Het doel van informatieverstrekking is mensen in staat te stellen om de voor hen best passende zorgkeuze te maken

Zorgverzekeraars hebben verzekerden de afgelopen overstapperiode over het algemeen goed geïnformeerd. Dat schrijft de Nederlandse Zorgautoriteit in een brief aan VWS over de overstapperiode. We hebben in de afgelopen jaren gezien dat door zorgverzekeraars stappen zijn gezet om de informatie over zorgverzekeringen te verbeteren. Wel denken we dat zorgverzekeraars nog een volgende stap kunnen maken door informatie op zo'n manier aan te bieden dat mensen daarmee eenvoudiger een keuze kunnen maken voor een geschikte polis. We herzien de komende tijd daarom onze Regeling informatieverstrekking ziektekostenverzekeraars aan consumenten, om deze meer aan te laten sluiten bij de behoeften en vaardigheden van patiënten en verzekerden.

Het doel van informatieverstrekking is mensen in staat te stellen om de voor hen best passende zorgkeuze te maken. Lange tijd was het beleid erop gericht om zoveel mogelijk informatie te geven over zorg en de zorgverzekering. Maar in de praktijk helpt deze informatie mensen niet altijd bij het maken van een goede keuze. Bijvoorbeeld omdat de informatie op het verkeerde moment, op de verkeerde manier of via het verkeerde communicatiekanaal wordt aangeboden. Soms sluit de aangeboden informatie ook niet aan bij de kennis en vaardigheden van de patiënt of verzekerde. Bovendien zorgde de nadruk op ‘meer informatie’ voor veel administratieve lasten voor zorgverzekeraars, zorgkantoren en zorgaanbieders.

Op een aantal onderwerpenschoten sommige zorgverzekeraars tijdens de overstapperiode  tekort. Zo typeerde een zorgverzekeraar een polis ten onrechte als restitutiepolis. Ook was de informatie over omzetplafonds bij één zorgverzekeraar onvolledig. Daarnaast zagen we dat de drie zorgverzekeraars de premie kort na de deadline van 12 november 2020  bekend maakten en per 1 januari 2021 hebben laten ingaan. Op dit moment kunnen we dat niet effectief aanpakken. Daarom pleiten we voor een uitbreiding van onze handhavingsbevoegdheden op dit onderwerp. Ook zien we dat het aantal polissen waaruit mensen kunnen kiezen met twee is toegenomen. Dit vinden wij geen goede ontwikkeling, omdat dat in principe niet bijdraagt aan de overzichtelijkheid van het polisaanbod.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Naam auteur en/of bewerkt door: NZa
Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : NZa
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.nza.nl/actueel/nieuws/2021/04/09/van-meer-informatie-naar-bruikbare-informatie-over-zorgverzekering
Originele titel: Van meer informatie naar bruikbare informatie over zorgverzekering
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
Datum: 2021-04-12

Relevante artikelen ...

Nieuwe signalen over Ballerine koperspiraal De Ballerine koperspiraal is een anticonceptiemiddel De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd onderzoekt signalen over de koperspiraal Ballerine die red... Anders Wed, 28 Jul 2021, 09:54:24
Vaccinatiebewijzen nu ook in CoronaCheck-app Op basis van een volledige vaccinatie of een negatieve testuitslag maakt de CoronaCheck-app een QR-code aan Vanaf vandaag zijn, naast testbewijzen, o... Anders Thu, 24 Jun 2021, 16:35:49
Leren leven met oorsuizen staat centraal in de behandeling Patiënten met oorsuizen (tinnitus) ervaren geluid zonder dat dit geluid er werkelijk is Om gek van te worden: 24 uur per dag een harde beltoon in je ... Anders Tue, 01 Jun 2021, 15:02:14
De GGD heeft een richtlijn Veehouderij en gezondheid gepubliceerd De GGD adviseerd terughoudendheid bij plaatsen van gevoelige bestemmingen De aanwezigheid van intensieve veehouderij kan invloed hebben op de gezon... Anders Tue, 27 Oct 2020, 11:21:22
Informatieaanbod voor mondzorgpatiënten moet beter Aanleiding voor het NZa-onderzoek was de uitkomst van een panelonderzoek van de Consumentenbond uit april 2019 Patiënten in de mondzorg weten niet ... Anders Sun, 26 Jul 2020, 04:36:45
Verschil tussen intentie en gedrag bij thuisblijven en testen op COVID-19 Dat blijkt uit onderzoek van het RIVM en de GGD Gemeentelijke Gezondheidsdienst ’en Het Nederlandse beleid om thuis te blijven met coronagerelateerde... Anders Wed, 15 Jul 2020, 15:31:42