Het doel van informatieverstrekking is mensen in staat te stellen om de voor hen best passende zorgkeuze te maken

Zorgverzekeraars hebben verzekerden de afgelopen overstapperiode over het algemeen goed geïnformeerd. Dat schrijft de Nederlandse Zorgautoriteit in een brief aan VWS over de overstapperiode. We hebben in de afgelopen jaren gezien dat door zorgverzekeraars stappen zijn gezet om de informatie over zorgverzekeringen te verbeteren. Wel denken we dat zorgverzekeraars nog een volgende stap kunnen maken door informatie op zo'n manier aan te bieden dat mensen daarmee eenvoudiger een keuze kunnen maken voor een geschikte polis. We herzien de komende tijd daarom onze Regeling informatieverstrekking ziektekostenverzekeraars aan consumenten, om deze meer aan te laten sluiten bij de behoeften en vaardigheden van patiënten en verzekerden.

Het doel van informatieverstrekking is mensen in staat te stellen om de voor hen best passende zorgkeuze te maken. Lange tijd was het beleid erop gericht om zoveel mogelijk informatie te geven over zorg en de zorgverzekering. Maar in de praktijk helpt deze informatie mensen niet altijd bij het maken van een goede keuze. Bijvoorbeeld omdat de informatie op het verkeerde moment, op de verkeerde manier of via het verkeerde communicatiekanaal wordt aangeboden. Soms sluit de aangeboden informatie ook niet aan bij de kennis en vaardigheden van de patiënt of verzekerde. Bovendien zorgde de nadruk op ‘meer informatie’ voor veel administratieve lasten voor zorgverzekeraars, zorgkantoren en zorgaanbieders.

Op een aantal onderwerpenschoten sommige zorgverzekeraars tijdens de overstapperiode  tekort. Zo typeerde een zorgverzekeraar een polis ten onrechte als restitutiepolis. Ook was de informatie over omzetplafonds bij één zorgverzekeraar onvolledig. Daarnaast zagen we dat de drie zorgverzekeraars de premie kort na de deadline van 12 november 2020  bekend maakten en per 1 januari 2021 hebben laten ingaan. Op dit moment kunnen we dat niet effectief aanpakken. Daarom pleiten we voor een uitbreiding van onze handhavingsbevoegdheden op dit onderwerp. Ook zien we dat het aantal polissen waaruit mensen kunnen kiezen met twee is toegenomen. Dit vinden wij geen goede ontwikkeling, omdat dat in principe niet bijdraagt aan de overzichtelijkheid van het polisaanbod.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Naam auteur en/of bewerkt door: NZa
Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : NZa
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.nza.nl/actueel/nieuws/2021/04/09/van-meer-informatie-naar-bruikbare-informatie-over-zorgverzekering
Originele titel: Van meer informatie naar bruikbare informatie over zorgverzekering
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
Datum: 2021-04-12

Relevante artikelen ...

Opnieuw meer dan 350.00 gesprekken door de luisterlijn De Luisterlijn zoekt dan ook dringend nieuwe vrijwilligers om te voorzien in een grote maatschappelijke behoefte Het aantal gesprekken dat vrijwillig... Anders Thu, 09 Jun 2022, 12:51:56
Na de overgang is er behoefte aan betrouwbare informatie over risico op hart- en vaatziekten Zorgverleners missen richtlijnen speciaal voor vrouwen rond de overgang Het risico op hart- en vaatziekten neemt bij vrouwen vanaf de overgang snel t... Anders Mon, 11 Apr 2022, 09:54:08
Wanneer ben ik aan de beurt voor mijn behandeling? Ziekenhuizen en klinieken zijn druk bezig de uitgestelde zorg in te halen Door de coronapandemie is veel zorg uitgesteld. Ziekenhuizen en klinieken z... Anders Fri, 03 Sep 2021, 11:00:36
Nieuwe signalen over Ballerine koperspiraal De Ballerine koperspiraal is een anticonceptiemiddel De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd onderzoekt signalen over de koperspiraal Ballerine die red... Anders Wed, 28 Jul 2021, 09:54:24
De zorg voor mensen met slaapapneu kan beter Bij obstructieve slaapapneu stoppen mensen tijdens de slaap regelmatig korte tijd met ademhalen De zorg voor mensen met slaapapneu kan beter. Nu best... Anders Wed, 10 Mar 2021, 10:54:13
Zorgveld slaan handen ineen De druk op de zorg blijft toenemen door het hoge aantal Covid-besmettingen Het ministerie van VWS heeft de NZa gevraagd om per regio inzichtelijk te ... Anders Fri, 23 Oct 2020, 17:37:01

Volg het nieuws ook via...

 

facebook Facebook

twitter Twitter

rss RSS

mail E-mail nieuwsbrief

 ZorgKrant.nl binnen Twitter.com