De grote zorgverzekeraars kunnen zich meer van elkaar onderscheiden op dienstverlening en collectieve zorgverzekeringen.

Van betere dienstverlening profiteren verzekerden niet alleen direct, het draagt ook bij aan de kwaliteit en diversiteit van het aanbod van zorg. Ook met op maat gesneden collectieve verzekeringen kunnen zorgverzekeraars bijdragen aan een betere kwaliteit van de zorg en preventie.

Dat blijkt uit gezamenlijk onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt en de Nederlandse Zorgautoriteit. Het onderzoek kijkt naar de ruimte die zorgverzekeraars hebben om zich meer van elkaar te onderscheiden. Meer onderscheid tussen zorgverzekeraars geeft patiënten en verzekerden meer mogelijkheden om te kiezen voor wat zij belangrijk vinden, zowel  bij hun keuze van een polis als bij het selecteren van een zorgaanbieder.

Verbeteren dienstverlening

Zorgverzekeraars kunnen de dienstverlening onder andere verbeteren door actiever hun verzekerden te benaderen voor zorgbemiddeling of zorgadvies.  Zorgverzekeraars ervaren van verzekerden of de maatschappij weinig prikkels om hierin te investeren. Veel verzekerden weten ook niet dat zorgverzekeraars deze diensten aanbieden. Aan de andere kant, als verzekerden  gebruik maken van de adviezen van hun verzekeraar, zijn zij hier over het algemeen tevreden over. Verzekeraars kunnen hier meer doen. Met een goed zorgadvies of door zorgbemiddeling kunnen verzekerden betere keuzes maken tussen zorgaanbieders. Dat komt ook de kwaliteit van het zorgaanbod ten goede. 

Het werkt ook andersom: meer aandacht van verzekerden voor advies en ondersteuning van de zorgverzekeraar stimuleert verzekeraars om hier meer mee te doen.

Collectieve verzekeringen met aandacht voor zorgkwaliteit en preventie

Verzekeraars kunnen zich meer van elkaar onderscheiden door in collectieve verzekeringen gericht aandacht te hebben voor zorgkwaliteit en/of preventie. Hiervoor is veel minder ruimte bij de individuele verzekeringen;  zorgverzekeraars profileren zich daar vooral op premie en keuzevrijheid, omdat  verzekerden ook vooral op deze aspecten letten bij het kiezen van hun polis.

Bijna  zeventig procent van de verzekerden is aangesloten bij een collectief, bijvoorbeeld via de werkgever of gemeente. Het doel van collectieve zorgverzekeringen is om voor een bepaalde groep mensen een op maat gesneden verzekeringspakket aan te bieden. Dat kunnen bijvoorbeeld mensen zijn met soortgelijke gezondheidsrisico's of sociale problematiek. Voorbeelden zijn collectieve verzekeringen van gemeenten voor mensen met een minimum inkomen en werkgevers met veel kantoorpersoneel. De werkgevers kunnen bijvoorbeeld afspraken maken met zorgverzekeraars over preventie voor RSI of lage rugpijn. Veel van de bestaande collectieve verzekeringen bieden nu geen op maat gesneden zorg, maar slechts een prijsvoordeel.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Datum: 2018-12-15

Relevante artikelen ...

Kabinetsplannen arbeidsgehandicapten vernieuwd Bij de totstandkoming van de plannen werden verschillende maatschappelijke organisaties betrokken Omdat het kabinetsplan om loondispensatie in te voe... Management & beleid Mon, 26 Nov 2018, 19:22:51
Regeerakkoord slecht voor de ziekenhuizen Ziekenhuiszorg komt er slecht vanaf in het nieuwe regeerakkoord De ziekenhuiszorg komt er in het nieuwe regeerakkoord niet goed vanaf. Ondanks de eco... Management & beleid Wed, 11 Oct 2017, 05:53:45
Stichting Vitaal Zorg krijgt aanwijzing Vitaal Zorg moet binnen twee weken de cliënten hebben overgedragen. De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd heeft Stichting Vitaal Zorg een aanwijzing ... Management & beleid Mon, 27 Aug 2018, 15:06:19
Wederom aanwijzing voor Social Care in Nieuwleusen Binnen twee weken moet Social Care in Nieuwleusen de zorg van hun cliënten overdragen hebben Social Care in Nieuwleusen moet binnen twee weken de zor... Management & beleid Tue, 12 Dec 2017, 14:22:14
Bevel tandartspraktijk 0900Dentist in Amsterdam is beëindigd Er mag weer tandheelkundige zorg worden verleend. Het bevel aan tandartspraktijk 0900Dentist in Amsterdam is beëindigd. Er mag weer tandheelkundige z... Management & beleid Thu, 06 Sep 2018, 18:55:15

(advertentie)