De aanpak van de wachttijden in de ggz moet sneller. Alle betrokken partijen voelen de urgentie en zoeken meer samenwerking.

In de aanpak van de wachttijden in de ggz hebben zorgaanbieders en zorgverzekeraars de afgelopen maanden belangrijke eerste stappen gezet. Alle betrokken partijen voelen de urgentie en zoeken meer samenwerking. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) rapporteert de voortgang van de gemaakte afspraken. Om de doelstellingen te behalen moeten alle zeilen worden bijgezet. Daarom pleiten wij in onze voortgangsrapportage voor intensivering, versnelling en uitbreiding van de maatregelen om de wachttijden in de ggz terug te dringen. 

Zorgaanbieders, zorgverzekeraars en het ministerie van VWS hebben afgelopen zomer afspraken gemaakt om de wachttijden in de ggz terug te dringen. Zo zijn er acht regionale taskforces gestart die met concrete oplossingen voor een regio moeten komen. In drie andere regio’s maakt een onderzoeksbureau een analyse aan de hand van concrete praktijkervaringen. Dit biedt inzicht in concrete wachttijden. Hierbij wordt specifiek gekeken naar de doelgroepen waar de langste wachttijden gelden, bijvoorbeeld mensen met autisme of een persoonlijkheidsstoornis. De opleidingscapaciteit is uitgebreid, maar de effecten hiervan zijn pas op langere termijn zichtbaar.

In de voortgang zien we een aantal aandachtspunten. Zo zijn er geen concrete maatregelen genomen die er voor zorgen dat zorgaanbieders zich melden bij zorgverzekeraars en gemeenten wanneer hun wachttijden te hoog oplopen. Er wordt nog te weinig actie ondernomen om de overgang van cliënten jonger dan achttien naar de ggz voor volwassenen te versoepelen. Ook is niet duidelijk of ggz-patiënten altijd de juiste integrale zorg krijgen. Wij zullen in onze vervolgrapportage medio 2018 specifiek monitoren of deze afspraken tot voldoende resultaten leiden. 

Inzet NZa
Om goed inzicht te krijgen in de wachttijden verplichten wij ggz-aanbieders vanaf 1 januari om hun wachttijdgegevens centraal aan te leveren. Zo ontstaat er een actueel overzicht. Dat ontbreekt nu nog. Uit de plannen van aanpak van de zorgverzekeraars maken wij op dat zij de urgentie delen. Tegelijkertijd zien we dat niet elke zorgverzekeraar alle mogelijkheden benut om de wachttijden te verkorten. Wij vinden de aanpak van de wachttijden een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Daarom roepen wij alle zorgverzekeraars en ook alle zorgaanbieders op om extra stappen te zetten en meer initiatief te nemen om de wachttijden binnen de normen te krijgen, zodat mensen de zorg die zij nodig hebben op tijd krijgen. 

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : NZa
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.nza.nl/actueel/nieuws/2017/12/22/nza-versnel-aanpak-wachttijden-ggz
Originele titel: NZa: versnel aanpak wachttijden ggz
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers
Datum: 2017-12-27

Relevante artikelen ...

Samenwerking om wachttijden geestelijke gezondheidszorg te verminderen moet beter Een stijgende zorgvraag en capaciteitstekorten verhogen de druk op de wachttijden De aanpak van de wachttijden in de geestelijke gezondheidszorg is e... GGZ Mon, 08 Nov 2021, 11:21:31
Tijdschrijven experiment GGZ open voor alle aanbieders Voorwaarde voor deelname aan het experiment is wel dat hierover een afspraak is gemaakt met de zorgverzekeraar De Nederlandse Zorgautoriteit heeft op... GGZ Mon, 22 Feb 2021, 15:19:45
De Nederlandse ggz stelt jaarplan 2021 GGZ beschikbaar De Nederlandse ggz laat zich leiden door vijf ambities Vanaf dinsdag 12 januari is het jaarplan 2021 van de Nederlandse ggz online beschikbaar. We ga... GGZ Tue, 12 Jan 2021, 10:52:32
Nieuwe ordening ggz is urgent Zorgvisie interviewde Jacobine Geel naar aanleiding van het paper dat de Nederlandse ggz samen met lidinstellingen schreef ‘De coronacrisis maakt dui... GGZ Tue, 29 Dec 2020, 12:01:42
Extra variant modulaire bekostiging voor GGZ-cliënten in de Wlz De NZa heeft deze variant na overleg met het ministerie van VWS mogelijk gemaakt De NZa heeft bepaald dat binnen de modulaire bekostiging voor GGZ-cl... GGZ Mon, 14 Dec 2020, 09:56:51
Toezicht op de ggz Zorgverleners binnen de ggz staan voor grote uitdagingen om de zorgverlening door te laten gaan De periode waar we nu in zitten is voor veel mensen s... GGZ Fri, 27 Mar 2020, 10:15:25