(advertentie)

De informatie die de zorgverzekeraars geven is in de regel goed. Wel is de informatie op de websites soms moeilijk vindbaar.

Tijdens de overstapperiode checkt de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) of de informatie over de zorgpolissen klopt en goed vindbaar is. We controleren de informatie van de zorgverzekeraars die zij geven aan de telefoon, op hun websites en via social media. Onze conclusies? De informatie die de zorgverzekeraars geven is in de regel goed. Wel is de informatie op de websites soms moeilijk vindbaar. Ook het grote aanbod aan collectieve zorgverzekeringen blijft een lastig punt: de zorgpolissen zijn daardoor moeilijk te vergelijken.

Om een goede keuze te maken voor een zorgverzekering, hebben verzekerden goede en vindbare informatie nodig. Bijvoorbeeld over de vergoedingen voor tandartskosten of het bijbetalen voor medicijnen. In een brief informeerde de NZa de minister voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport over onze acties om deze informatie voor verzekerden kloppend, vindbaar en vergelijkbaar te maken.

Juiste informatie
We hebben voor het derde jaar mysterytelefoontjes gepleegd naar de klantenservices van zorgverzekeraars. Daaruit blijkt dat zorgverzekeraars na drie jaar intensief toezicht juiste informatie geven tijdens de overstapperiode. Ook via social media geven zij juiste informatie aan consumenten. Uit ons onderzoek naar de informatie op websites blijkt dat deze in de meeste gevallen klopt, maar niet in alle gevallen. Als we zorgverzekeraars hierop wijzen, passen zorgverzekeraars onjuiste informatie snel aan.

Vindbaarheid informatie
De vindbaarheid van informatie op de websites van zorgverzekeraars laat te wensen over. Uit ons onderzoek blijkt dat verzekerden in een derde van de gevallen de informatie die ze zoeken niet kunnen vinden. We zullen hier daarom met zorgverzekeraars over in gesprek gaan en kijken op welke manier de vindbaarheid van informatie op de websites van zorgverzekeraars verbeterd kan worden.

Vergelijkbaarheid informatie
Met het oog op de vergelijkbaarheid van zorgverzekeringen hebben we dit jaar opnieuw gecontroleerd of zorgverzekeraars een overzicht plaatsen van gelijke of nagenoeg gelijke polissen die zij aanbieden. Enkele verzekeraars hebben hun overzichten hierna alsnog moeten plaatsen. 

Daarnaast hebben we nieuwe transparantieregels voor zorgverzekeraars over collectiviteiten. Wij hebben bekeken wat het effect hiervan is. Het lijkt erop dat deze regels er niet voor zorgen dat verzekerden makkelijker zorgverzekeringen die via een collectiviteit worden aangeboden kunnen vergelijken met polissen die niet via een collectiviteit worden aangeboden. Transparantieregels lijken daarom niet de oplossing om meer helderheid te verschaffen in het grote aanbod van collectiviteiten. We verkennen daarom de komende tijd andere opties om verzekerden meer duidelijkheid te geven.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : NZa
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.nza.nl/actueel/nieuws/2018/04/06/de-informatie-over-zorgpolissen-is-goed-maar-moeilijk-vindbaar
Originele titel: De informatie over zorgpolissen is goed, maar moeilijk vindbaar
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
Datum: 2018-04-08

Relevante artikelen ...

Volgens monitor LCG voldoende midazolam in de markt De bewindsman geeft aan dat apothekers soms toch tekorten ervaren doordat zij het niet bij hun reguliere groothandel kunnen bestellen De monitor va... Anders Wed, 22 Apr 2020, 18:07:54
Digitale corona-oplossingen moeten voor iedereen toegankelijk zijn VN-verdrag Handicap; recht op toegankelijkheid en bruikbaarheid Woensdag 22 april schreef Minister de Jonge in een brief aan de Kamer over slimme dig... Anders Wed, 22 Apr 2020, 17:36:52
In 2019 € 50 miljoen aan eigen bijdragen Dat is € 3 miljoen meer dan in 2018 Voor de door Nederlandse apotheken verstrekte geneesmiddelen moest vorig jaar € 50 miljoen aan eigen bijdragen wo... Anders Thu, 16 Apr 2020, 19:10:20
Publieksinformatienummer coronavirus bereikbaar Publieksinformatienummer 0800 1351 voor vragen over het coronavirus Vanaf vrijdag 28 februari kan iedereen met vragen over het coronavirus terecht bi... Anders Fri, 28 Feb 2020, 18:16:06
Lage gezondheidsvaardigheden bij drie op de tien Nederlanders Zorg aan patiënten met lage gezondheidsvaardigheden kan beter Mensen met onvoldoende of beperkte gezondheidsvaardigheden ondervinden vaak negatieve g... Anders Thu, 06 Feb 2020, 19:59:27
Meer huishoudens hebben recht op huurtoeslag Voor mensen die al huurtoeslag ontvingen in 2019 zijn er – als hun inkomen niet wijzigt- dit jaar geen veranderingen In 2020 hebben meer huurders rec... Anders Sat, 11 Jan 2020, 14:00:03