(advertentie)

Een deel van de patiënten betaalde te veel voor hun behandeling, omdat de Tandzorg Groep onjuiste declaraties verstuurde.

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) legt een boete van € 400.000 op aan de Tandzorg Groep. Een deel van de patiënten van deze groep tandartspraktijken betaalde in 2015 tot medio 2016 te veel voor materiaal- en techniekkosten zonder dat zij dit wisten.

Een deel van de patiënten betaalde te veel voor hun behandeling, omdat de Tandzorg Groep onjuiste declaraties verstuurde. Wij vinden het zeer ernstig dat patiënten op deze manier benadeeld werden.

Korting
De Tandzorg Groep ontving in 2014 kortingen van het tandtechnisch laboratorium op de materiaal- en techniekkosten. Deze kortingen werden volgens de regels direct doorgegeven aan de patiënt.

In 2015 tot medio 2016 kreeg de tandartsenpraktijk geen directe korting op de normale materiaal- en techniekkosten meer. Wel ging het tandtechnisch laboratorium huur betalen voor een niet bestaande ruimte van de Tandzorg Groep. Via deze huurconstructie ontving de Tandzorg Groep alsnog, maar nu via een omweg, een korting op de ingekochte materialen en technieken. Iedere korting - direct of indirect - moet worden doorberekend aan de patiënt. Dus ook deze. Dit gebeurde echter niet. Daarmee is deze constructie in strijd met de regels.

Materiaal- en techniekkosten
Patiënten betalen materiaal- en techniekkosten voor bijvoorbeeld kronen, bruggen en kunstgebitten. Als de tandarts deze technieken zelf vervaardigt, gelden hiervoor maximumtarieven. Koopt de tandarts de materialen en technieken in, dan moet hij de netto kosten hiervoor één-op-één doorberekenen aan de patiënt. Hij mag hierop dus geen winst maken. Als de tandarts bij de inkoop van materialen en technieken voordelen geniet – in de vorm van bijvoorbeeld kortingen en/of bonussen – dan moet hij deze doorberekenen aan de patiënt. Dit geldt zowel voor directe als indirecte voordelen.

Aanpak NZa
De meeste tandartsen brengen hun materiaal- en techniekkosten keurig in rekening. Maar uit signalen en onderzoeken blijkt dat sommige tandartsen hun patiënten hiervoor te veel laten betalen. Het verrekenen van een korting via een huurovereenkomst is hier een voorbeeld van. We zien in andere gevallen dat ook gebruik wordt gemaakt van zowel nationale als internationale constructies met bijvoorbeeld ‘papieren’ tussen-BV’s of inkoopcombinaties. Op deze manier steken deze tandartsen (bulk)kortingen/bonussen in eigen zak of verhogen zij kunstmatig de prijs zonder dat daar reële kosten tegenover staan. De patiënt betaalt dan te veel. Ook de reputatie van de beroepsgroep raakt onnodig beschadigd.

In juni 2016 publiceerden wij een toelichting op de bestaande regelgeving. Deze helpt tandartsen bij het juist in rekening brengen van materiaal- en techniekkosten. Tegelijkertijd stelden wij een speciale factsheet op, waarin we antwoord geven op veel gestelde vragen over materiaal en techniek. Ook verplicht de NZa tandartsen per 2018 om hun prijslijst voor materiaal- en techniekkosten openbaar te maken, zodat patiënten de prijzen van bijvoorbeeld kronen, bruggen en protheses beter kunnen vergelijken. Signalen over mogelijke misstanden worden grondig onderzocht. Bij gebleken overtredingen grijpt de NZa in. Daarbij kijken we ook naar de rol van de leveranciers van tandtechniek.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : NZa
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.nza.nl/actueel/nieuws/2018/04/12/boete-voor-tandzorg-groep
Originele titel: Boete voor Tandzorg Groep
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers
Datum: 2018-04-12

Relevante artikelen ...

Zorgstelsel moet noodzakelijk veranderen Dat schrijft de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) in haar jaarlijkse Stand van de zorg Forse veranderingen zijn onontkoombaar om de zorg toegankelijk ... Management & beleid Sat, 17 Oct 2020, 18:55:30
Toegankelijkheid zorg onder druk door coronabesmettingen Tijdens de eerste golf hebben veel mensen niet de zorg gehad die zij nodig hadden De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) schaalt het crisisoverleg op me... Management & beleid Tue, 22 Sep 2020, 19:27:51
NZa heeft zorgverzekeraars boete opgelegd De NZa hecht veel waarde aan een transparant zorginkoopproces en grijpt in als een zorgverzekeraar zich niet houdt aan de gestelde voorwaarden De Ned... Management & beleid Tue, 15 Sep 2020, 12:25:32
Regels voor declaratie digitale zorg verlengd De Nederlandse Zorgautoriteit verlengt de verruimingen voor digitale zorg tot en met 31 december 2020 De uitbraak van het coronavirus heeft nog steed... Management & beleid Sun, 19 Jul 2020, 09:28:28
Goed bestuur vraagt om actieve rol raad van toezicht Goed bestuur is een belangrijke voorwaarde om goede zorg te kunnen bieden aan patiënten en cliënten Wat verwachten we van zorgbestuurders en interne ... Management & beleid Sun, 05 Jul 2020, 12:34:35
Doelmatiger zorg zonder kwaliteitsverlies De veranderingen in beide ziekenhuizen zijn mogelijk gemaakt door vijfjarige aanneemsommen met de belangrijkste zorgverzekeraars (VGZ en CZ) uit de re... Management & beleid Thu, 25 Jun 2020, 20:16:18