Informatieverstrekking na de verbeteracties aanzienlijk verbeterd.

Zorgverzekeraars geven bellers de juiste informatie tijdens de overstapperiode. Dat constateert de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) in een onderzoek tijdens de nu lopende overstapperiode. Zorgverzekeraars moeten hun telefonische informatieverstrekking op hoog niveau blijven houden en waar nodig verbeteren. Wij zijn tevreden over de resultaten na een periode van drie jaar van intensief toezicht. 

Als je een zorgverzekering kiest is het essentieel dat zorgverzekeraars goede informatie geven. Mensen moeten er vanuit kunnen gaan dat de informatie die zorgverzekeraars geven klopt. Deze plicht hebben zorgverzekeraars op grond van de wet. Vorig jaar hebben wij zeven zorgverzekeraars gewaarschuwd omdat uit ons onderzoek bleek dat zij niet altijd goede informatie gaven aan de telefoon. Dit jaar hebben wij opnieuw mysterytelefoontjes gepleegd met deze zorgverzekeraars om te controleren of zij hun beantwoording hadden verbeterd. Wij stellen nu vast dat de informatieverstrekking na de verbeteracties aanzienlijk is verbeterd.

Verbeterplan
Wij hebben de onderzochte zorgverzekeraars begin 2017 gevraagd om een verbeterplan op te stellen, zodat de informatieverstrekking aan de telefoon op het peil zou komen waar het hoort. In de loop van dit jaar hebben wij zorgverzekeraars gevraagd om inzicht te geven in de uitvoering hiervan. We zijn tevreden dat alle zorgverzekeraars hun beloften hebben waargemaakt. Daarmee komt een eind aan een verbetertraject met zorgverzekeraars dat in 2015 is ingezet.

Goede antwoorden essentieel
We hebben vragen gesteld waarvan we weten dat mensen die vaak stellen tijdens de overstapperiode. Een verkeerd antwoord betekent dat je essentiële informatie niet krijgt van de zorgverzekeraar. Zonder deze informatie kan het zijn dat een verzekerde een verkeerde keuze maakt. Zo kan hij een aanvullende verzekering afsluiten terwijl dit niet nodig is. Of voor een vrijwillig verhoogd eigen risico kiezen, terwijl er juist hoge zorgkosten verwacht worden. Met de juiste informatieverstrekking is dit te voorkomen.

Onderzoek websites
In de maand november hebben we ook onderzoek gedaan naar de aanwezigheid van informatie op websites van zorgverzekeraars. Op die punten waar de informatie nog niet helemaal volledig was hebben de zorgverzekeraars dit op verzoek van de NZa direct aangepast. Het gaat dan bijvoorbeeld over algemene informatie als je naar een zorgaanbieder wilt zonder contract.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : NZa
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.nza.nl/actueel/nieuws/2017/12/22/nza-telefonische-informatie-zorgverzekeraars-op-orde
Originele titel: NZa: Telefonische informatie zorgverzekeraars op orde
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers
Datum: 2017-12-24

Relevante artikelen ...

Opnieuw meer dan 350.00 gesprekken door de luisterlijn De Luisterlijn zoekt dan ook dringend nieuwe vrijwilligers om te voorzien in een grote maatschappelijke behoefte Het aantal gesprekken dat vrijwillig... Anders Thu, 09 Jun 2022, 12:51:56
Verzekeraars moeten zich meer onderscheiden op basis van dienstverlening Ze moeten minder concurreren op premie en meer het verschil maken via de zorginkoop Het gedrag van zorgverzekeraars op de polismarkt laat een gemengd... Anders Wed, 13 Oct 2021, 15:18:36
Ruim een derde minder hulpmiddelen verstrekt Aldus de Stichting Farmaceutische Kengetallen (SFK) in het Pharmaceutisch Weekblad Nederlandse apotheken verstrekten in de eerste helft van 2021 onge... Anders Mon, 16 Aug 2021, 08:40:00
Nederlanders bewegen minder Dit blijkt uit onderzoek van het RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu 30 tot 50 procent van de Nederlandse bevolking zegt tijdens de co... Anders Wed, 11 Aug 2021, 06:48:09
Moderna-vaccin beschikbaar voor adolescenten Dit vaccin is voldoende werkzaam en voldoende veilig De Gezondheidsraad heeft de minister van VWS op 29 juni jl. geadviseerd om het BioNTech/Pfizer-v... Anders Thu, 29 Jul 2021, 18:17:41
Nieuwe signalen over Ballerine koperspiraal De Ballerine koperspiraal is een anticonceptiemiddel De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd onderzoekt signalen over de koperspiraal Ballerine die red... Anders Wed, 28 Jul 2021, 09:54:24

Volg het nieuws ook via...

 

facebook Facebook

twitter Twitter

rss RSS

mail E-mail nieuwsbrief

 ZorgKrant.nl binnen Twitter.com