Informatieverstrekking na de verbeteracties aanzienlijk verbeterd.

Zorgverzekeraars geven bellers de juiste informatie tijdens de overstapperiode. Dat constateert de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) in een onderzoek tijdens de nu lopende overstapperiode. Zorgverzekeraars moeten hun telefonische informatieverstrekking op hoog niveau blijven houden en waar nodig verbeteren. Wij zijn tevreden over de resultaten na een periode van drie jaar van intensief toezicht. 

Als je een zorgverzekering kiest is het essentieel dat zorgverzekeraars goede informatie geven. Mensen moeten er vanuit kunnen gaan dat de informatie die zorgverzekeraars geven klopt. Deze plicht hebben zorgverzekeraars op grond van de wet. Vorig jaar hebben wij zeven zorgverzekeraars gewaarschuwd omdat uit ons onderzoek bleek dat zij niet altijd goede informatie gaven aan de telefoon. Dit jaar hebben wij opnieuw mysterytelefoontjes gepleegd met deze zorgverzekeraars om te controleren of zij hun beantwoording hadden verbeterd. Wij stellen nu vast dat de informatieverstrekking na de verbeteracties aanzienlijk is verbeterd.

Verbeterplan
Wij hebben de onderzochte zorgverzekeraars begin 2017 gevraagd om een verbeterplan op te stellen, zodat de informatieverstrekking aan de telefoon op het peil zou komen waar het hoort. In de loop van dit jaar hebben wij zorgverzekeraars gevraagd om inzicht te geven in de uitvoering hiervan. We zijn tevreden dat alle zorgverzekeraars hun beloften hebben waargemaakt. Daarmee komt een eind aan een verbetertraject met zorgverzekeraars dat in 2015 is ingezet.

Goede antwoorden essentieel
We hebben vragen gesteld waarvan we weten dat mensen die vaak stellen tijdens de overstapperiode. Een verkeerd antwoord betekent dat je essentiële informatie niet krijgt van de zorgverzekeraar. Zonder deze informatie kan het zijn dat een verzekerde een verkeerde keuze maakt. Zo kan hij een aanvullende verzekering afsluiten terwijl dit niet nodig is. Of voor een vrijwillig verhoogd eigen risico kiezen, terwijl er juist hoge zorgkosten verwacht worden. Met de juiste informatieverstrekking is dit te voorkomen.

Onderzoek websites
In de maand november hebben we ook onderzoek gedaan naar de aanwezigheid van informatie op websites van zorgverzekeraars. Op die punten waar de informatie nog niet helemaal volledig was hebben de zorgverzekeraars dit op verzoek van de NZa direct aangepast. Het gaat dan bijvoorbeeld over algemene informatie als je naar een zorgaanbieder wilt zonder contract.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : NZa
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.nza.nl/actueel/nieuws/2017/12/22/nza-telefonische-informatie-zorgverzekeraars-op-orde
Originele titel: NZa: Telefonische informatie zorgverzekeraars op orde
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers
Datum: 2017-12-24

Relevante artikelen ...

De apotheekzorg is toegankelijk Dat concludeert de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) op basis van een verkennend onderzoek in deze sector Op dit moment zijn er geen signalen van acut... Anders Tue, 06 Jul 2021, 14:44:31
Wet digitale gegevensuitwisseling nog niet volledig De Wegiz gaat stap voor stap verplicht stellen dat medische en zorggegevens tussen zorgverleners elektronisch uitgewisseld worden De nieuwe wet elekt... Anders Wed, 02 Jun 2021, 18:31:54
Verbetering in zorgaanbod en contractering transgenderzorg Dit blijkt uit de voortgangsbrief die Kwartiermaker Transgenderzorg Michiel Verkoulen heeft gestuurd aan alle betrokkenen in de transgenderzorg De ca... Anders Mon, 03 May 2021, 14:30:43
Communicatie met patiënten in coronatijd Om gezondheidsschade te voorkomen is het belangrijk dat patiënten weten waar ze terecht kunnen met hun zorgvraag In de huidige tijd wordt veel gevraa... Anders Wed, 05 Aug 2020, 11:50:19
Niet elk land heeft dezelfde hulpmiddelenzorg Hulpmiddelenzorg maakt in sommige landen deel uit van het zorgstelsel en in andere landen slechts deels of helemaal niet In verschillende landen is d... Anders Mon, 20 Jul 2020, 19:36:08
Ongeveer 5000 mensen overleden in tweede week april 2020 In 2020 overleden er tot en met week 10 (tot en met 8 maart) gemiddeld 3 132 mensen per week. De sterfte in de afgelopen weken valt hoger uit dan g... Anders Mon, 20 Apr 2020, 06:10:14