De aanpak van de wachttijden in de ggz moet sneller. Alle betrokken partijen voelen de urgentie en zoeken meer samenwerking.

In de aanpak van de wachttijden in de ggz hebben zorgaanbieders en zorgverzekeraars de afgelopen maanden belangrijke eerste stappen gezet. Alle betrokken partijen voelen de urgentie en zoeken meer samenwerking. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) rapporteert de voortgang van de gemaakte afspraken. Om de doelstellingen te behalen moeten alle zeilen worden bijgezet. Daarom pleiten wij in onze voortgangsrapportage voor intensivering, versnelling en uitbreiding van de maatregelen om de wachttijden in de ggz terug te dringen. 

Zorgaanbieders, zorgverzekeraars en het ministerie van VWS hebben afgelopen zomer afspraken gemaakt om de wachttijden in de ggz terug te dringen. Zo zijn er acht regionale taskforces gestart die met concrete oplossingen voor een regio moeten komen. In drie andere regio’s maakt een onderzoeksbureau een analyse aan de hand van concrete praktijkervaringen. Dit biedt inzicht in concrete wachttijden. Hierbij wordt specifiek gekeken naar de doelgroepen waar de langste wachttijden gelden, bijvoorbeeld mensen met autisme of een persoonlijkheidsstoornis. De opleidingscapaciteit is uitgebreid, maar de effecten hiervan zijn pas op langere termijn zichtbaar.

In de voortgang zien we een aantal aandachtspunten. Zo zijn er geen concrete maatregelen genomen die er voor zorgen dat zorgaanbieders zich melden bij zorgverzekeraars en gemeenten wanneer hun wachttijden te hoog oplopen. Er wordt nog te weinig actie ondernomen om de overgang van cliënten jonger dan achttien naar de ggz voor volwassenen te versoepelen. Ook is niet duidelijk of ggz-patiënten altijd de juiste integrale zorg krijgen. Wij zullen in onze vervolgrapportage medio 2018 specifiek monitoren of deze afspraken tot voldoende resultaten leiden. 

Inzet NZa
Om goed inzicht te krijgen in de wachttijden verplichten wij ggz-aanbieders vanaf 1 januari om hun wachttijdgegevens centraal aan te leveren. Zo ontstaat er een actueel overzicht. Dat ontbreekt nu nog. Uit de plannen van aanpak van de zorgverzekeraars maken wij op dat zij de urgentie delen. Tegelijkertijd zien we dat niet elke zorgverzekeraar alle mogelijkheden benut om de wachttijden te verkorten. Wij vinden de aanpak van de wachttijden een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Daarom roepen wij alle zorgverzekeraars en ook alle zorgaanbieders op om extra stappen te zetten en meer initiatief te nemen om de wachttijden binnen de normen te krijgen, zodat mensen de zorg die zij nodig hebben op tijd krijgen. 


Tags bij dit artikel:


Artikelen met gelijksoortige tags:


Gegevens bij dit artikel:

  • Fotograaf of fotobureau: : INGImages
  • Bron bij dit artikel: : NZa
  • Wat is de URL bij deze bron?: Website bezoeken
  • Originele titel: NZa: versnel aanpak wachttijden ggz
  • Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers
  • Datum: 27 dec 2017

 


Disclaimer bij dit artikel:
Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt, of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Informatie binnen het ZorgKrant.nl en het Zorgportaal.nl netwerk zijn niet bedoeld als een medisch advies of ter vervanging van het advies van een arts en/of BIG geregistreerde professional. Op grond van de aangeboden informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies.


Ongewenst of inhoudelijke vragen over dit artikel?
De meeste berichten binnen onze site zijn afkomstig van onze partners, overheid, belangenorganisaties, universiteiten en kennisorganisaties, etc. Ziet u een fout of heeft u inhoudelijke feedback? neem dan contact op met de bron van het artikel!, aangegeven onderaan ieder artikel.
Ziet u een bericht welke, ondanks onze beperkte controle, ingaat tegen onze gedragscodes, de wetgving, etc. , neem dan a.u.b. contact op met onze redactie!

Aanmelden e-mail nieuwsbrief

ZorgKrant.nl is een initiatief van de stichting Care Net Holland!