(advertentie)

Wachttijden in de ggz en de daarbij horende knelpunten zijn een complex probleem

De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd gaat ggz-instellingen voortaan mede beoordelen op hun acties om wachttijden te beperken. Door oplopende wachttijden bij zorgaanbieders lopen cliënten het risico geen tijdige of passende zorg te ontvangen. . Staatsecretaris Blokhuis heeft daarom de IGJ gevraagd toe te zien op de inspanningen vanuit de ggz-instellingen. Eerder riep de staatsecretaris zorgaanbieders, vertegenwoordigers van cliënten  zorgverzekeraars op om gezamenlijk met dit probleem aan de slag te gaan.

Wachttijden in de ggz en de daarbij horende knelpunten ontstaan door verschillende oorzaken. Een aantal oorzaken is te herleiden tot de kwaliteit van zorg bij een zorgaanbieder, zoals de inrichting van het behandelproces, de verantwoordelijkheidsverdeling wanneer een cliënt op de wachtlijst staat, samenwerking in de zorg en transparantie over wachttijden. Dit is reden voor de inspectie om aandacht te hebben voor de wachttijden in de ggz en instellingen te beoordelen of zij de nodige inspanningen leveren om de wachttijden te beperken en zoveel mogelijk weg te werken. De inspectie kijkt daarbij nadrukkelijk naar de elementen van de wachttijdproblematiek die in de invloedssfeer van de zorgaanbieder liggen.

Hoe ziet het toezicht er uit?
De inspectie maakt bij haar reguliere toezichtbezoeken aan ggz-instellingen het thema ‘wachttijden’ tot een vast onderwerp. Hierbij wordt onder andere gekeken naar de manier waarop een instelling communiceert over actuele wachttijden en zorgbemiddeling door de zorgverzekeraar. Daarnaast wordt de instelling beoordeeld op de wijze waarop zij zich inspant om, in samenwerking met andere partijen, te werken aan kortere wachtlijsten.

Samenwerking op regionaal niveau
De aanpak van wachttijden is complex. De oplossingen liggen ook buiten de invloedsfeer van de instelling. Hierdoor komt een tijdige in-, door- en uitstroom  van cliënten in de ggz onvoldoende tot stand. Vooral een samenwerking op regionaal niveau kan vernieuwende oplossingen bieden. Ook individuele instellingen hebben hierin een verantwoordelijkheid.

In de zomer van 2017 zijn door de ggz-sector, vertegenwoordigers van cliënten, zorgverzekeraars en het ministerie van VWS afspraken gemaakt om de wachttijden in de ggz terug te dringen. Zo zijn er acht regionale taskforces gestart onder begeleiding van KPMG en is per regio een probleemanalyse uitgewerkt, de knelpunten benoemd en geadresseerd. In het voorjaar van 2018 is vervolgens de rapportage ‘tussenstand wachttijden in de ggz’ van de Nederlandse Zorgautoriteit gepubliceerd.

De inspectie wilde een beeld krijgen van de problematiek rondom wachttijden in de ggz. Daarom is een methodiek ontwikkeld om haar toezicht op deze problematiek effectief in te richten. Afgelopen maanden zijn 9 instellingen bezocht. De resultaten van deze bezoeken en zijn terug te lezen in het factsheet ‘Wachttijden in de ggz: verbeterkansen vooral in samenwerking op regionaal niveau’. Daarnaast is van ieder bezoek een individueel rapport opgesteld.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : IGJ
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.igj.nl/actueel/nieuws/2018/10/22/toezicht-stimuleert-samenwerking-om-wachtlijsten-ggz-te-beperken
Originele titel: Toezicht stimuleert samenwerking om wachtlijsten ggz te beperken
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers
Datum: 2018-10-22

Relevante artikelen ...

Ggz professioneel en accuraat omgegaan met de coronacrisis De inspectie concludeert dat de ggz tot op heden goed, flexibel en krachtig omgaat met de coronacrisis De ggz is tot nu toe op een accurate en profes... GGZ Sun, 20 Sep 2020, 17:47:38
Hoofdlijnenakkoord GGZ ondertekend door gemeenten In het Hoofdlijnenakkoord zijn onder andere afspraken gemaakt over het terugdringen van wachttijden Namens de gemeenten zet de Vereniging Nederlandse... GGZ Thu, 20 Jun 2019, 14:15:19
Wachttijd verkort door Tijd-Lijn App De app geeft de patiënt tijdens het wachten realtime informatie over de wachttijd GGZ Nederland deelt graag goede voorbeelden van de aanpak van de wa... GGZ Tue, 19 Feb 2019, 14:46:45
Mensen met een psychische stoornis krijgen toegang tot Wet langdurige zorg Voor de mensen waarom het gaat, betekent toegang tot de Wlz dat ze dan voor lange termijn duidelijkheid hebben over waar ze aan toe zijn Mensen die h... GGZ Sat, 16 Feb 2019, 19:32:46
Arbocatalogus en app tegen stress gelanceerd De vernieuwde arbocatalogus ggz en de app ‘Zorg voor minder stress’ sluiten naadloos aan bij de ontwikkelingen in de branche Werkgevers en werknemers... GGZ Mon, 23 Apr 2018, 18:54:53
De Nieuwe GGZ in zuid-Limburg De samenwerkingsovereenkomst tussen een tiental GGZ partners voor Zuid-Limburg voorbeeld voor Nederland Met de ondertekening op 22 november van de sa... GGZ Thu, 23 Nov 2017, 16:44:40

Volg het nieuws ook via...

 

facebook Facebook

twitter Twitter

rss RSS

mail E-mail nieuwsbrief

 ZorgKrant.nl binnen Twitter.com