Bij de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) kwamen in het eerste kwartaal 1906 vragen en meldingen binnen.

Die gingen vooral over de ggz, de ziekenhuiszorg, zorgverzekeraars en mondzorg. De lange wachttijden bij de ggz kwamen vaak aan bod. De NZa heeft onlangs een actieplan gepresenteerd voor deze wachttijdenproblematiek.

Burgers kunnen bij de Informatielijn van de NZa terecht met vragen over de zorg. Bovendien kunnen er meldingen worden gedaan. Dit zijn mogelijke overtredingen van zorgaanbieders en zorgverzekeraars. De NZa bewaakt of burgers (tijdige) toegang hebben tot zorg en ziet erop toe dat zorg betaalbaar blijft. De meldingen dragen daar een steentje aan bij.

Meldingen tandartsrekeningen
Afgelopen kwartaal kwamen er meerdere meldingen over tandartsrekeningen binnen. Zo betaalden patiënten 20 euro voor een aanvullend gesprek, terwijl alleen een routinevragenlijst werd afgenomen. De afname van die routinevragenlijst gebeurt meestal bij nieuwe patiënten en is gratis. Deze mag dus niet in rekening worden gebracht door de tandarts, zoals wel geldt voor de aanvullende anamnese.

Ook declareren tandartsen standaard zes keer het tarief voor gebitsreiniging. Dit mag niet. Patiënten betalen per vijf minuten dat het gebit daadwerkelijk gereinigd wordt. De NZa heeft de tandartsen verzocht hun handelen in lijn te brengen met de geldende regels.

Misbruik zorggeld revalidatiezorg
Na de Zembla-uitzending op 1 maart over revalidatiezorg deed de NZa een meldoproep. We vroegen mensen mogelijk misbruik van zorggeld in de medisch-specialistische revalidatiezorg te melden. De binnengekomen meldingen worden momenteel bekeken.

Verder werken we - in nauwe samenwerking met Zorgverzekeraars Nederland, de Vereniging van Revalidatieartsen en Revalidatie Nederland - aan een nieuwe bekostigingsstructuur, waarin we een aantal ongewenste effecten van de bekostiging willen verminderen.

Opvallende vragen
De medewerkers van de informatielijn kregen meerdere vragen over de vergoeding van zorgkosten van mensen die een tijdje in het buitenland hadden gewoond. Daarom is dit keer in de kwartaalrapportage een pagina met uitleg hierover opgenomen, om burgers voor te lichten.

Ook kwamen er meerdere vragen over tandartsrekeningen met verrichtingen die niet zouden zijn uitgevoerd. In de factsheet 'De rekening van de tandarts en de mondhygiënist' geven we antwoord op de meest gestelde vragen.

Bron: NZa


Tags bij dit artikel:


Artikelen met gelijksoortige tags:


Gegevens bij dit artikel:

  • Fotograaf of fotobureau: : INGImages
  • Datum: 19 mrt 2024

 


Disclaimer bij dit artikel:
Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt, of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Informatie binnen het ZorgKrant.nl en het Zorgportaal.nl netwerk zijn niet bedoeld als een medisch advies of ter vervanging van het advies van een arts en/of BIG geregistreerde professional. Op grond van de aangeboden informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies.


Ongewenst of inhoudelijke vragen over dit artikel?
De meeste berichten binnen onze site zijn afkomstig van onze partners, overheid, belangenorganisaties, universiteiten en kennisorganisaties, etc. Ziet u een fout of heeft u inhoudelijke feedback? neem dan contact op met de bron van het artikel!, aangegeven onderaan ieder artikel.
Ziet u een bericht welke, ondanks onze beperkte controle, ingaat tegen onze gedragscodes, de wetgving, etc. , neem dan a.u.b. contact op met onze redactie!

Aanmelden e-mail nieuwsbrief

ZorgKrant.nl is een initiatief van de stichting Care Net Holland!