(advertentie)

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) presenteert een plan om de te lange wachttijden in ziekenhuizen aan te pakken.

Ons plan vraagt om actie van alle betrokken partijen. Naast ziekenhuizen en zorgverzekeraars kunnen de overheid en burgers ook een bijdrage leveren aan het terugdringen van de wachttijden. De NZa gaat de samenwerking ondersteunen.

Uit eerder onderzoek blijkt dat bij 8 specialismen de wachttijden langer zijn dan de treeknormen. De overschrijding van de normen wordt veroorzaakt door verschillende factoren. Zo zien we te weinig samenwerking tussen ziekenhuizen en zorgverzekeraars om mensen te bemiddelen naar een ander ziekenhuis. Ook de schotten in de bekostiging en de drukte op de spoedeisende hulp spelen een rol. In de krimpregio's is sprake van krapte op de arbeidsmarkt. Bovendien is de registratie van wachttijden niet altijd juist en volledig.

De verschillende oorzaken vragen om een integrale aanpak. Het is cruciaal dat patiënten weten waar zij recht op hebben en wat hun mogelijkheden zijn. De informatievoorziening aan patiënten moet verbeteren. Ziekenhuizen en zorgverzekeraars moeten patiënten en verzekerden actief bemiddelen naar een ander ziekenhuis als de wachttijden te lang zijn. En mensen moeten actief worden geïnformeerd over hun rechten. De NZa roept mensen op zich te melden wanneer zij ondanks bemiddeling toch te lang moeten wachten.

De registratie van wachttijden moet verbeteren. Ziekenhuizen en zelfstandige behandelcentra zijn verplicht hun wachttijden te publiceren. De NZa gaat hier strenger op toezien. In overleg met de ziekenhuizen en zorgverzekeraars bekijkt de NZa de mogelijkheden om op één plek  wachttijden te registreren (NZa).

Hiernaast vraagt de NZa zorgverzekeraars en ziekenhuizen afspraken te maken over een gezamenlijke aanpak van de wachttijden. Nu verwijzen ziekenhuizen en verzekeraars nog te vaak naar elkaar in plaats dat zij de te lange wachttijden gezamenlijk aanpakken. In het belang van de patiënt is het zaak dat zij samenwerken. De NZa gaat hierover het gesprek aan met ziekenhuizen en verzekeraars.

De NZa ziet een deel van de oplossing in het doorverwijzen van patiënten naar zelfstandige behandelcentra of de huisarts en andere eerstelijnszorg. Initiatieven voor deze verwijzing komen niet altijd van de grond en daarom zal de NZa dit gaan ondersteunen. Wanneer er sprake is van belemmering door de bekostiging dan roept de NZa op dit te melden.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Datum: 2020-05-27

Relevante artikelen ...

Maatwerk en innovatie staan hoog op de agenda Door de uitbraak van het coronavirus ontstaan nieuwe samenwerkingen en organiseren we de zorg anders Innovatie en maatwerk in de zorg staan hoger op ... Management & beleid Wed, 06 May 2020, 09:43:09
Extra ondersteuning voor getroffen lokale en regionale media Zeker in deze tijd is het belangrijk dat mensen weten wat er in hun nabije omgeving speelt Minister Slob trekt eenmalig 11 miljoen euro uit om huis... Management & beleid Wed, 08 Apr 2020, 01:15:55
Financiële steun voor zorgaanbieders door zorgverzekeraars Op deze manier worden zorgaanbieders gecompenseerd voor een lagere omzet als gevolg van de coronacrisis. Zorgverzekeraars gaan zorgaanbieders financi... Management & beleid Sun, 05 Apr 2020, 18:31:58
Bekostiging voor complexe langdurige zorg Het gaat om kleine specifieke cliëntgroepen die hoog-complexe langdurige zorg nodig hebben De bekostiging van patiënten die hoog-complexe zorg nodi... Management & beleid Wed, 18 Mar 2020, 14:49:51
Besparing door vernieuwing geneesmiddelenuitgaven Door de limieten te actualiseren, zet de minister hiermee vooral fabrikanten van geneesmiddelen met hogere prijzen aan tot het verlagen van hun prijze... Management & beleid Mon, 27 Jan 2020, 20:34:08
Verbetertraject bij CAK loopt Het CAK is op de goede weg, maar nog niet alle punten zijn voldoende opgepakt Het CAK werkt hard om de interne processen te verbeteren. Bij het CAK l... Management & beleid Tue, 10 Dec 2019, 11:44:49