(advertentie)

Als vanaf medio november de nieuwe premies bekend zijn, kunnen consumenten weer een nieuwe zorgverzekering kiezen.

Dit kan tot 31 januari, opzeggen kan tot uiterlijk 31 december. Om een afgewogen keuze te maken, is toegang tot juiste, volledige en vergelijkbare informatie nodig. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) ziet daar voortdurend op toe. Komende tijd staan er diverse acties op stapel.

De NZa gaat dit jaar op meerdere momenten na of de informatie op de websites van zorgverzekeraars juist, volledig en vindbaar is. Dit zal éérder gebeuren dan in voorgaande jaren, toen de controles vooral in de overstapperiode plaatsvonden. De NZa benadrukt hiermee het belang van transparantie, ook buiten de overstapperiode die van half november tot eind januari duurt.

Ook de telefonische informatievoorziening wordt bekeken. Bij zorgverzekeraars die vorig jaar onvoldoende scoorden wordt opnieuw een ‘mystery call onderzoek’ gedaan. Om na te gaan of antwoorden op vragen van consumenten juist zijn. Zonder juiste informatie kunnen verzekerden mogelijk een verkeerde keuze maken, zoals een aanvullende verzekering afsluiten terwijl dit niet nodig is.

Nieuw dit jaar is dat de NZa ook online de beantwoording van zorgverzekeraars gaat monitoren. Steeds meer zorgverzekeraars hebben contact met consumenten via bijvoorbeeld Twitter. Dit geeft de toezichthouder de gelegenheid om ook dit kanaal te bekijken.

Heldere informatie: óók voor collectieve zorgverzekeringen

Het moet voor burgers eenvoudiger worden om de verschillen te zien tussen een collectieve zorgverzekering en een ‘gewone’ polis. Om de transparantie over collectieve verzekeringen te vergroten, past de NZa per 1 november 2017 de regeling informatieverstrekking ziektekostenverzekeraars aan consumenten aan.

Zo komt er een verplichting voor zorgverzekeraars om op hun website informatie over collectiviteiten te geven. Ook moeten de verzekeraars ervoor zorgen dat collectiviteiten, zoals een werkgever, belangenorganisatie of sportvereniging, duidelijk aangeven op welke polis de collectieve zorgverzekering is gebaseerd. De NZa gaat hierop toezien.

Verbeterde informatievoorziening 

De NZa heeft vorig jaar veel energie gestoken in het verbeteren van de informatievoorziening door zorgverzekeraars. Zorgverzekeraars hebben ook zelf goede initiatieven ondernomen, zoals het uitbrengen van een zorgverzekeringskaart waarin een korte uitleg staat over de belangrijkste kenmerken van de polis. Deze kaart zal ook dit jaar weer worden uitgegeven voor de basis-, maar ook voor de aanvullende verzekering.

Meer informatie over de bevindingen van vorig jaar en de acties van dit jaar staat in deze brief, die onlangs aan de Tweede Kamer is gestuurd.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Datum: 2022-08-12

Relevante artikelen ...

Prijsstijgingen zetten ziekenhuizen onder druk Ziekenhuizen zijn dit jaar 5,8 procent meer kwijt aan diensten en producten die ze inkopen door prijsstijgingen Diverse ziekenhuizen dreigen nog dit ... Management & beleid Thu, 21 Jul 2022, 09:54:34
Zorgverzekeraars moeten helderheid in zorgpolisland scheppen Het wordt tijd dat er duidelijkheid komt wat welke polis vergoedt en tegen welke voorwaarden Het polisaanbod van zorgverzekeringen is voor gewone men... Management & beleid Mon, 27 Jun 2022, 19:35:18
Thuiszorgorganisatie krijgt boete vanwege onrechtmatige declaraties De NZa constateert dat in de onderzochte maanden bij een groot deel van de cliënten tegen een hoger bedrag is gedeclareerd  De Nederlandse Zorga... Management & beleid Tue, 03 May 2022, 11:44:12
NZa keurt aanvraag overname Stichting PAMM door Eurofins goed Eurofins is onderdeel van een internationaal concern dat in heel Nederland actief is op het gebied van medische diagnostiek De NZa heeft de aanvraag ... Management & beleid Wed, 13 Apr 2022, 18:00:49
Kritieke planbare zorg en vervolgzorg heeft volle aandacht nodig Ziekenhuizen moeten de zorg dan ook in overleg met zorgaanbieders in de eerstelijn opschalen De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) vindt het van groo... Management & beleid Thu, 27 Jan 2022, 17:55:59
Transparantie moet contracteerproces tussen zorgaanbieders en zorgverzekeraars verbeteren Zorginkoop is een belangrijke basis voor goede en toegankelijk zorg  voor verzekerden De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) past de regeling ‘Tr... Management & beleid Mon, 17 Jan 2022, 10:55:46

Volg het nieuws ook via...

 

facebook Facebook

twitter Twitter

rss RSS

mail E-mail nieuwsbrief

 ZorgKrant.nl binnen Twitter.com