De aanpak van de wachttijden in de ggz moet sneller. Alle betrokken partijen voelen de urgentie en zoeken meer samenwerking.

In de aanpak van de wachttijden in de ggz hebben zorgaanbieders en zorgverzekeraars de afgelopen maanden belangrijke eerste stappen gezet. Alle betrokken partijen voelen de urgentie en zoeken meer samenwerking. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) rapporteert de voortgang van de gemaakte afspraken. Om de doelstellingen te behalen moeten alle zeilen worden bijgezet. Daarom pleiten wij in onze voortgangsrapportage voor intensivering, versnelling en uitbreiding van de maatregelen om de wachttijden in de ggz terug te dringen. 

Zorgaanbieders, zorgverzekeraars en het ministerie van VWS hebben afgelopen zomer afspraken gemaakt om de wachttijden in de ggz terug te dringen. Zo zijn er acht regionale taskforces gestart die met concrete oplossingen voor een regio moeten komen. In drie andere regio’s maakt een onderzoeksbureau een analyse aan de hand van concrete praktijkervaringen. Dit biedt inzicht in concrete wachttijden. Hierbij wordt specifiek gekeken naar de doelgroepen waar de langste wachttijden gelden, bijvoorbeeld mensen met autisme of een persoonlijkheidsstoornis. De opleidingscapaciteit is uitgebreid, maar de effecten hiervan zijn pas op langere termijn zichtbaar.

In de voortgang zien we een aantal aandachtspunten. Zo zijn er geen concrete maatregelen genomen die er voor zorgen dat zorgaanbieders zich melden bij zorgverzekeraars en gemeenten wanneer hun wachttijden te hoog oplopen. Er wordt nog te weinig actie ondernomen om de overgang van cliënten jonger dan achttien naar de ggz voor volwassenen te versoepelen. Ook is niet duidelijk of ggz-patiënten altijd de juiste integrale zorg krijgen. Wij zullen in onze vervolgrapportage medio 2018 specifiek monitoren of deze afspraken tot voldoende resultaten leiden. 

Inzet NZa
Om goed inzicht te krijgen in de wachttijden verplichten wij ggz-aanbieders vanaf 1 januari om hun wachttijdgegevens centraal aan te leveren. Zo ontstaat er een actueel overzicht. Dat ontbreekt nu nog. Uit de plannen van aanpak van de zorgverzekeraars maken wij op dat zij de urgentie delen. Tegelijkertijd zien we dat niet elke zorgverzekeraar alle mogelijkheden benut om de wachttijden te verkorten. Wij vinden de aanpak van de wachttijden een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Daarom roepen wij alle zorgverzekeraars en ook alle zorgaanbieders op om extra stappen te zetten en meer initiatief te nemen om de wachttijden binnen de normen te krijgen, zodat mensen de zorg die zij nodig hebben op tijd krijgen. 

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : NZa
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.nza.nl/actueel/nieuws/2017/12/22/nza-versnel-aanpak-wachttijden-ggz
Originele titel: NZa: versnel aanpak wachttijden ggz
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers
Datum: 2017-12-27

Relevante artikelen ...

Jeugdzorg en geestelijke gezondheidszorg krijgt extra geld Gemeenten krijgen hiermee extra middelen om hulp en ondersteuning te bieden aan kwetsbare jongeren en aan mensen met psychische problematiek Het kabi... GGZ Mon, 27 May 2019, 20:20:44
Mensen met een psychische stoornis krijgen toegang tot Wet langdurige zorg Voor de mensen waarom het gaat, betekent toegang tot de Wlz dat ze dan voor lange termijn duidelijkheid hebben over waar ze aan toe zijn Mensen die h... GGZ Sat, 16 Feb 2019, 19:32:46
Wachttijden in de ggz voor sommige diagnoses te lang Het is belangrijk dat ggz-aanbieders en zorgverzekeraars gerichte afspraken maken over het terugdringen van de wachttijden in de ggz De wachttijden i... GGZ Mon, 24 Dec 2018, 13:30:55
Keuzesite geestelijke gezondheidszorg gelanceerd De brancheorganisatie waarschuwt dat de keuzesite geen tovermiddel is om de wachttijden aan te pakken MIND Landelijk Platform Psychische Aandoening h... GGZ Sat, 10 Nov 2018, 19:55:04
Samenwerking GGZ Delfland met VR-ontwikkelaar In de toekomst gaat GGZ Delfland in nieuwe en uitgebreidere virtuele omgevingen investeren. Ggz-instelling GGZ Delfland gaat samen met techbedrijf Cl... GGZ Mon, 07 May 2018, 13:17:10
Arbocatalogus en app tegen stress gelanceerd De vernieuwde arbocatalogus ggz en de app ‘Zorg voor minder stress’ sluiten naadloos aan bij de ontwikkelingen in de branche Werkgevers en werknemers... GGZ Mon, 23 Apr 2018, 18:54:53