(advertentie)

Gezondheidsvaardigheden zijn vaardigheden die mensen nodig hebben om beslissingen te kunnen nemen ten aanzien van gezondheid en ziekte

Bijna drie op de vier zorgverleners wordt regelmatig geconfronteerd met uitdagingen in het contact met patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden. In de huisartsenpraktijk is dit zelfs op ruim vier op de vijf. In opdracht van ZonMw hebben Nivel en Amsterdam UMC (AMC Sociale Geneeskunde) onderzocht welke uitdagingen zorgverleners in de eerste en tweede lijn ervaren in het contact met patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden.

Gezondheidsvaardigheden zijn vaardigheden die mensen nodig hebben om beslissingen te kunnen nemen ten aanzien van gezondheid en ziekte. Mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden hebben moeite om gezondheidsinformatie te vinden, te begrijpen, te beoordelen en toe te passen. In Nederland heeft ruim één op de drie mensen onvoldoende gezondheidsvaardigheden.

Uitdagingen voor de zorgverleners
Zorgverleners – huisartsen, medisch specialisten, praktijkondersteuners, verpleegkundigen, fysiotherapeuten en andere – noemen verschillende uitdagingen in het contact met mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden. De vijf belangrijkste zijn:

1) De patiënt laat de beslissing bij mij.
2) De patiënt kan de zorgvraag of de klachten niet duidelijk verwoorden tijdens het consult.
3) De patiënt volgt mijn adviezen, bijvoorbeeld over leefstijl of medicatie, niet of onjuist op.
4) De patiënt komt niet of te laat op de gemaakte afspraak.
5) De patiënt laat niet merken wat hij of zij wil.
 

Weinig aandacht voor beperkte gezondheidsvaardigheden in de zorg
Een aanzienlijk deel van de zorgverleners, 40 tot 50%, houdt in de communicatie niet specifiek rekening met mensen met beperkte gezondheidsvaardigheden. De redenen hiervoor zijn divers en hebben vooral te maken met de volgende factoren:

- Zorgverleners herkennen beperkte gezondheidsvaardigheden bij de patiënt niet.
- Zorgverleners zijn zich niet bewust van het probleem.
- Zorgverleners zijn onvoldoende op de hoogte van beschikbare methoden om het probleem aan te    pakken.
- Zorgverleners hebben het gevoel dat ze te weinig tijd hebben.
 

Terugvraagmethode als oplossing
Om de communicatie in de spreekkamer te verbeteren is het essentieel dat patiënten de informatie en het advies begrijpen. Zorgverleners hebben zelf de ‘terugvraagmethode’ (teach back method) genoemd als de meest aanbevolen strategie om na te gaan of dit ook inderdaad het geval is. Hierbij vraagt de zorgverlener de patiënt om in zijn eigen woorden te vertellen wat er zojuist besproken is.
Pharos heeft in het kader van het onderzoeksproject een interventie ontwikkeld om de terugvraagmethode te bevorderen, bestaande uit een training en een aantal hulpmiddelen.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : Nivel
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.nivel.nl/nl/nieuws/veel-uitdagingen-de-zorg-aan-pati%C3%ABnten-met-beperkte-gezondheidsvaardigheden
Originele titel: Veel uitdagingen in de zorg aan patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden
Doelgroep: Zorgprofessionals
Datum: 2018-10-29

Relevante artikelen ...

Positiever over eigen gezondheid Dat meldt het CBS op basis van nieuwe voorlopige kwartaalcijfers uit de Gezondheidsenquête/Leefstijlmonitor In het tweede kwartaal van 2020 was 82 pr... Anders Wed, 26 Aug 2020, 07:15:12
Landelijke dekking van zorg ter bevordering van een gezonde leefstijl nodig GLI-programma’s die door het RIVM erkend zijn, worden vanaf 1 januari 2019 vanuit de basisverzekering vergoed Gecombineerde leefstijlinterventie (GLI... Anders Mon, 22 Jun 2020, 15:08:02
Huisartsenpraktijken maken werk van digitale zorg Dat blijkt uit een onderzoek van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa), uitgevoerd door onderzoeksinstituut NIVEL De corona-uitbraak zorgt voor een eno... Anders Tue, 26 May 2020, 12:32:26
Meer psychische zorgen in verband met COVID-19 De behoefte aan psychologische hulp is relatief toegenomen Nog altijd heeft de overgrote meerderheid van de Nederlandse bevolking (96%, bij vorige pe... Anders Thu, 14 May 2020, 15:52:42
Jongeren geven vaker aan te zijn overgestapt dan ouderen Verschillen in overstappen tussen jongeren en ouderen lijken kleiner te worden In 2020 geeft 7% van de verzekerden aan te zijn overgestapt van zorgve... Anders Mon, 06 Apr 2020, 09:29:22
Registratielast kan verlaagd door gebruiksvriendelijke elektronische dossiers Binnen de zorg is de term ‘registratie’ een containerbegrip, een begrip waar een veelvoud aan taken onder valt Het is bekend dat verpleegkundigen, ... Anders Thu, 09 Jan 2020, 14:19:48