden. In de huisartsenpraktijk is dit zelfs op ruim vier op de vijf. In opdracht van ZonMw hebben Nivel en Amsterdam UMC (AMC Sociale Geneeskunde) onderzocht welke uitdagingen zorgverleners in de eerste en tweede lijn ervaren in het contact met patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden.

Gezondheidsvaardigheden zijn vaardigheden die mensen nodig hebben om beslissingen te kunnen nemen ten aanzien van gezondheid en ziekte. Mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden hebben moeite om gezondheidsinformatie te vinden, te begrijpen, te beoordelen en toe te passen. In Nederland heeft ruim één op de drie mensen onvoldoende gezondheidsvaardigheden.

Uitdagingen voor de zorgverleners
Zorgverleners – huisartsen, medisch specialisten, praktijkondersteuners, verpleegkundigen, fysiotherapeuten en andere – noemen verschillende uitdagingen in het contact met mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden. De vijf belangrijkste zijn:

1) De patiënt laat de beslissing bij mij.
2) De patiënt kan de zorgvraag of de klachten niet duidelijk verwoorden tijdens het consult.
3) De patiënt volgt mijn adviezen, bijvoorbeeld over leefstijl of medicatie, niet of onjuist op.
4) De patiënt komt niet of te laat op de gemaakte afspraak.
5) De patiënt laat niet merken wat hij of zij wil.
 

Weinig aandacht voor beperkte gezondheidsvaardigheden in de zorg
Een aanzienlijk deel van de zorgverleners, 40 tot 50%, houdt in de communicatie niet specifiek rekening met mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden. De redenen hiervoor zijn divers en hebben vooral te maken met de volgende factoren:

- Zorgverleners herkennen beperkte gezondheidsvaardigheden bij de patiënt niet.
- Zorgverleners zijn zich niet bewust van het probleem.
- Zorgverleners zijn onvoldoende op de hoogte van beschikbare methoden om het probleem aan te    pakken.
- Zorgverleners hebben het gevoel dat ze te weinig tijd hebben.
 

Terugvraagmethode als oplossing
Om de communicatie in de spreekkamer te verbeteren is het essentieel dat patiënten de informatie en het advies begrijpen. Zorgverleners hebben zelf de ‘terugvraagmethode’ (teach back method) genoemd als de meest aanbevolen strategie om na te gaan of dit ook inderdaad het geval is. Hierbij vraagt de zorgverlener de patiënt om in zijn eigen woorden te vertellen wat er zojuist besproken is.
Pharos heeft in het kader van het onderzoeksproject een interventie ontwikkeld om de terugvraagmethode te bevorderen, bestaande uit een training en een aantal hulpmiddelen.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : Nivel
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.nivel.nl/nl/nieuws/veel-uitdagingen-de-zorg-aan-pati%C3%ABnten-met-beperkte-gezondheidsvaardigheden
Originele titel: Veel uitdagingen in de zorg aan patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden
Doelgroep: Zorgprofessionals
Datum: 2018-10-29

Relevante artikelen ...

Actieweek huisartsenzorg van start gegaan Het wordt een week vol huisartsengeluid, met als sluitstuk de landelijke manifestatie op het Malieveld Vandaag gaat de actieweek huisartsenzorg van s... Anders Mon, 27 Jun 2022, 06:51:01
Blijven werken aan communicatie met patiënt Goed kunnen praten met je patiënt belangrijker dan ooit Een medisch specialist moet zich een leven lang blijven bijscholen op zijn vakbekwaamheid. Ma... Anders Tue, 21 Jun 2022, 10:33:44
Mondiale aanpak nodig voor grote gezondheidsuitdagingen Wereldwijde samenwerking en innovatief onderzoek is de sleutel tot het oplossen van de grootste gezondheidsuitdagingen van onze tijd Op 30 mei kwamen... Anders Mon, 06 Jun 2022, 07:10:43
Beter-niet-doen-lijst door huisartsen gepubliceerd Er is de laatste maanden volop aandacht voor het terugdringen van niet-gepaste zorg Na de medisch-specialisten en de verpleegkundigen hebben nu ook d... Anders Sun, 05 Jun 2022, 07:37:14
Weer vaker antibiotica voorgeschreven na sterke daling tijdens de coronapandemie Om ervoor te zorgen dat antibiotica ook in de toekomst werkzaam zijn, is het nodig om antibiotica gepast voor te schrijven Tijdens de coronapandemie ... Anders Tue, 22 Mar 2022, 21:02:34
Tot 14 jaar na diagnose biedt ALERT! inzichten in gevolgen borstkanker Om patiënten en zorgverleners te ondersteunen in het inzichtelijk maken van optredende klachten, is de tool ALERT! ontwikkeld De behandeling van bors... Anders Thu, 10 Feb 2022, 15:41:52

Volg het nieuws ook via...

 

facebook Facebook

twitter Twitter

rss RSS

mail E-mail nieuwsbrief

 ZorgKrant.nl binnen Twitter.com