Meer zorg is niet altijd betere zorg

Het blijkt verantwoord te kunnen: het terugdringen van niet-gepaste zorg. Want meer zorg is niet altijd betere zorg. Door gemotiveerde zorgverleners én geïnformeerde patiënten kan de kwaliteit van zorg verbeterd worden en de kosten met vele miljoenen euro’s worden verlaagd.

Een nationaal onderzoeksprogramma, gecoördineerd door de universitair medische centra (umc’s) heeft dat laten zien. Het betrof het terugdringen van niet-gepaste laboratoriumtesten, medicijnen, urinekatheters, controles na sommige vormen van kanker en kijkoperaties in knie en maag.

Zo hebben zesentwintig huisartsenpraktijken met patiëntinformatie, scholing en feedback het aantal vitaminebepalingen - bloedonderzoek dat sommige patiënten willen maar meestal niet nodig is - met 20% teruggebracht. Dit is een van de acht projecten die in 2015 is gestart, om niet-gepaste zorg te verminderen in het programma Doen of laten? Het terugdringen van niet-gepaste zorg. Meer dan 200 huisartsen, 38 ziekenhuizen en zelfstandige behandelcentra verspreid over het land werkten hieraan mee.

Geen toegevoegde waarde
Niet-gepaste zorg is zorg die geen toegevoegde waarde voor de patiënt heeft en daardoor onnodig de patiënt belast, risico’s oplevert en geld kost en daardoor de kwaliteit van zorg in gevaar kan brengen. Het onderzoek laat zien dat niet-gepaste zorg met relatief eenvoudige maatregelen is terug te dringen. Patiënten spelen daarbij naast de zorgverlener een belangrijke rol. Hoewel veranderen echter niet eenvoudig is. Zo blijkt het gebrek aan samenwerking tussen zorgverleners, het gebrek aan tijd voor de patiënt, verwachtingen van de patiënt en het doorbreken van routines belangrijke redenen waarom het moeilijk is om niet-gepaste zorg terug te dringen. De resultaten van het onderzoek geven aan dat ziekenhuizen en huisartsen miljoenen euro’s kunnen besparen.

Succesvolle voorbeelden
In een ander project kregen patiënten die waren doorverwezen voor een kijkoperatie in de maag, een e-learning om meer te leren over hun maagklachten. Na de e-learning zag 76% op eigen verzoek af van de kijkoperatie. Urinekatheters blijken vaak onnodig lang te blijven zitten. Medewerkers van zeven ziekenhuizen hebben het niet-gepast gebruik van urinekatheters met 25% verminderd, onder andere door feedback en scholing.  Vier andere ziekenhuizen hebben 11% minder laboratoriumaanvragen gerealiseerd door actief feedback te geven op het aanvraaggedrag, scholing aan artsen en artsen in opleiding en het aanpassen van de aanvraagsystemen

Slotconferentie
Tijdens de slotconferentie van het programma op 25 januari worden de resultaten bekend gemaakt. De komende jaren gaat het programma Doen of laten? verder met het terugdringen van niet-gepaste zorg en het vergroten van het bewustzijn om terughoudend te zijn bij sommige vormen van zorg. Een (nog) actievere rol van zorgverleners en patiënten is hard nodig om gedragsverandering te bewerkstelligen. Doen of laten? is onderdeel van het Citrienfonds. Dit fonds van de NFU en ZonMw helpt duurzame en breed inzetbare oplossingen in de gezondheidszorg ontwikkelen.

Bekijk ook de website www.doenoflaten.nl en het volledige rapport voor meer informatie.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : Radboudumc
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.radboudumc.nl/nieuws/2019/terugdringen-niet-gepaste-zorg
Originele titel: Patiënt heeft belangrijke rol in terugdringen van niet-gepaste zorg
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Studenten
Datum: 2019-01-24

Relevante artikelen ...

Digital Health op de kaart gezet Nijmegen staat bekend om haar grote zorgsector: maar liefst een kwart van de werkende bevolking heeft een baan in de zorg of een sector die er direct ... Anders Mon, 19 Jul 2021, 14:41:02
Het gebruik van pictogrammen bij medicijninformatie onderzocht Pictogrammen op verpakkingen van medicijnen informeren gebruikers op een laagdrempelige manier Uit verschillende onderzoeken blijkt dat pictogrammen ... Anders Sun, 27 Jun 2021, 06:40:56
Kwaliteit fysiobehandeling gaat inzichtelijk worden De meting wordt gedaan met behulp van zogeheten kwaliteitsindicatoren Het is al jaren een belangrijk onderwerp van discussie: hoe meet je de kwalit... Anders Thu, 24 Sep 2020, 12:58:08
Vernieuwde app voor medisch advies op afstand gelanceerd De vernieuwde app is onder meer uitgebreid met vragen en medisch advies over het coronavirus Zilveren Kruis heeft een vernieuwde app gelanceerd waarm... Anders Sun, 16 Aug 2020, 06:30:19
Stijging vergiftigingen door lachgas Opvallend is dat het vaak zeer grote hoeveelheden lachgas betrof In 2019 is er een stijging van gezondheidsklachten na recreatief lachgasgebruik waar... Anders Thu, 23 Jul 2020, 18:48:18
Door coronamaatregelen bewegen thuiswerkers veel minder Het Radboudumc onderzoekt al jarenlang de beweegpatronen van 22.000 deelnemers aan de Nijmeegse wandel- en hardloopevenementen Mensen die door de cor... Anders Tue, 19 May 2020, 18:43:01