Veel mensen vinden de keuze voor een polis op dit moment een ingewikkelde en tijdrovende klus

De Nederlandse Zorgautoriteit wil dat zorgverzekeraars informatie op zo’n manier aanbieden dat mensen daarmee eenvoudig een keuze kunnen maken voor een polis die bij hen past. Voor veel mensen is de keuze voor een polis op dit moment een ingewikkelde en tijdrovende klus. Informatie over zorgverzekeringen moet daarom niet alleen juist, vindbaar en vergelijkbaar zijn. De informatie moet ook begrijpelijk zijn en op het goede moment in het keuzeproces worden gegeven. Ook moeten zorgverzekeraars actief wijzen op informatie die je nodig hebt om een passende keuze te maken, ook als mensen daar zelf niet om vragen.

De NZa doet deze oproep onder meer naar aanleiding van onderzoek tijdens de afgelopen overstapperiode. Daaruit blijkt dat mensen de informatie die ze zochten niet altijd kunnen vinden. Daarnaast blijkt dat ze informatie die voor hen belangrijk is soms (te) moeilijk vonden. We constateren wel dat vergelijkingssites over het algemeen goede informatie bieden. Ook hebben zorgverzekeraars een goede stap gezet met de introductie van de zorgverzekeringskaart en hebben zij de informatieverstrekking over collectiviteiten op orde.

Onderzoek overstapperiode
leder jaar kunnen verzekerden tijdens de overstapperiode kiezen of zij hun zorgverzekering houden of overstappen naar een andere polis of zorgverzekeraar. De voorgaande jaren hebben we in de overstapperiode gecontroleerd of de informatie die zorgverzekeraars geven juist en volledig is. Nu dit op orde is hebben we ons tijdens de overstapperiode (november 2018 –januari 2019) gericht op de vindbaarheid en vergelijkbaarheid van informatie.

Vindbaarheid informatie
Op basis van het onderzoek van Nivel blijkt dat sommige informatie op websites van zorgverzekeraars moeilijk vindbaar is voor mensen. Het gaat dan vooral om de eigen bijdrage voor kraamzorg, de vergoeding voor niet-gecontracteerde zorg en het overzicht van nagenoeg gelijke polissen. Andere informatie is beter vindbaar.

Uit onderzoek bij zorgverzekeraars blijkt dat zorgverzekeraars juist veel doen om de informatieverstrekking steeds te verbeteren. Kennelijk leveren de inspanningen van zorgverzekeraars nog niet altijd de gewenste verbetering van de vindbaarheid op. We vinden het daarom belangrijk om dit in 2019 nader te onderzoeken.

Vergelijkingssites
De informatie op vergelijkingssites is over het algemeen juist en duidelijk. Wel zien we een paar aandachtspunten om het risico te voorkomen dat vergelijkingssites verzekerden leiden naar een polis die niet bij hen bij past. Twee sites laten in de vergelijking standaard alleen de polissen zien die via deze vergelijkingssites zijn af te sluiten. Sommige sites wekken daarnaast ten onrechte de suggestie dat ze exclusieve kortingen bieden als je via de vergelijkingssite een polis afsluit.

Collectieve verzekeringen
Zorgverzekeraars voldoen net zoals vorig jaar aan de informatieverplichting voor collectieve verzekeringen. Daarnaast denken verzekerden over het algemeen goed te weten of zij een collectieve zorgverzekering hebben en wat daarvan de voordelen zijn. De zorgverzekeringskaarten die zorgverzekeraars verstrekken voldoen daarnaast aan de Europese standaard; dit komt de vergelijkbaarheid van zorgverzekeringen ten goede.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : NZa
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.nza.nl/actueel/nieuws/2019/03/21/nza-polisinformatie-beter-meer-hulp-bij-keuze-gewenst
Originele titel: NZa: polisinformatie beter, meer hulp bij keuze gewenst
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
Datum: 2019-03-21

Relevante artikelen ...

Infectieradar tijdelijk niet beschikbaar Het RIVM kreeg zaterdag 6 juni een melding dat privacygevoelige informatie vindbaar was Met Infectieradar verzamelen we informatie over gezondheidskl... Anders Sun, 07 Jun 2020, 11:08:41
Zorggebruikers positief over informatie over zorg op het internet Zorggebruikers zoeken actief naar informatie over gezondheid Zorggebruikers zijn positief over de hoeveelheid en betrouwbaarheid van informatie ove... Anders Thu, 04 Jun 2020, 12:15:33
Nieuwe uitgangspunten vastgesteld voor informatieverstrekking over zorg Het doel van informatieverstrekking is mensen in staat te stellen om de voor hen best passende zorgkeuze te maken De Nederlandse Zorgautoriteit heeft... Anders Wed, 03 Jun 2020, 12:16:21
Huisartsenpraktijken maken werk van digitale zorg Dat blijkt uit een onderzoek van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa), uitgevoerd door onderzoeksinstituut NIVEL De corona-uitbraak zorgt voor een eno... Anders Tue, 26 May 2020, 12:32:26
NU’91 heeft een meldpunt beschermende middelen geopend Er zijn signalen dat de beschermende middelen niet op orde zijn Vanuit het hele land ontvangt NU’91 signalen dat de beschermende middelen niet op ord... Anders Mon, 30 Mar 2020, 08:32:10
Meer huishoudens hebben recht op huurtoeslag Voor mensen die al huurtoeslag ontvingen in 2019 zijn er – als hun inkomen niet wijzigt- dit jaar geen veranderingen In 2020 hebben meer huurders rec... Anders Sat, 11 Jan 2020, 14:00:03