In iedere cel van het lichaam ligt ongeveer twee meter DNA opgevouwen.

De manier waarop de lange DNA-strengen opgevouwen liggen in iedere lichaamscel kan invloed hebben op het ontstaan van bepaalde ziekten, zoals kanker. Een precies beeld van die manier is cruciaal om de werking van genen beter te begrijpen. Onderzoekers van het Hubrecht instituut en het UMC Utrecht ontwikkelden een nieuwe technologie waarmee lussen in het DNA veel gedetailleerder in kaart zijn te brengen.

In iedere cel van het lichaam ligt ongeveer twee meter DNA opgevouwen. De manier waarop het DNA is gevouwen in een cel, speelt een belangrijke rol in de aansturing van de genen. Het DNA bevat namelijk schakelaars ('enhancers') die een gen kunnen aanzetten. Dit gebeurt als zo’n schakelaar via een lus in het DNA in contact komen met een gen. Het bestuderen van deze schakelaars is belangrijk omdat verkeerd geschakelde genen kunnen bijdragen aan het ontstaan van genetische ziekten zoals kanker. De nieuwe techniek maakt het mogelijk de gelijktijdige interactie tussen meerdere schakelaars en genen te bepalen. Hierover publiceerden Wouter de Laat van het Hubrecht instituut en Jeroen de Ridder op 9 juli in Nature Genetics. De techniek die zij hebben ontwikkeld heet Multi-Contact Chromatin Conformation Capture (MC-4C).

Genen beter begrijpen
Met MC-4C wordt het mogelijk de regulatie van genen beter te begrijpen. Dit biedt kansen om te ontdekken hoe zieke cellen de controle verliezen over de activiteit van hun genen. “Deze nieuwe techniek stelt ons in staat om te bestuderen hoe niet één, maar een combinatie van schakelaars een gen kunnen ontregelen”, vertelt De Ridder. “Een precies beeld van de manier waarop het DNA is gevouwen is cruciaal om het ontstaan van ziektes, zoals kanker, beter te begrijpen.”

Wat is de URL bij deze bron?: https://www.umcutrecht.nl/nl/Over-Ons/Nieuws/2018/Genen-beter-begrijpen-met-nieuwe-techniek