(advertentie)

Informatieverstrekking na de verbeteracties aanzienlijk verbeterd.

Zorgverzekeraars geven bellers de juiste informatie tijdens de overstapperiode. Dat constateert de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) in een onderzoek tijdens de nu lopende overstapperiode. Zorgverzekeraars moeten hun telefonische informatieverstrekking op hoog niveau blijven houden en waar nodig verbeteren. Wij zijn tevreden over de resultaten na een periode van drie jaar van intensief toezicht. 

Als je een zorgverzekering kiest is het essentieel dat zorgverzekeraars goede informatie geven. Mensen moeten er vanuit kunnen gaan dat de informatie die zorgverzekeraars geven klopt. Deze plicht hebben zorgverzekeraars op grond van de wet. Vorig jaar hebben wij zeven zorgverzekeraars gewaarschuwd omdat uit ons onderzoek bleek dat zij niet altijd goede informatie gaven aan de telefoon. Dit jaar hebben wij opnieuw mysterytelefoontjes gepleegd met deze zorgverzekeraars om te controleren of zij hun beantwoording hadden verbeterd. Wij stellen nu vast dat de informatieverstrekking na de verbeteracties aanzienlijk is verbeterd.

Verbeterplan
Wij hebben de onderzochte zorgverzekeraars begin 2017 gevraagd om een verbeterplan op te stellen, zodat de informatieverstrekking aan de telefoon op het peil zou komen waar het hoort. In de loop van dit jaar hebben wij zorgverzekeraars gevraagd om inzicht te geven in de uitvoering hiervan. We zijn tevreden dat alle zorgverzekeraars hun beloften hebben waargemaakt. Daarmee komt een eind aan een verbetertraject met zorgverzekeraars dat in 2015 is ingezet.

Goede antwoorden essentieel
We hebben vragen gesteld waarvan we weten dat mensen die vaak stellen tijdens de overstapperiode. Een verkeerd antwoord betekent dat je essentiële informatie niet krijgt van de zorgverzekeraar. Zonder deze informatie kan het zijn dat een verzekerde een verkeerde keuze maakt. Zo kan hij een aanvullende verzekering afsluiten terwijl dit niet nodig is. Of voor een vrijwillig verhoogd eigen risico kiezen, terwijl er juist hoge zorgkosten verwacht worden. Met de juiste informatieverstrekking is dit te voorkomen.

Onderzoek websites
In de maand november hebben we ook onderzoek gedaan naar de aanwezigheid van informatie op websites van zorgverzekeraars. Op die punten waar de informatie nog niet helemaal volledig was hebben de zorgverzekeraars dit op verzoek van de NZa direct aangepast. Het gaat dan bijvoorbeeld over algemene informatie als je naar een zorgaanbieder wilt zonder contract.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : NZa
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.nza.nl/actueel/nieuws/2017/12/22/nza-telefonische-informatie-zorgverzekeraars-op-orde
Originele titel: NZa: Telefonische informatie zorgverzekeraars op orde
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers
Datum: 2017-12-24

Relevante artikelen ...

Eerste statistiekcentrum van Nederland LUXs werd op 19 juni geopend door statistiekgrootheid Bradley Efron van Stanford University Geeft roken een hoger risico op dementie? En waarom krijg... Anders Mon, 24 Jun 2019, 14:11:11
E-book: Palliatieve zorg in Nederland hoe moet dat geregeld zijn? De informatie in het e-book is bedoeld voor patiënten die palliatieve zorg nodig hebben en hun naasten Als u hoort dat u niet meer beter wordt, kunt ... Anders Sun, 23 Jun 2019, 06:18:24
Niet te lang nadenken over orgaandonatie Houding en gedrag van zorgverleners zijn belangrijk in het gesprek met nabestaanden Mensen van wie een naaste net is overleden vinden het vaak zwaar ... Anders Mon, 29 Apr 2019, 10:40:49
NZa kijkt naar rijbewijskeuringen Het kan zijn dat mensen op basis van een gezondheidsverklaring  verplicht zijn om een rijbewijskeuring te ondergaan De Nederlandse Zorgautoritei... Anders Wed, 24 Apr 2019, 20:22:39
Informatie over medicatie kan beter Welke website betrouwbare medische informatie geeft is lastig in te schatten Voor burgers is het lastig in te schatten welke website betrouwbare medi... Anders Wed, 10 Apr 2019, 19:02:08
Sneller toegang tot eigen medische gegevens Sinds 2017 werken veel zorginstellingen aan digitalisering van zorgprocessen Patiënten hebben sneller toegang tot hun eigen medische gegevens. Terwij... Anders Thu, 04 Apr 2019, 10:20:31

(advertentie)