Farmaceutische bedrijven zetten bij de introductie van nieuwe geneesmiddelen op de markt diverse marketing- en salesactiviteiten in

Verschillende farmaceutische bedrijven, communicatiebureaus en kranten hebben de afgelopen jaren een boete of waarschuwing gekregen omdat zij reclame hebben gemaakt voor een geneesmiddel. Dat heeft de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) bekend gemaakt. In totaal zijn er 14 onderzoeken geweest, en daarbij zijn 15 overtredingen van de Geneesmiddelenwet vastgesteld. De meeste overtredingen waren voor persberichten richting publiek en artsen.

Farmaceutische bedrijven zetten bij de introductie van nieuwe geneesmiddelen op de markt diverse marketing- en salesactiviteiten in. Deze activiteiten kunnen leiden tot ongewenste beïnvloeding van beroepsbeoefenaren zoals bijvoorbeeld artsen of anderen  die medicijnen mogen voorschrijven. Een geneesmiddel moet altijd op de juiste (medische) overwegingen worden voorgeschreven. Een patiënt moet erop kunnen vertrouwen dat hij een goed geneesmiddel krijgt waar hij beter van wordt, en niet waar de arts voordeel bij heeft.

Ongewenste beïnvloeding
De IGJ heeft de afgelopen jaren gekeken naar 14 marketingcampagnes van 12 farmaceutische bedrijven. Daarbij werden 15 overtredingen vastgesteld; onder meer voor verboden reclame voor geneesmiddelen op recept, gericht op publiek. Maar ook voor persberichten en publicaties gericht op artsen. Ook is er verboden gunstbetoon geconstateerd, bijvoorbeeld omdat een fabrikant geld of goederen aanbood met het doel de verkoop van het geneesmiddel te bevorderen.

De marketingactiviteiten van de farmaceutische bedrijven die zijn onderzocht gingen over meerdere geneesmiddelen of ziektebeelden zoals astma-, cholesterolverlagers, diabetes- of kankermedicijnen. Daarbij werd gekeken naar reclame-uitingen, variërend van persberichten in kranten, publicaties voor artsen, geschenken tot overeenkomsten met artsen.

De IGJ maakt niet bekend welke farmaceutische bedrijven, communicatiebureau’s of media een boete of een waarschuwing hebben gekregen. De inspectie vindt het vooral belangrijk dat bekend wordt dat reclame maken voor geneesmiddelen aan regels is gebonden.

Artsen
De regels in de Geneesmiddelenwet zijn wederkerig; wat een farmaceutisch bedrijf niet mag geven, mag een arts niet aannemen. De IGJ blijft daarom hier aandacht aan besteden, omdat iedereen reclame voor geneesmiddelen kan maken.

Publicaties
Factsheet toezicht op gunstbetoon en reclame geneesmiddelen