De inspectie concludeert dat de ggz tot op heden goed, flexibel en krachtig omgaat met de coronacrisis

De ggz is tot nu toe op een accurate en professionele wijze omgegaan met de coronacrisis. Zorgaanbieders proberen maatwerk te leveren zodat cliënten zoveel mogelijk de zorg krijgen die zij nodig hadden en hebben.

Deze conclusie trekt de inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) in het sectorrapport ‘GGZ tijdens de coronacrisis’. In deze rapportage zet de inspectie uiteen welke lessen er zijn geleerd ter voorbereiding op een mogelijke tweede uitbraak van het virus.

Sinds de uitbraak van het coronavirus heeft de IGJ nauw contact met alle zorgaanbieders in Nederland. Eerst vooral telefonisch en digitaal, na verloop van tijd ook weer door het afleggen van bezoeken. In de ggz-sector had de inspectie de afgelopen maanden op deze manier contact met tientallen zorgaanbieders. De inspectie sprak daarbij niet alleen met bestuurders, maar ook met zorgmedewerkers, behandelaren en vertegenwoordigers van cliëntenraden.

Flexibel en krachtig
De inspectie concludeert dat de ggz tot op heden goed, flexibel en krachtig omgaat met de coronacrisis. Besmettingen met het virus zijn beperkt gebleven en ook is de zorg voor de meeste cliënten gewaarborgd.

De inspectie hoort van ggz-instellingen dat de noodzaak tot maatwerk centraal moet staan in de zorgverlening en de te nemen maatregelen bij een tweede uitbraak van het virus. Dat is nodig om ontwrichting en terugval te voorkomen.

Aanbevelingen
De inspectie doet een aantal aanbevelingen:

  • In de praktijk lijken de financiële regelingen die zijn getroffen door de zorgverzekeraars niet afdoende. De inspectie vraagt aandacht van het ministerie van VWS voor de financiële situatie van zorgaanbieders. Het mag niet zo zijn dat het bestaande zorgaanbod binnen de ggz verder onder druk komt te staan.
  • De coronacrisis heeft de noodzaak tot samenwerking extra duidelijk gemaakt. Het is van belang dat er goed wordt samengewerkt tussen ggz-instellingen onderling, met onder meer de huisartsen en de GGD’en. Daarnaast zouden instellingen het gesprek moeten voeren met gemeenten over het verder opstarten van dagbesteding.
  • In een tweede virusuitbraak moet er meer aandacht zijn voor de positie van de cliënt en de vertegenwoordiging van cliënten door de cliëntenraad. De inspectie vindt het belangrijk om cliënten mee te nemen in de besluitvorming en hen zo weinig als mogelijk in hun rechten te beperken. Cliënten moeten toegang blijven hebben tot een vertrouwenspersoon.

Publicaties
Sectorrapportage ggz tijdens de coronacrisis

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Naam auteur en/of bewerkt door: IGJ
Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : IGJ
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.igj.nl/actueel/nieuws/2020/09/18/toezicht-ggz-tijdens-de-coronacrisis
Originele titel: Toezicht ggz tijdens de coronacrisis
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
Datum: 2020-09-20

Relevante artikelen ...

Voor vrijheid van cliënten is maatwerk noodzakelijk Cliënten moeten de mogelijkheid hebben om hun naasten te ontmoeten Aanbieders van jeugdhulp, gehandicaptenzorg en geestelijke gezondheidszorg moeten ... GGZ Mon, 20 Jul 2020, 12:20:37
Stichting Stepwork GGZ heeft aanwijzing gekregen De randvoorwaarden op het gebied van medicatieveiligheid schiet tekort De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) heeft Stichting Stepwork GGZ een... GGZ Thu, 16 Jul 2020, 12:31:17
Toezicht op de ggz Zorgverleners binnen de ggz staan voor grote uitdagingen om de zorgverlening door te laten gaan De periode waar we nu in zitten is voor veel mensen s... GGZ Fri, 27 Mar 2020, 10:15:25
Aandacht voor onveilige werksituaties in de ggz Woensdag 25 april debatteert de Tweede Kamer over veiligheid in de zorg. GGZ Nederland en haar leden willen een bijdrage leveren aan een veilige en i... GGZ Thu, 19 Apr 2018, 13:30:01
Kwaliteitsrapporten belangrijk in de gehandicaptenzorg Het kwaliteitsrapport moet in de komende jaren het belangrijkste hulpmiddel worden om de interne ‘verbetercultuur’ Kwaliteitsrapporten kunnen een bel... GGZ Sun, 25 Mar 2018, 10:20:29
Informatie over wachttijden door ggz-aanbieders 55% van de ggz-aanbieders heeft informatie aangeleverd bij Vektis over de wachttijden in de ggz Meer dan de helft van de aanbieders van geestelijke g... GGZ Sat, 10 Feb 2018, 13:35:49