(advertentie)

Uit een kortlopend onderzoek van Patientenfederatie Nederland bleek dat mensen na een bezoek aan een zorgverlener een onverwachte rekening kregen

Mensen die een bezoek brengen aan een zorgverlener krijgen daarna soms een rekening die ze niet hadden verwacht. Dat blijkt uit een kortlopend onderzoek van Patientenfederatie Nederland waaraan bijna 7000 mensen meewerkten.

Zij kregen de vraag of ze wel eens een rekening kregen die ze deels of helemaal zelf moesten betalen na een bezoek aan een zorgverlener. Net niet de helft van de mensen zegt dat dit wel eens is gebeurd. Van de groep die zo’n onverwachte rekening kreeg, zegt bijna zestig procent dat dit niet was omdat er nog een eigen risico moest worden betaald. Wat wel de reden voor de rekening was, is voor veertig procent volstrekt onduidelijk. De anderen zeggen dat ze een eigen bijdrage moesten betalen of dat de geleverde zorg niet meer in het pakket zat.

Geen contract
Zes procent van de mensen die de kosten niet vergoed kregen, zegt dat dit komt omdat de zorgverlener geen contract had met de zorgverzekeraar.

Zorgverlener moet waarschuwen
Aan iedereen die meedeed aan het onderzoek is ook gevraagd wie de patiënt moet vertellen over mogelijke kosten. Daarbij konden mensen meer dan één keuze aangeven.

Van alle ondervraagden vindt een overgrote meerderheid (72 procent) dat de zorgverlener die zorg biedt of medicijnen voorschrijft de patiënt moet vertellen dat hij de kosten mogelijk niet krijgt vergoed. En anders moet in ieder geval de zorgverzekeraar die informatie geven, vindt nog eens 41 procent. Een klein deel van de ondervraagden (12 procent) vindt dat de patiënt zelf moet uitzoeken of hij de zorg wel of niet krijgt vergoed.

Leeftijd speelt een rol
Uit het onderzoek blijkt dat leeftijd, opleiding en gezondheid een rol spelen bij de keuzes die mensen maken. Jongeren weten minder goed dan ouderen waarom iets niet wordt vergoed. En ze vinden het belangrijk dat zorgverleners hen informeren over eventuele kosten.
Mensen met een hogere opleiding weten vaak beter dan anderen waarom ze zelf iets moeten betalen aan de geleverde zorg. Ook vinden zij vaker dat mensen zelf moeten uitzoeken of iets wordt vergoed. 

Chronisch zieken willen meer dan mensen zonder chronische aandoening door de zorgverlener worden geïnformeerd over eventuele bijkomende kosten.

Werk aan de winkel
Patiëntenfederatie Nederland is verbaasd over de uitkomsten van het onderzoek. Ze wil met zorgverleners en zorgverzekeraars bekijken hoe de informatie voor patiënten beter kan, opdat minder mensen met een onverwachte rekening te maken krijgen. Daarbij wordt ook gekeken naar de rol van de patiënt zelf.

Bekijk hier de onderzoeksresultaten

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : Patiëntenfederatie Nederland
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.patientenfederatie.nl/nieuws/bezoek-aan-zorgverlener-kan-leiden-tot-onverwachte-rekening
Originele titel: Bezoek aan zorgverlener kan leiden tot onverwachte rekening
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
Datum: 2018-08-15

Relevante artikelen ...

Opnieuw meer dan 350.00 gesprekken door de luisterlijn De Luisterlijn zoekt dan ook dringend nieuwe vrijwilligers om te voorzien in een grote maatschappelijke behoefte Het aantal gesprekken dat vrijwillig... Anders Thu, 09 Jun 2022, 12:51:56
Migranten moeten meer op maat geïnformeerd worden over gezondheidsprogramma’s Naast een gebrek aan kennis van de Nederlandse taal zelf, hebben migranten ook vaker beperkte vaardigheden om informatie te verkrijgen Migranten doen... Anders Sat, 14 May 2022, 12:09:41
Preferentiegraad openbare apotheken is gemiddeld 88% Dat schrijft de SFK in het Pharmaceutisch Weekblad Openbare apotheken haalden in de eerste helft van 2021 een gemiddelde preferentiegraad van 88%. Bi... Anders Thu, 09 Sep 2021, 20:21:04
Wanneer ben ik aan de beurt voor mijn behandeling? Ziekenhuizen en klinieken zijn druk bezig de uitgestelde zorg in te halen Door de coronapandemie is veel zorg uitgesteld. Ziekenhuizen en klinieken z... Anders Fri, 03 Sep 2021, 11:00:36
Moderna-vaccin beschikbaar voor adolescenten Dit vaccin is voldoende werkzaam en voldoende veilig De Gezondheidsraad heeft de minister van VWS op 29 juni jl. geadviseerd om het BioNTech/Pfizer-v... Anders Thu, 29 Jul 2021, 18:17:41
Nieuwe signalen over Ballerine koperspiraal De Ballerine koperspiraal is een anticonceptiemiddel De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd onderzoekt signalen over de koperspiraal Ballerine die red... Anders Wed, 28 Jul 2021, 09:54:24

Volg het nieuws ook via...

 

facebook Facebook

twitter Twitter

rss RSS

mail E-mail nieuwsbrief

 ZorgKrant.nl binnen Twitter.com