De informatie die de zorgverzekeraars geven is in de regel goed. Wel is de informatie op de websites soms moeilijk vindbaar.

Tijdens de overstapperiode checkt de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) of de informatie over de zorgpolissen klopt en goed vindbaar is. We controleren de informatie van de zorgverzekeraars die zij geven aan de telefoon, op hun websites en via social media. Onze conclusies? De informatie die de zorgverzekeraars geven is in de regel goed. Wel is de informatie op de websites soms moeilijk vindbaar. Ook het grote aanbod aan collectieve zorgverzekeringen blijft een lastig punt: de zorgpolissen zijn daardoor moeilijk te vergelijken.

Om een goede keuze te maken voor een zorgverzekering, hebben verzekerden goede en vindbare informatie nodig. Bijvoorbeeld over de vergoedingen voor tandartskosten of het bijbetalen voor medicijnen. In een brief informeerde de NZa de minister voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport over onze acties om deze informatie voor verzekerden kloppend, vindbaar en vergelijkbaar te maken.

Juiste informatie
We hebben voor het derde jaar mysterytelefoontjes gepleegd naar de klantenservices van zorgverzekeraars. Daaruit blijkt dat zorgverzekeraars na drie jaar intensief toezicht juiste informatie geven tijdens de overstapperiode. Ook via social media geven zij juiste informatie aan consumenten. Uit ons onderzoek naar de informatie op websites blijkt dat deze in de meeste gevallen klopt, maar niet in alle gevallen. Als we zorgverzekeraars hierop wijzen, passen zorgverzekeraars onjuiste informatie snel aan.

Vindbaarheid informatie
De vindbaarheid van informatie op de websites van zorgverzekeraars laat te wensen over. Uit ons onderzoek blijkt dat verzekerden in een derde van de gevallen de informatie die ze zoeken niet kunnen vinden. We zullen hier daarom met zorgverzekeraars over in gesprek gaan en kijken op welke manier de vindbaarheid van informatie op de websites van zorgverzekeraars verbeterd kan worden.

Vergelijkbaarheid informatie
Met het oog op de vergelijkbaarheid van zorgverzekeringen hebben we dit jaar opnieuw gecontroleerd of zorgverzekeraars een overzicht plaatsen van gelijke of nagenoeg gelijke polissen die zij aanbieden. Enkele verzekeraars hebben hun overzichten hierna alsnog moeten plaatsen. 

Daarnaast hebben we nieuwe transparantieregels voor zorgverzekeraars over collectiviteiten. Wij hebben bekeken wat het effect hiervan is. Het lijkt erop dat deze regels er niet voor zorgen dat verzekerden makkelijker zorgverzekeringen die via een collectiviteit worden aangeboden kunnen vergelijken met polissen die niet via een collectiviteit worden aangeboden. Transparantieregels lijken daarom niet de oplossing om meer helderheid te verschaffen in het grote aanbod van collectiviteiten. We verkennen daarom de komende tijd andere opties om verzekerden meer duidelijkheid te geven.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : NZa
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.nza.nl/actueel/nieuws/2018/04/06/de-informatie-over-zorgpolissen-is-goed-maar-moeilijk-vindbaar
Originele titel: De informatie over zorgpolissen is goed, maar moeilijk vindbaar
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
Datum: 2018-04-08

Relevante artikelen ...

Visies op Medisch Specialistische Zorg en Acute Zorg gepresenteerd door zorgverzekeraars In de ZN-visies staat samenwerking centraal Het garanderen van duurzame toegang tot zorg staat centraal in twee nieuwe visies van de zorgverzekeraars... Anders Wed, 06 Apr 2022, 19:49:19
Verzekeraars moeten zich meer onderscheiden op basis van dienstverlening Ze moeten minder concurreren op premie en meer het verschil maken via de zorginkoop Het gedrag van zorgverzekeraars op de polismarkt laat een gemengd... Anders Wed, 13 Oct 2021, 15:18:36
Preferentiegraad openbare apotheken is gemiddeld 88% Dat schrijft de SFK in het Pharmaceutisch Weekblad Openbare apotheken haalden in de eerste helft van 2021 een gemiddelde preferentiegraad van 88%. Bi... Anders Thu, 09 Sep 2021, 20:21:04
Moderna-vaccin beschikbaar voor adolescenten Dit vaccin is voldoende werkzaam en voldoende veilig De Gezondheidsraad heeft de minister van VWS op 29 juni jl. geadviseerd om het BioNTech/Pfizer-v... Anders Thu, 29 Jul 2021, 18:17:41
De apotheekzorg is toegankelijk Dat concludeert de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) op basis van een verkennend onderzoek in deze sector Op dit moment zijn er geen signalen van acut... Anders Tue, 06 Jul 2021, 14:44:31
Beperkte stijging tariefinkomsten met 0,9% in 2020 Aldus het SKF in het Pharmaceutisch WeekbladDe gemiddelde openbare apotheek zag in 2020 de vergoeding voor farmaceutische zorgactiviteiten dalen met 1... Anders Fri, 18 Jun 2021, 12:58:27

Volg het nieuws ook via...

 

facebook Facebook

twitter Twitter

rss RSS

mail E-mail nieuwsbrief

 ZorgKrant.nl binnen Twitter.com