Onder 65- tot 75-jarigen ishet gebruik van socialemedia de laatste jaren sterk gestegen.
Ouderen maken steeds vaker gebruik van sociale media. Vooral onder 65- tot 75-jarigen heeft het socialemediagebruik de laatste jaren een vlucht genomen. In 2017 zei 64 procent van de ondervraagden in deze leeftijdscategorie actief te zijn geweest op sociale media in de drie maanden voorafgaand aan het onderzoek. Vijf jaar eerder was dat nog 24 procent. Dat blijkt uit recente cijfers van het CBS over online activiteiten van Nederlanders.
Ook het socialemediagebruik van 75-plussers is gegroeid, vooral in 2017. Toen gaf 35 procent aan gebruik te hebben gemaakt van sociale media, in 2016 was dat nog 22 procent en in 2012 nog maar 5 procent. In de jongste leeftijdsgroepen maakt vrijwel iedereen gebruik van sociale media. Van alle Nederlanders van 12 jaar of ouder samen is dat 85 procent.
Ook steeds meer op sociale netwerken
Inmiddels gebruikt 34 procent van de 65- tot 75-jarigen sociale netwerken, zoals Facebook. Dat was vijf jaar eerder nog 12 procent. Bij de oudste leeftijdsgroep (75 plus) nam het aandeel dat actief is op sociale netwerken toe van 2 procent in 2012 tot 17,3 procent in 2017. Gemiddeld was 63 procent van de Nederlanders van 12 jaar of ouder in de drie maanden voor het onderzoek actief op sociale netwerken.
Ouderen ook steeds vaker onderweg online
Steeds meer oudere internetgebruikers gaan ook buitenshuis online: 61 procent van de 65- tot 75-jarige internetgebruikers en 33 procent van de 75-plussers deed dat in 2017. Vijf jaar eerder was dat nog achtereenvolgens 16 en 4 procent.
Iets meer dan de helft van 65- tot 75-jarigen gebruikte daarvoor de mobiele telefoon of smartphone. Onder ouderen van 75 jaar en ouder lag dat met iets meer dan 20 procent lager. Na de mobiele telefoon of smartphone is de tablet met 32 procent (65 tot 75 jaar) en 19 procent (75+) het populairst voor het internetgebruik. In totaal maakt ruim 82 procent van alle Nederlanders van 12 jaar of ouder gebruik van mobiel internet.
65-plussers lezen graag een krant online
Van de 65- tot 75-jarigen zegt 75 procent het internet te gebruiken voor het zoeken van informatie over goederen en diensten, gevolgd door het ‘zoeken naar informatie over gezondheid’(60 procent) en het lezen van de krant (58 procent).
Mensen van 75 jaar en ouder laten dezelfde voorkeur zien maar in deze leeftijdscategorie liggen die percentages met 46 procent (informatie over goederen en diensten), 37 procent (informatie over gezondheid) en 34 procent (kranten) iets lager.