Veel mensen vinden de keuze voor een polis op dit moment een ingewikkelde en tijdrovende klus

De Nederlandse Zorgautoriteit wil dat zorgverzekeraars informatie op zo’n manier aanbieden dat mensen daarmee eenvoudig een keuze kunnen maken voor een polis die bij hen past. Voor veel mensen is de keuze voor een polis op dit moment een ingewikkelde en tijdrovende klus. Informatie over zorgverzekeringen moet daarom niet alleen juist, vindbaar en vergelijkbaar zijn. De informatie moet ook begrijpelijk zijn en op het goede moment in het keuzeproces worden gegeven. Ook moeten zorgverzekeraars actief wijzen op informatie die je nodig hebt om een passende keuze te maken, ook als mensen daar zelf niet om vragen.

De NZa doet deze oproep onder meer naar aanleiding van onderzoek tijdens de afgelopen overstapperiode. Daaruit blijkt dat mensen de informatie die ze zochten niet altijd kunnen vinden. Daarnaast blijkt dat ze informatie die voor hen belangrijk is soms (te) moeilijk vonden. We constateren wel dat vergelijkingssites over het algemeen goede informatie bieden. Ook hebben zorgverzekeraars een goede stap gezet met de introductie van de zorgverzekeringskaart en hebben zij de informatieverstrekking over collectiviteiten op orde.

Onderzoek overstapperiode
leder jaar kunnen verzekerden tijdens de overstapperiode kiezen of zij hun zorgverzekering houden of overstappen naar een andere polis of zorgverzekeraar. De voorgaande jaren hebben we in de overstapperiode gecontroleerd of de informatie die zorgverzekeraars geven juist en volledig is. Nu dit op orde is hebben we ons tijdens de overstapperiode (november 2018 –januari 2019) gericht op de vindbaarheid en vergelijkbaarheid van informatie.

Vindbaarheid informatie
Op basis van het onderzoek van Nivel blijkt dat sommige informatie op websites van zorgverzekeraars moeilijk vindbaar is voor mensen. Het gaat dan vooral om de eigen bijdrage voor kraamzorg, de vergoeding voor niet-gecontracteerde zorg en het overzicht van nagenoeg gelijke polissen. Andere informatie is beter vindbaar.

Uit onderzoek bij zorgverzekeraars blijkt dat zorgverzekeraars juist veel doen om de informatieverstrekking steeds te verbeteren. Kennelijk leveren de inspanningen van zorgverzekeraars nog niet altijd de gewenste verbetering van de vindbaarheid op. We vinden het daarom belangrijk om dit in 2019 nader te onderzoeken.

Vergelijkingssites
De informatie op vergelijkingssites is over het algemeen juist en duidelijk. Wel zien we een paar aandachtspunten om het risico te voorkomen dat vergelijkingssites verzekerden leiden naar een polis die niet bij hen bij past. Twee sites laten in de vergelijking standaard alleen de polissen zien die via deze vergelijkingssites zijn af te sluiten. Sommige sites wekken daarnaast ten onrechte de suggestie dat ze exclusieve kortingen bieden als je via de vergelijkingssite een polis afsluit.

Collectieve verzekeringen
Zorgverzekeraars voldoen net zoals vorig jaar aan de informatieverplichting voor collectieve verzekeringen. Daarnaast denken verzekerden over het algemeen goed te weten of zij een collectieve zorgverzekering hebben en wat daarvan de voordelen zijn. De zorgverzekeringskaarten die zorgverzekeraars verstrekken voldoen daarnaast aan de Europese standaard; dit komt de vergelijkbaarheid van zorgverzekeringen ten goede.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : NZa
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.nza.nl/actueel/nieuws/2019/03/21/nza-polisinformatie-beter-meer-hulp-bij-keuze-gewenst
Originele titel: NZa: polisinformatie beter, meer hulp bij keuze gewenst
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
Datum: 2019-03-21

Relevante artikelen ...

Te ingewikkelde informatie over de donorwet Meer dan de helft van de Nederlanders heeft (nog) niet geregistreerd of ze hun organen en weefsels willen afstaan na het overlijden Op 1 juli 2020 wo... Anders Mon, 04 Nov 2019, 12:54:12
Campagne Don’t look Away bij kindersekstoerisme opnieuw gelanceerd De campagne is bedoeld om reizigers bewust te maken van het fenomeen kindersekstoerisme, zodat ze daarvan melding kunnen maken De campagne Don’t lo... Anders Mon, 15 Jul 2019, 08:55:35
Vanaf maandagmiddag kans op smog door ozon Mensen met luchtwegaandoeningen, kinderen en ouderen zijn relatief vaak gevoelig voor smog Vanaf maandagmiddag 24 juni 2019 is er vooral in het ooste... Anders Mon, 24 Jun 2019, 12:08:04
Niet te lang nadenken over orgaandonatie Houding en gedrag van zorgverleners zijn belangrijk in het gesprek met nabestaanden Mensen van wie een naaste net is overleden vinden het vaak zwaar ... Anders Mon, 29 Apr 2019, 10:40:49
Franse inspectie waarschuwt voor bepaald type borstimplantaten Het gaat om macrogetextureerde borstimplantaten.  Donderdag 4 april heeft de Franse inspectie (ANSM) bekend gemaakt dat een bepaald type borstim... Anders Fri, 05 Apr 2019, 10:54:19
Doven en slechthorenden verstoken van informatie In Nederland zijn er 1,5 miljoen mensen met een gehoorbeperking Voor een grote groep mensen was de crisiscommunicatie tijdens de aanslag in Utrecht m... Anders Mon, 25 Mar 2019, 13:35:27