Bij de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) kwamen in het eerste kwartaal 1906 vragen en meldingen binnen.

Die gingen vooral over de ggz, de ziekenhuiszorg, zorgverzekeraars en mondzorg. De lange wachttijden bij de ggz kwamen vaak aan bod. De NZa heeft onlangs een actieplan gepresenteerd voor deze wachttijdenproblematiek.

Burgers kunnen bij de Informatielijn van de NZa terecht met vragen over de zorg. Bovendien kunnen er meldingen worden gedaan. Dit zijn mogelijke overtredingen van zorgaanbieders en zorgverzekeraars. De NZa bewaakt of burgers (tijdige) toegang hebben tot zorg en ziet erop toe dat zorg betaalbaar blijft. De meldingen dragen daar een steentje aan bij.

Meldingen tandartsrekeningen
Afgelopen kwartaal kwamen er meerdere meldingen over tandartsrekeningen binnen. Zo betaalden patiënten 20 euro voor een aanvullend gesprek, terwijl alleen een routinevragenlijst werd afgenomen. De afname van die routinevragenlijst gebeurt meestal bij nieuwe patiënten en is gratis. Deze mag dus niet in rekening worden gebracht door de tandarts, zoals wel geldt voor de aanvullende anamnese.

Ook declareren tandartsen standaard zes keer het tarief voor gebitsreiniging. Dit mag niet. Patiënten betalen per vijf minuten dat het gebit daadwerkelijk gereinigd wordt. De NZa heeft de tandartsen verzocht hun handelen in lijn te brengen met de geldende regels.

Misbruik zorggeld revalidatiezorg
Na de Zembla-uitzending op 1 maart over revalidatiezorg deed de NZa een meldoproep. We vroegen mensen mogelijk misbruik van zorggeld in de medisch-specialistische revalidatiezorg te melden. De binnengekomen meldingen worden momenteel bekeken.

Verder werken we - in nauwe samenwerking met Zorgverzekeraars Nederland, de Vereniging van Revalidatieartsen en Revalidatie Nederland - aan een nieuwe bekostigingsstructuur, waarin we een aantal ongewenste effecten van de bekostiging willen verminderen.

Opvallende vragen
De medewerkers van de informatielijn kregen meerdere vragen over de vergoeding van zorgkosten van mensen die een tijdje in het buitenland hadden gewoond. Daarom is dit keer in de kwartaalrapportage een pagina met uitleg hierover opgenomen, om burgers voor te lichten.

Ook kwamen er meerdere vragen over tandartsrekeningen met verrichtingen die niet zouden zijn uitgevoerd. In de factsheet 'De rekening van de tandarts en de mondhygiënist' geven we antwoord op de meest gestelde vragen.

Bron: NZa

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Datum: 2022-11-26

Relevante artikelen ...

Zorgverzekeraars moeten proactief zijn om wachtlijsten te verkorten Vanuit hun wettelijke zorgplicht moeten zorgverzekeraars proactief de beschikbaarheid van voldoende zorg voor verzekerden organiseren Zorgverzekeraar... Management & beleid Mon, 17 Oct 2022, 06:20:59
Thuiszorgorganisatie en bestuurder krijgen boete vanwege onzorgvuldige administratie Zusters aan Huis is een zorgaanbieder zonder contract met zorgverzekeraars De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft Zusters aan Huis uit Almere een ... Management & beleid Wed, 10 Aug 2022, 17:56:27
Financiële afspraken gemaakt over corona door ziekenhuizen en zorgverzekeraars Umc’s en algemene ziekenhuizen maken ieder najaar afspraken met zorgverzekeraars over de medisch specialistische zorg voor het nieuwe jaar Koepels NV... Management & beleid Tue, 28 Dec 2021, 16:25:55
Goede informatieverstrekking van groot belang in deze onzekere tijd De pandemie trekt nog steeds een zware wissel op de toegankelijkheid De Nederlandse Zorgautoriteit vraagt zorgaanbieders die patiënten ongerust maken... Management & beleid Fri, 10 Dec 2021, 16:14:12
Tarieven voor huisartsenzorg aangepast Zorgverzekeraars voorzien grote administratieve problemen in de afwikkeling van declaraties van huisartsen per 1 januari 2022 Afgelopen september... Management & beleid Thu, 02 Dec 2021, 15:00:26
Nieuwe tariefbeschikking voor zorgprestatiemodel In de eerder uitgegeven tariefbeschikking zaten fouten De Nederlandse Zorgautoriteit heeft een nieuwe tariefbeschikking gepubliceerd met de tarieven ... Management & beleid Mon, 14 Jun 2021, 10:53:23

Volg het nieuws ook via...

 

facebook Facebook

twitter Twitter

rss RSS

mail E-mail nieuwsbrief

 ZorgKrant.nl binnen Twitter.com