(advertentie)

De informatie die de zorgverzekeraars geven is in de regel goed. Wel is de informatie op de websites soms moeilijk vindbaar.

Tijdens de overstapperiode checkt de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) of de informatie over de zorgpolissen klopt en goed vindbaar is. We controleren de informatie van de zorgverzekeraars die zij geven aan de telefoon, op hun websites en via social media. Onze conclusies? De informatie die de zorgverzekeraars geven is in de regel goed. Wel is de informatie op de websites soms moeilijk vindbaar. Ook het grote aanbod aan collectieve zorgverzekeringen blijft een lastig punt: de zorgpolissen zijn daardoor moeilijk te vergelijken.

Om een goede keuze te maken voor een zorgverzekering, hebben verzekerden goede en vindbare informatie nodig. Bijvoorbeeld over de vergoedingen voor tandartskosten of het bijbetalen voor medicijnen. In een brief informeerde de NZa de minister voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport over onze acties om deze informatie voor verzekerden kloppend, vindbaar en vergelijkbaar te maken.

Juiste informatie
We hebben voor het derde jaar mysterytelefoontjes gepleegd naar de klantenservices van zorgverzekeraars. Daaruit blijkt dat zorgverzekeraars na drie jaar intensief toezicht juiste informatie geven tijdens de overstapperiode. Ook via social media geven zij juiste informatie aan consumenten. Uit ons onderzoek naar de informatie op websites blijkt dat deze in de meeste gevallen klopt, maar niet in alle gevallen. Als we zorgverzekeraars hierop wijzen, passen zorgverzekeraars onjuiste informatie snel aan.

Vindbaarheid informatie
De vindbaarheid van informatie op de websites van zorgverzekeraars laat te wensen over. Uit ons onderzoek blijkt dat verzekerden in een derde van de gevallen de informatie die ze zoeken niet kunnen vinden. We zullen hier daarom met zorgverzekeraars over in gesprek gaan en kijken op welke manier de vindbaarheid van informatie op de websites van zorgverzekeraars verbeterd kan worden.

Vergelijkbaarheid informatie
Met het oog op de vergelijkbaarheid van zorgverzekeringen hebben we dit jaar opnieuw gecontroleerd of zorgverzekeraars een overzicht plaatsen van gelijke of nagenoeg gelijke polissen die zij aanbieden. Enkele verzekeraars hebben hun overzichten hierna alsnog moeten plaatsen. 

Daarnaast hebben we nieuwe transparantieregels voor zorgverzekeraars over collectiviteiten. Wij hebben bekeken wat het effect hiervan is. Het lijkt erop dat deze regels er niet voor zorgen dat verzekerden makkelijker zorgverzekeringen die via een collectiviteit worden aangeboden kunnen vergelijken met polissen die niet via een collectiviteit worden aangeboden. Transparantieregels lijken daarom niet de oplossing om meer helderheid te verschaffen in het grote aanbod van collectiviteiten. We verkennen daarom de komende tijd andere opties om verzekerden meer duidelijkheid te geven.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : NZa
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.nza.nl/actueel/nieuws/2018/04/06/de-informatie-over-zorgpolissen-is-goed-maar-moeilijk-vindbaar
Originele titel: De informatie over zorgpolissen is goed, maar moeilijk vindbaar
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
Datum: 2018-04-08

Relevante artikelen ...

Groot aantal formulieren voor geneesmiddelen geschrapt Per 1 maart aanstaande zijn 17 formulieren voor bijlage 2-geneesmiddelen door de zorgverzekeraars geschrapt Zorgverzekeraars hebben besloten om per 1... Anders Mon, 19 Feb 2018, 14:44:39
IGJ reageert op de berichtgeving Trouw en Radar Maandag 26 november berichtten Trouw en Radar over het internationale toezicht op medische hulpmiddelen De aandacht voor de veiligheid van medische... Anders Mon, 26 Nov 2018, 19:00:50
Geneesmiddelentekorten in 2017 wederom gestegen De apothekersorganisatie KNMP noteerde 732 tekorten, tegenover 710 in 2016. Het aantal geneesmiddelentekorten is in 2017 wederom gestegen. De apothek... Anders Mon, 19 Mar 2018, 16:33:15
Meldformulier voor vervalste geneesmiddelen vernieuwd Dit formulier is vanaf 9 februari 2019 te vinden onder 'Alle meld- en aanvraagformulieren' Vanaf 9 februari 2019 heeft ieder receptgeneesmiddel in he... Anders Wed, 30 Jan 2019, 19:57:45
BurgerPlatform laat burgers meediscussiëren over complexe zorgvraagstukken Om burgers te betrekken bij discussies over complexe vraagstukken in de zorg heeft het NIVEL een pilot gedaan met het BurgerPlatform. Het idee is o... Anders Tue, 19 Sep 2017, 16:09:13
Juiste zorg op de juiste plek door inzet e-health Voor patiënten met astma of COPD kan e-health helpen de zorg minder belastend te maken E-health kan een belangrijke bijdrage leveren aan het inzett... Anders Mon, 18 Feb 2019, 10:00:34

(advertentie)
(advertentie)