Nederlanders reizen veelvuldig naar het buitenland, maar doen dat vaak onvoorbereid

Nederlanders reisden het afgelopen jaar veelvuldig naar het buitenland, maar deden dat vaak zonder zich goed te hebben voorbereid. Dat blijkt uit onderzoek van NBTC-NIPO Research, in opdracht van het ministerie van Buitenlandse Zaken.

In dat onderzoek gaf 70 procent van de ondervraagden aan zich niet te hebben voorbereid op hun reis. Ze wonnen geen informatie in over bijvoorbeeld benodigde reisdocumenten, de veiligheidssituatie, benodigde vaccinaties of lokale wetten, regels en gebruiken.

Voorkom verrassingen
Minister Zijlstra van Buitenlandse Zaken roept daarom Nederlandse reizigers met klem op zich goed te informeren over hun bestemming, om niet voor vervelende verrassingen te komen te staan. ‘Een goede voorbereiding is het halve werk. Ja het kost, zeker met de wat exotischer bestemmingen, even tijd. Maar het is belangrijk dat iedereen die naar het buitenland vertrekt voor vakantie of zakenreis, ook gezond en wel weer thuiskomt’, zegt Zijlstra. De minister opende dinsdag 9 januari de Vakantiebeurs in de Jaarbeurs in Utrecht om mensen bewust te maken van het belang van goede reisvoorbereiding.

Uit het onderzoek komt verder naar voren dat terreurdreiging het meest doorslaggevend is voor Nederlanders bij de keuze voor een veilige vakantiebestemming. Pas daarna volgen gezondheid, criminaliteit, de politieke situatie, het risico op natuurgeweld en het risico op verkeersongelukken.

Reisadvies
Voor 6 procent van de buitenlandse vakanties (1,1 miljoen vakanties) hebben Nederlanders het reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken geraadpleegd. Vakantiegangers deden dit vooral voor reisbestemmingen die in het nieuws waren vanwege onrust of terreurdreiging. Het land waarvoor het reisadvies vorig jaar het vaakst geraadpleegd werd was Turkije, gevolgd door de VS.

Buitenlandse Zaken staat klaar
Als Nederlanders in het buitenland toch in de problemen komen, dan staat Buitenlandse Zaken altijd voor ze klaar. Dat er vanuit reizigers behoefte is aan de dienstverlening van het ministerie blijkt wel uit de cijfers van het afgelopen jaar. Zo had Buitenlandse Zaken in 2017 meer dan 700.000 directe contacten met klanten via het 24/7 BZ Contactcenter en telden de online reisadviezen 2,4 miljoen unieke bezoekers. De BZ reisapp is inmiddels door meer dan 200.000 mensen gedownload.

In 2017 stond het ministerie bovendien 2.300 Nederlanders in serieuze problemen bij, bijvoorbeeld na ongelukken, ziekenhuisopnamen, overlijden en vermissingen. Ook kon Buitenlandse Zaken na orkaan Irma dankzij nauwe samenwerking met KLM en reisorganisaties als TUI Nederlanders snel in veiligheid brengen. ‘Maar we hielpen ook een vrouw die maar geen contact kon krijgen met haar vader op de Kaapverdische eilanden. De ambassade kwam er achter dat zijn telefoon stuk was en kon haar geruststellen’, zegt de minister.

Samenwerking
Het ministerie werkt nauw samen met andere partijen om Nederlanders actief te wijzen op het belang van een goede reisvoorbereiding. Daarom ging Buitenlandse Zaken hierover gisteren in gesprek met vertegenwoordigers uit onder meer reisorganisaties, de alarmcentrales en de luchtvaartsector in Den Haag.

‘We vinden het ontzettend belangrijk om samen te werken met deze organisaties. We zijn er tenslotte allemaal bij gebaat wanneer de Nederlandse reiziger goed verzekerd op reis gaat en gezond weer terugkomt. Met de juiste vaccinaties in zijn gele boekje. En het liefst alleen naar die landen waarvan wij zeggen: daar kun je gerust vakantie vieren’, aldus Zijlstra.


Tags bij dit artikel:


Artikelen met gelijksoortige tags:


Gegevens bij dit artikel:

  • Fotograaf of fotobureau: : INGImages
  • Bron bij dit artikel: : Rijksoverheid
  • Wat is de URL bij deze bron?: Visit Website
  • Originele titel: Nederlanders vaak onvoorbereid op reis
  • Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
  • Datum: 09 jan 2018

 


Disclaimer bij dit artikel:
Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt, of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Informatie binnen het ZorgKrant.nl en het Zorgportaal.nl netwerk zijn niet bedoeld als een medisch advies of ter vervanging van het advies van een arts en/of BIG geregistreerde professional. Op grond van de aangeboden informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies.


Ongewenst of inhoudelijke vragen over dit artikel?
De meeste berichten binnen onze site zijn afkomstig van onze partners, overheid, belangenorganisaties, universiteiten en kennisorganisaties, etc. Ziet u een fout of heeft u inhoudelijke feedback? neem dan contact op met de bron van het artikel!, aangegeven onderaan ieder artikel.
Ziet u een bericht welke, ondanks onze beperkte controle, ingaat tegen onze gedragscodes, de wetgving, etc. , neem dan a.u.b. contact op met onze redactie!

Aanmelden e-mail nieuwsbrief

ZorgKrant.nl is een initiatief van de stichting Care Net Holland!