Uit een kortlopend onderzoek van Patientenfederatie Nederland bleek dat mensen na een bezoek aan een zorgverlener een onverwachte rekening kregen

Mensen die een bezoek brengen aan een zorgverlener krijgen daarna soms een rekening die ze niet hadden verwacht. Dat blijkt uit een kortlopend onderzoek van Patientenfederatie Nederland waaraan bijna 7000 mensen meewerkten.

Zij kregen de vraag of ze wel eens een rekening kregen die ze deels of helemaal zelf moesten betalen na een bezoek aan een zorgverlener. Net niet de helft van de mensen zegt dat dit wel eens is gebeurd. Van de groep die zo’n onverwachte rekening kreeg, zegt bijna zestig procent dat dit niet was omdat er nog een eigen risico moest worden betaald. Wat wel de reden voor de rekening was, is voor veertig procent volstrekt onduidelijk. De anderen zeggen dat ze een eigen bijdrage moesten betalen of dat de geleverde zorg niet meer in het pakket zat.

Geen contract
Zes procent van de mensen die de kosten niet vergoed kregen, zegt dat dit komt omdat de zorgverlener geen contract had met de zorgverzekeraar.

Zorgverlener moet waarschuwen
Aan iedereen die meedeed aan het onderzoek is ook gevraagd wie de patiënt moet vertellen over mogelijke kosten. Daarbij konden mensen meer dan één keuze aangeven.

Van alle ondervraagden vindt een overgrote meerderheid (72 procent) dat de zorgverlener die zorg biedt of medicijnen voorschrijft de patiënt moet vertellen dat hij de kosten mogelijk niet krijgt vergoed. En anders moet in ieder geval de zorgverzekeraar die informatie geven, vindt nog eens 41 procent. Een klein deel van de ondervraagden (12 procent) vindt dat de patiënt zelf moet uitzoeken of hij de zorg wel of niet krijgt vergoed.

Leeftijd speelt een rol
Uit het onderzoek blijkt dat leeftijd, opleiding en gezondheid een rol spelen bij de keuzes die mensen maken. Jongeren weten minder goed dan ouderen waarom iets niet wordt vergoed. En ze vinden het belangrijk dat zorgverleners hen informeren over eventuele kosten.
Mensen met een hogere opleiding weten vaak beter dan anderen waarom ze zelf iets moeten betalen aan de geleverde zorg. Ook vinden zij vaker dat mensen zelf moeten uitzoeken of iets wordt vergoed. 

Chronisch zieken willen meer dan mensen zonder chronische aandoening door de zorgverlener worden geïnformeerd over eventuele bijkomende kosten.

Werk aan de winkel
Patiëntenfederatie Nederland is verbaasd over de uitkomsten van het onderzoek. Ze wil met zorgverleners en zorgverzekeraars bekijken hoe de informatie voor patiënten beter kan, opdat minder mensen met een onverwachte rekening te maken krijgen. Daarbij wordt ook gekeken naar de rol van de patiënt zelf.

Bekijk hier de onderzoeksresultaten

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : Patiëntenfederatie Nederland
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.patientenfederatie.nl/nieuws/bezoek-aan-zorgverlener-kan-leiden-tot-onverwachte-rekening
Originele titel: Bezoek aan zorgverlener kan leiden tot onverwachte rekening
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
Datum: 2018-08-15

Relevante artikelen ...

Wanneer ben ik aan de beurt voor mijn behandeling? Ziekenhuizen en klinieken zijn druk bezig de uitgestelde zorg in te halen Door de coronapandemie is veel zorg uitgesteld. Ziekenhuizen en klinieken z... Anders Fri, 03 Sep 2021, 11:00:36
Vaccinatiebewijzen nu ook in CoronaCheck-app Op basis van een volledige vaccinatie of een negatieve testuitslag maakt de CoronaCheck-app een QR-code aan Vanaf vandaag zijn, naast testbewijzen, o... Anders Thu, 24 Jun 2021, 16:35:49
VWS wil stress rond zwangerschap verminderen De campagne is onderdeel van het actieprogramma Kansrijke Start Met de nieuwe campagne ‘Mamaliefde is…’ wil staatssecretaris Paul Blokhuis (VW... Anders Tue, 09 Feb 2021, 15:47:55
Grote uitbreiding en verspreiding van digitale zorg Draagvlak voor digitale zorginitiatieven bij zorgaanbieders en patiënten nemen flink toe De zorg in Nederland staat sinds de corona-uitbraak nog meer... Anders Thu, 14 Jan 2021, 21:18:00
Overstappers van zorgverzekeraar blijft gelijk In totaal gaat het om 1,1 miljoen overstappers In het najaar van 2020 is 6,2% van de verzekerden overgestapt naar een andere zorgverzekeraar, zo bl... Anders Thu, 07 Jan 2021, 13:51:18
Op 8 september IC Café voor corona-IC-patiënten en naasten Er is dan aandacht voor ervaringen tijdens en na de ziekte De coronacrisis heeft grote impact gemaakt op iedereen. Niet in de laatste plaats voor deg... Anders Thu, 06 Aug 2020, 05:45:48