Zorgverzekeraars zijn verbaasd dat de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft besloten tot een forse tariefstijging van 13% voor verloskundige zorg.

De NZa heeft geen afdoende onderbouwing gegeven waarom in 2018 de tarieven plotseling zo hard moeten stijgen. Verzekerden kunnen in ons land vertrouwen op goede verloskundige zorg. Onderzoek van de NZa laat echter zien dat het aantal geboortes in Nederland structureel afneemt. Het onderzoek biedt geen aanknopingspunten die de enorme tariefstijging rechtvaardigt.

Zorgverzekeraars willen graag een goede verklaring van de NZa waarom verzekerden volgend jaar plotseling fors meer moeten gaan betalen voor verloskundige zorg. Om opheldering te krijgen hebben de leden van Zorgverzekeraars Nederland (ZN) daarom bezwaar ingediend bij de NZa.

Minder geboortes, meer verloskundigen

In de periode 2009-2015 is het aantal geboortes in Nederland gedaald met bijna 6%. In dezelfde periode is het aantal verloskundigen juist gestegen met 3%. De zorg voor cliƫnten daalde daarom per verloskundige (fte) met 4%. Verloskundigen hebben daardoor meer tijd besteed aan de verbetering van de praktijkorganisatie, kwaliteit en samenwerking, aldus het NZa-onderzoek. Zorgverzekeraars zijn daarom benieuwd waarom de NZa de conclusies van haar eigen onderzoek naast zich neerlegt en de tarieven met 13% ophoogt.

Samenwerking

Er is de afgelopen jaren, binnen de geldende tarieven, veel gedaan om de kwaliteit van verloskundige zorg te verbeteren. Zorgverzekeraars vinden dat kwaliteitsverbeteringen en meer samenwerking in de verloskundige zorg gebaat zijn bij een passende en transparante tariefontwikkeling. Zorgverzekeraars zijn bang dat het besluit van de NZa om de tarieven zonder afdoende onderbouwing te verhogen, deze samenwerking juist zal belemmeren. Het is naar verzekerden moeilijk uit te leggen waarom de kosten voor verloskundige zorg met 13% moeten stijgen, terwijl het aantal geboortes al jaren afneemt.

Bezwaarprocedure

De zorgverzekeraars zijn gehouden aan de procedures van de NZa die voorschrijven dat een bezwaarschrift moet worden ingediend. Voor de behandeling van een bezwaarschrift kent de NZa een vaste procedure. De NZa zal de betrokken partijen uitnodigen voor een hoorzitting en vervolgens tot een uitspraak komen. Deze uitspraak wordt medio december verwacht.

Bron: Zorgverzekeraars Nederland

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Datum: 2019-12-14

Relevante artikelen ...

Zorgverzekeraars laten mensen met dementie in de kou staan 6 van de 10 grootste zorgverzekeraars laten mensen met dementie in de kou staan als het gaat om duidelijke informatie over vergoedingen voor dementiez... Management & beleid Thu, 28 Nov 2019, 21:48:40
Zorg en Zekerheid krijgt waarschuwing voor overtreden regels Zorginkoopproces De overtreding kwam aan het licht na een handhavingsverzoek De NZa geeft verzekeraar Zorg en Zekerheid een waarschuwing omdat zij wijzigingen in de z... Management & beleid Sun, 27 Oct 2019, 13:15:06
Nieuwe maximumtarieven voor de forensische zorg vastgesteld Naast de tarieven publiceren de NZa ook de nieuwe regelgeving voor de forensische zorg voor volgend jaar De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft ni... Management & beleid Tue, 20 Aug 2019, 14:52:14
NZa doet kostenonderzoek in kraamzorg De uitkomsten van het kostenonderzoek vormen de basis voor nieuwe tarieven in 2021 De Nederlandse Zorgautoriteit gaat een kostenonderzoek doen in de ... Management & beleid Thu, 01 Aug 2019, 12:34:26
Kostprijzen medisch-specialistische zorg onderzocht De NZa wil passende maximumtarieven vaststellen De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) start een kostprijsonderzoek in de medisch-specialistische zorg (... Management & beleid Mon, 27 May 2019, 18:13:07
Nieuwe fraudewet zorg in de maak In de Eerste Kamer is vooral bepleit dat zorgverzekeraars hun klanten moeten informeren voor ze in het dossier kijken Minister Bruno Bruins trekt een... Management & beleid Tue, 14 May 2019, 13:34:47