(advertentie)

Dit blijkt uit representatief onderzoek dat onderzoeksbureau Kantar uitvoerde in opdracht van de Luisterlijn

De wintermaanden en lockdown zorgen bij veel mensen voor sombere gevoelens. Erover praten helpt. Niet iedereen kan zijn hart luchten in zijn naaste omgeving. Driekwart van de Nederlanders vindt het noodzakelijk dat er een organisatie is die 24 uur per dag een luisterend oor biedt aan iedereen die daar behoefte aan heeft. Men vindt het belangrijk dat mensen – al dan niet in nood - gehoord moeten worden, vooral als zij niemand anders hebben om naar toe te stappen. Juist in tijden van corona.

Dit blijkt uit representatief onderzoek dat onderzoeksbureau Kantar uitvoerde in opdracht van de Luisterlijn. Hierin gaf 1 op de 3 Nederlanders aan weleens van de Luisterlijn te hebben gehoord. “Dat betekent dat niet iedereen die een luisterend oor nodig heeft, de Luisterlijn kent”, zegt Leo Noordegraaf, directeur-bestuurder bij de Luisterlijn. “En dat is jammer, want we kunnen daadwerkelijk iets voor anderen betekenen. Denk aan steun, troost of bepaalde inzichten bieden. Vrijwilligers aan de telefoon en de chat zijn hierin getraind. We zijn dan ook blij dat steeds meer huisartsen, psychologen en gemeentes wijzen op ons bestaan.”

Voor alle inwoners van Nederland
In tegenstelling tot wat veel mensen denken is de Luisterlijn er niet alleen voor mensen die eenzaam zijn of problemen hebben. “We zijn er voor iedereen die, om wat voor reden dan ook, zijn verhaal niet kwijt kan. Of je nou 80 jaar bent of 20, iedere inwoner van Nederland kan bij ons terecht.” Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat de meeste mensen gebruik zouden maken van de Luisterlijn als ze willen praten over problemen en geen mogelijkheid hebben om naar familie/vrienden te stappen. Noordegraaf benadrukt: “We zijn er echt niet alleen voor problemen, maar ook gewoon als je even niemand in je omgeving hebt, waarbij je je verhaal kwijt kan of je hart kan luchten. Ieder mens heeft de behoefte om gehoord te worden.” Bijna twee derde van de Nederlanders vindt het van belang dat de Luisterlijn financieel mogelijk wordt gemaakt.

De Luisterlijn is er ook voor mensen zonder problemen

Als je nergens terecht kun je met je verhaal
De Luisterlijn is een organisatie die dag en nacht een luisterend oor biedt aan mensen die behoefte hebben aan een vertrouwelijk gesprek. Dit kan 24/7 per telefoon. Chatten of mailen is ook mogelijk. Kijk op www.deluisterlijn.nl  

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Naam auteur en/of bewerkt door: De Luisterlijn
Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : De Luisterlijn
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.deluisterlijn.nl/
Originele titel: Driekwart Nederlanders vindt luisterend oor (24/7) noodzakelijk
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
Datum: 2021-01-26

Relevante artikelen ...

Tijdens laatste lockdown had 1 op de 5 jongeren suïcidale gedachten In deze periode ging het met volwassenen juist beter, blijkt uit het derde kwartaalonderzoek door Netwerk GOR Ruim 1 op de 5 (22%) jongeren tussen 12... Anders Wed, 11 May 2022, 11:51:41
Geen inkomen, veel geweld, het lot van sekswerkers in coronatijd Veel sekswerkers hadden tijdens de coronacrisis geen toegang tot een financieel steunpakket vanuit de overheid, zoals andere beroepen wel hadden Seks... Anders Wed, 20 Apr 2022, 17:39:29
Lager aantal eerste uitgiftes dan pre-corona In het licht van de inflatie en de cao-verhoging voor apotheekmedewerkers blijven de inkomsten van de apotheek achter Het aantal verstrekkingen van n... Anders Tue, 12 Apr 2022, 13:49:15
Minder mensen gingen in 2020 naar de fysiotherapeut In 2020 wachtten patiënten langer voordat ze met hun klacht naar de fysiotherapeut gingen In 2020 gingen minder patiënten naar de fysiotherapeut. Tij... Anders Mon, 28 Mar 2022, 19:33:15
Weer vaker antibiotica voorgeschreven na sterke daling tijdens de coronapandemie Om ervoor te zorgen dat antibiotica ook in de toekomst werkzaam zijn, is het nodig om antibiotica gepast voor te schrijven Tijdens de coronapandemie ... Anders Tue, 22 Mar 2022, 21:02:34
App Patiëntoverleg nog weinig gebruikt Doel van deze app Patiëntoverleg is om het contact tussen huisartsen en bedrijfsartsen via een simpele chatfunctie makkelijker te maken Huisartsen en... Anders Mon, 21 Feb 2022, 10:48:34