(advertentie)

De NZa constateert dat de zorgverzekeraars veel verbeteringen hebben doorgevoerd

Zorgverzekeraars voerden veel verbeteringen door de afgelopen tijd. Dit constateert de NZa op basis van de Marktscan zorgverzekeringsmarkt 2017. Zo maakten de zorgverzekeraars de informatie over de polissen duidelijker en neemt het aantal verschillende polissen voor de basisverzekering verder af. Het kiezen van een basisverzekering en aanvullende verzekering is niet makkelijk. Deze verbeteringen helpen verzekerden om te kiezen voor een zorgpolis die past bij hun persoonlijke situatie en wensen.

Daarnaast is de NZa tevreden dat de zorgverzekeraars de zorgpremie voor de basisverzekering laag proberen te houden door hun reserves in te zetten. De vraag is wel of de zorgverzekeraars dit ook in de toekomst kunnen blijven volhouden: in 2016 leden zij verlies op de basisverzekering. Een ander punt om op te letten is dat zorgverzekeraars hun verzekerden moeten helpen als er wachttijden zijn bij bepaalde zorgaanbieders. De NZa controleert de komende tijd hoe actief en snel zij dit doen.  

Zorgverzekeraars dragen bij aan solidariteit in de zorg

Onlangs stelde de NZa vast dat de zorgverzekeraars bijdragen aan het vertrouwen in ons zorgstelsel. Zo accepteren zorgverzekeraars iedereen - jong, oud, ziek of gezond - die zich aanmeldt voor een basisverzekering. Dit draagt bij aan de solidariteit in de zorg: dé basis van ons zorgstelsel. Deze marktscan bevestigt dit beeld: we zien bijvoorbeeld geen ongewenste risicoselectie, ook niet bij verzekerden die bijvoorbeeld intensieve ggz-behandelingen krijgen.

Zorgverzekeraars leiden verlies op de basisverzekering: kunnen zij de zorgpremie blijven verlagen? 

Een aandachtspunt uit deze marktscan is het feit dat de zorgverzekeraars over 2016 verlies leden op de basisverzekering. Nu geven de zorgverzekeraars nog een deel van hun reserves terug aan hun verzekerden om de zorgpremie voor de basisverzekering te verlagen. Als de zorguitgaven blijven stijgen, is het maar de vraag of zij dit in de toekomst kunnen blijven doen.

Zorgverzekeraars kunnen hun verzekerden actiever helpen bij wachttijden 

Zorgbemiddeling en -advies is een ander punt waar zorgverzekeraars op moeten letten. 
De NZa ziet dat sommige zorgverzekeraars dit beter doen dan andere. Het is belangrijk dat zorgverzekeraars hun verzekerden actief helpen als er wachttijden zijn bij bepaalde zorgaanbieders. Zodat iedereen die zorg nodig heeft, ook binnen een redelijke periode kan starten met de behandeling of begeleiding.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : NZa
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.nza.nl/publicaties/nieuws/feiten-en-cijfers-over-de-basisverzekering/
Originele titel: Feiten en cijfers over de basisverzekering
Datum: 2019-11-20

Relevante artikelen ...

Gezamenlijke actie nodig voor toegankelijke en betaalbare zorg Het is belangrijk dat partijen de krachten bundelen Iedereen moet zich verzekerd voelen van goede zorg als dit nodig is. Daarom is het belangrijk dat... Anders Tue, 22 Oct 2019, 05:16:27
Klachtafhandeling bij zorgaanbieder werkt over het algemeen goed Er is wel wat onduidelijkheid over binnen welke termijn klachten moeten worden opgelost Met een goed gesprek kunnen veel klachten en uitingen van o... Anders Mon, 19 Aug 2019, 14:02:16
ZorgkaartNederland bestaat 10 jaar ZorgkaartNederland is de grootste ervaringssite voor de Nederlandse gezondheidszorg ZorgkaartNederland bestaat tien jaar en viert dat met de bekendma... Anders Sun, 11 Aug 2019, 11:26:09
Franse inspectie waarschuwt voor bepaald type borstimplantaten Het gaat om macrogetextureerde borstimplantaten.  Donderdag 4 april heeft de Franse inspectie (ANSM) bekend gemaakt dat een bepaald type borstim... Anders Fri, 05 Apr 2019, 10:54:19
Doven en slechthorenden verstoken van informatie In Nederland zijn er 1,5 miljoen mensen met een gehoorbeperking Voor een grote groep mensen was de crisiscommunicatie tijdens de aanslag in Utrecht m... Anders Mon, 25 Mar 2019, 13:35:27
Informatie en keuzehulp over polis door zorgverzekeraar moet beter Veel mensen vinden de keuze voor een polis op dit moment een ingewikkelde en tijdrovende klus De Nederlandse Zorgautoriteit wil dat zorgverzekeraars ... Anders Thu, 21 Mar 2019, 19:37:17

(advertentie)