De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) presenteert een plan om de te lange wachttijden in ziekenhuizen aan te pakken.

Ons plan vraagt om actie van alle betrokken partijen. Naast ziekenhuizen en zorgverzekeraars kunnen de overheid en burgers ook een bijdrage leveren aan het terugdringen van de wachttijden. De NZa gaat de samenwerking ondersteunen.

Uit eerder onderzoek blijkt dat bij 8 specialismen de wachttijden langer zijn dan de treeknormen. De overschrijding van de normen wordt veroorzaakt door verschillende factoren. Zo zien we te weinig samenwerking tussen ziekenhuizen en zorgverzekeraars om mensen te bemiddelen naar een ander ziekenhuis. Ook de schotten in de bekostiging en de drukte op de spoedeisende hulp spelen een rol. In de krimpregio's is sprake van krapte op de arbeidsmarkt. Bovendien is de registratie van wachttijden niet altijd juist en volledig.

De verschillende oorzaken vragen om een integrale aanpak. Het is cruciaal dat patiënten weten waar zij recht op hebben en wat hun mogelijkheden zijn. De informatievoorziening aan patiënten moet verbeteren. Ziekenhuizen en zorgverzekeraars moeten patiënten en verzekerden actief bemiddelen naar een ander ziekenhuis als de wachttijden te lang zijn. En mensen moeten actief worden geïnformeerd over hun rechten. De NZa roept mensen op zich te melden wanneer zij ondanks bemiddeling toch te lang moeten wachten.

De registratie van wachttijden moet verbeteren. Ziekenhuizen en zelfstandige behandelcentra zijn verplicht hun wachttijden te publiceren. De NZa gaat hier strenger op toezien. In overleg met de ziekenhuizen en zorgverzekeraars bekijkt de NZa de mogelijkheden om op één plek  wachttijden te registreren (NZa).

Hiernaast vraagt de NZa zorgverzekeraars en ziekenhuizen afspraken te maken over een gezamenlijke aanpak van de wachttijden. Nu verwijzen ziekenhuizen en verzekeraars nog te vaak naar elkaar in plaats dat zij de te lange wachttijden gezamenlijk aanpakken. In het belang van de patiënt is het zaak dat zij samenwerken. De NZa gaat hierover het gesprek aan met ziekenhuizen en verzekeraars.

De NZa ziet een deel van de oplossing in het doorverwijzen van patiënten naar zelfstandige behandelcentra of de huisarts en andere eerstelijnszorg. Initiatieven voor deze verwijzing komen niet altijd van de grond en daarom zal de NZa dit gaan ondersteunen. Wanneer er sprake is van belemmering door de bekostiging dan roept de NZa op dit te melden.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Datum: 2022-11-26

Relevante artikelen ...

Aanlevering zorgvraagtypering uitgesteld De NZa heeft op grond van de Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg) de wettelijke taak om markttoezicht en marktontwikkeling uit te voeren De Nederl... Management & beleid Sat, 10 Sep 2022, 07:30:48
Samen met banken en zorgverzekeraars werkt Ikazia aan herstelplan Ikazia blijft alle zorg bieden die de patiënten nodig hebben Maandag 22 augustus publiceerde Ikazia Ziekenhuis haar jaarrekening 2021. Na het verli... Management & beleid Mon, 22 Aug 2022, 12:15:13
Zorgverzekeraars moeten helderheid in zorgpolisland scheppen Het wordt tijd dat er duidelijkheid komt wat welke polis vergoedt en tegen welke voorwaarden Het polisaanbod van zorgverzekeringen is voor gewone men... Management & beleid Mon, 27 Jun 2022, 19:35:18
NZa keurt aanvraag overname Stichting PAMM door Eurofins goed Eurofins is onderdeel van een internationaal concern dat in heel Nederland actief is op het gebied van medische diagnostiek De NZa heeft de aanvraag ... Management & beleid Wed, 13 Apr 2022, 18:00:49
Niet treuzelen met aanvraag Europese Coronaherstelfonds Met de huidige coronagolf en vergrijzende samenleving is er geen tijd te verliezen Treuzel niet met het indienen van de Nederlandse aanvraag voor het... Management & beleid Tue, 14 Dec 2021, 14:12:29
Meldingen #WeSlikkenHetNietLanger tot 3 september mogelijk Met deze meldingen brengen apothekersassistenten de beleidsmakers beter op de hoogte van zaken waartegen zij in de praktijk aanlopen Optima Farma roe... Management & beleid Fri, 20 Aug 2021, 14:44:18

Volg het nieuws ook via...

 

facebook Facebook

twitter Twitter

rss RSS

mail E-mail nieuwsbrief

 ZorgKrant.nl binnen Twitter.com