Het CAK stelt onder meer de eigen bijdragen vast die mensen moeten betalen voor hun zorg vanuit de Wmo en de Wlz

Sinds 2019 zet het CAK stappen in het verbeteren van de interne organisatie. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) concludeert in haar toezichtsrapportage over het jaar 2020 dat het CAK hierin nog te weinig vooruitgang heeft geboekt. Op onderdelen is zelfs sprake van achteruitgang. Hierdoor staat de dienstverlening aan burgers onder druk. Ook kampt het CAK nog te veel met incidenten en (nieuwe) issuedossiers. Het is belangrijk dat het CAK voortuitgang blijft boeken met het – structureel – oplossen van deze verbeterpunten.

Het CAK stelt onder meer de eigen bijdragen vast die mensen moeten betalen voor hun zorg vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en de Wet langdurige zorg (Wlz). Ook treft het CAK regelingen voor mensen die anders buiten het Nederlandse zorgstelsel vallen, zoals mensen die geen zorgverzekering hebben of geen zorgpremie betalen. Het CAK betaalt daarnaast namens de zorgkantoren de zorgaanbieders die langdurige zorg geleverd hebben. De NZa houdt toezicht op de uitvoering van deze taken door het CAK. We kijken daarbij vooral of het CAK maatwerk levert om cliënten te helpen, ook als cliënten betalingsproblemen hebben.

Het CAK is vanaf 2019 bezig met het op orde krijgen van de interne uitvoeringsorganisatie om in 2024 ‘in control’ te kunnen zijn. De afgelopen jaren heeft het CAK een aantal goede stappen gezet om haar wettelijke taken rechtmatig en doelmatig uit te kunnen voeren. De beoogde 'in control' situatie voor 2020 heeft het CAK nog niet bereikt. De voortgang van de verbetering van de interne uitvoeringsorganisatie is gestagneerd, en op onderdelen zelfs achteruitgegaan.

Wij begrijpen dat het opbouwen en veranderen van een organisatie tijd kost, maar wij vinden het van groot belang dat het CAK voortgang blijft boeken. Een belangrijk aandachtspunt is de dienstverlening aan burgers die onder druk staat. Vooral de bereikbaarheid en antwoordsnelheid op vragen is verslechterd. De NZa heeft het initiatief genomen voor het organiseren van een (periodiek) overleg met De Nationale Ombudsman en het CAK over het proces van klachtenafhandeling.

Daarnaast constateren wij dat er nieuwe issues zijn die de uitvoeringsorganisatie van het CAK belasten en gevolgen hebben voor met name de cliënten van het CAK, de fondsen en gemeenten. Zo blijkt uit nadere analyse van het CAK, dat de onrechtmatige uitvoering van de eigen bijdrageregelingen hoger is dan eerder berekend. Wij benadrukken dat de analyse en afwikkeling van deze issues prioriteit moet hebben vanwege de mogelijke financiële impact op zowel cliënten, fondsen als gemeenten, en houden hier actief toezicht op. Het is daarbij van belang dat het CAK cliënten op gelijke wijze behandelt, en een uitleg van de regelgeving hanteert die uitpakt in het voordeel van cliënten.

Wij waarderen dat het CAK zich bewust is van de knelpunten in de uitvoering en zich hier heel transparant over verantwoordt. Het CAK geeft aan dat de verbeterpunten uit onze toezichtsrapportage 2020 zijn opgenomen in haar veranderopgave voor de komende jaren. Wij zullen de inspanningen en voortgang nadrukkelijk blijven monitoren.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Naam auteur en/of bewerkt door: NZa
Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : NZa
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.nza.nl/actueel/nieuws/2021/11/24/uitvoeringsorganisatie-cak-nog-niet-op-orde
Originele titel: Uitvoeringsorganisatie CAK nog niet op orde
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
Datum: 2021-11-24

Relevante artikelen ...

Medische zorg wordt door dure geneesmiddelen verdrongen Het is belangrijk om concrete meerjarige afspraken te maken over het realiseren van passende zorg Door de pandemie lag de nadruk in de contractering ... Management & beleid Sun, 26 Jun 2022, 07:56:11
HSK Groep (HSK) onterecht een boete opgelegd gekregen HSK stelde bij patiënten de diagnose Ongedifferentieerde somatoforme stoornis (OSS) Volgens het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) heeft... Management & beleid Fri, 24 Jun 2022, 07:05:53
Thuiszorgorganisatie krijgt boete vanwege onrechtmatige declaraties De NZa constateert dat in de onderzochte maanden bij een groot deel van de cliënten tegen een hoger bedrag is gedeclareerd  De Nederlandse Zorga... Management & beleid Tue, 03 May 2022, 11:44:12
Passende bekostiging met leidraad voor zorgbundels Het advies passende zorg gaat over gepast gebruik én passende organisatie van zorg In samenwerking met de Nederlandse Vereniging voor Heelkunde (NVvH... Management & beleid Tue, 01 Mar 2022, 14:46:25
Lessen van 1,5 jaar coronacrisis In het begin was er sprake van verwarring over uitspraken rondom groepsimmuniteit, maximaal controleren, mitigeren en indammen van de crisis Meer afs... Management & beleid Thu, 14 Oct 2021, 13:19:07
Inkoop paramedische zorg moet veranderen Bij het inkopen van zorg zou het gesprek tussen zorgaanbieders en zorgverzekeraars moeten gaan over wat de beste zorg is voor de patiënt De Nederland... Management & beleid Tue, 12 Oct 2021, 14:51:41