(advertentie)

Informatieverstrekking na de verbeteracties aanzienlijk verbeterd.

Zorgverzekeraars geven bellers de juiste informatie tijdens de overstapperiode. Dat constateert de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) in een onderzoek tijdens de nu lopende overstapperiode. Zorgverzekeraars moeten hun telefonische informatieverstrekking op hoog niveau blijven houden en waar nodig verbeteren. Wij zijn tevreden over de resultaten na een periode van drie jaar van intensief toezicht. 

Als je een zorgverzekering kiest is het essentieel dat zorgverzekeraars goede informatie geven. Mensen moeten er vanuit kunnen gaan dat de informatie die zorgverzekeraars geven klopt. Deze plicht hebben zorgverzekeraars op grond van de wet. Vorig jaar hebben wij zeven zorgverzekeraars gewaarschuwd omdat uit ons onderzoek bleek dat zij niet altijd goede informatie gaven aan de telefoon. Dit jaar hebben wij opnieuw mysterytelefoontjes gepleegd met deze zorgverzekeraars om te controleren of zij hun beantwoording hadden verbeterd. Wij stellen nu vast dat de informatieverstrekking na de verbeteracties aanzienlijk is verbeterd.

Verbeterplan
Wij hebben de onderzochte zorgverzekeraars begin 2017 gevraagd om een verbeterplan op te stellen, zodat de informatieverstrekking aan de telefoon op het peil zou komen waar het hoort. In de loop van dit jaar hebben wij zorgverzekeraars gevraagd om inzicht te geven in de uitvoering hiervan. We zijn tevreden dat alle zorgverzekeraars hun beloften hebben waargemaakt. Daarmee komt een eind aan een verbetertraject met zorgverzekeraars dat in 2015 is ingezet.

Goede antwoorden essentieel
We hebben vragen gesteld waarvan we weten dat mensen die vaak stellen tijdens de overstapperiode. Een verkeerd antwoord betekent dat je essentiële informatie niet krijgt van de zorgverzekeraar. Zonder deze informatie kan het zijn dat een verzekerde een verkeerde keuze maakt. Zo kan hij een aanvullende verzekering afsluiten terwijl dit niet nodig is. Of voor een vrijwillig verhoogd eigen risico kiezen, terwijl er juist hoge zorgkosten verwacht worden. Met de juiste informatieverstrekking is dit te voorkomen.

Onderzoek websites
In de maand november hebben we ook onderzoek gedaan naar de aanwezigheid van informatie op websites van zorgverzekeraars. Op die punten waar de informatie nog niet helemaal volledig was hebben de zorgverzekeraars dit op verzoek van de NZa direct aangepast. Het gaat dan bijvoorbeeld over algemene informatie als je naar een zorgaanbieder wilt zonder contract.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : NZa
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.nza.nl/actueel/nieuws/2017/12/22/nza-telefonische-informatie-zorgverzekeraars-op-orde
Originele titel: NZa: Telefonische informatie zorgverzekeraars op orde
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers
Datum: 2017-12-24

Relevante artikelen ...

Paramedische zorg correct in rekening gebracht De NZa heeft dinsdag 20 februari de nieuwe regels voor aanbieders van paramedische zorg en zorgverzekeraars voor 2019 gepubliceerd.  Aanbieders ... Anders Tue, 20 Feb 2018, 16:44:46
Zorgverzekeringskaart ook voor aanvullende verzekering De zorgverzekeraars introduceren dit najaar ook bij alle aanvullende zorgverzekeringspolissen een zorgverzekeringskaart. Die biedt inzicht in de ve... Anders Mon, 19 Jun 2017, 18:54:34
Website zorgverzekeraar vaak onduidelijk Websites van zorgverzekeraars zijn vaak onduidelijk. Lang niet alle informatie is te vinden! Patiënten vinden op de website van hun zorgverzekeraar... Anders Thu, 01 Feb 2018, 09:59:26
Artsen niet tegen het opnemen van gesprekken KNMG heeft tot vreugde van de Patiëntenfederatie Nederland een richtlijn gemaakt voor het opnemen van gesprekken in de spreekkamer Patiëntenfederatie... Anders Wed, 25 Oct 2017, 15:04:02
NZa: wat kunt ú doen als u lang moet wachten op zorg? In het tweede kwartaal van 2017 heeft de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) 1535 meldingen en vragen ontvangen. Burgers meldden dat ze lang moeten wa... Anders Fri, 25 Aug 2017, 05:10:07
Informatie over medisch-specialistische zorg ook op Thuisarts.nl De informatie op Thuisarts.nl is gebaseerd op de wetenschappelijke richtlijnen voor huisartsen en medisch specialisten.  De informatie op Thuisa... Anders Mon, 12 Mar 2018, 14:21:52

(advertentie)
(advertentie)