Dit blijkt uit representatief onderzoek dat onderzoeksbureau Kantar uitvoerde in opdracht van de Luisterlijn

De wintermaanden en lockdown zorgen bij veel mensen voor sombere gevoelens. Erover praten helpt. Niet iedereen kan zijn hart luchten in zijn naaste omgeving. Driekwart van de Nederlanders vindt het noodzakelijk dat er een organisatie is die 24 uur per dag een luisterend oor biedt aan iedereen die daar behoefte aan heeft. Men vindt het belangrijk dat mensen – al dan niet in nood - gehoord moeten worden, vooral als zij niemand anders hebben om naar toe te stappen. Juist in tijden van corona.

Dit blijkt uit representatief onderzoek dat onderzoeksbureau Kantar uitvoerde in opdracht van de Luisterlijn. Hierin gaf 1 op de 3 Nederlanders aan weleens van de Luisterlijn te hebben gehoord. “Dat betekent dat niet iedereen die een luisterend oor nodig heeft, de Luisterlijn kent”, zegt Leo Noordegraaf, directeur-bestuurder bij de Luisterlijn. “En dat is jammer, want we kunnen daadwerkelijk iets voor anderen betekenen. Denk aan steun, troost of bepaalde inzichten bieden. Vrijwilligers aan de telefoon en de chat zijn hierin getraind. We zijn dan ook blij dat steeds meer huisartsen, psychologen en gemeentes wijzen op ons bestaan.”

Voor alle inwoners van Nederland
In tegenstelling tot wat veel mensen denken is de Luisterlijn er niet alleen voor mensen die eenzaam zijn of problemen hebben. “We zijn er voor iedereen die, om wat voor reden dan ook, zijn verhaal niet kwijt kan. Of je nou 80 jaar bent of 20, iedere inwoner van Nederland kan bij ons terecht.” Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat de meeste mensen gebruik zouden maken van de Luisterlijn als ze willen praten over problemen en geen mogelijkheid hebben om naar familie/vrienden te stappen. Noordegraaf benadrukt: “We zijn er echt niet alleen voor problemen, maar ook gewoon als je even niemand in je omgeving hebt, waarbij je je verhaal kwijt kan of je hart kan luchten. Ieder mens heeft de behoefte om gehoord te worden.” Bijna twee derde van de Nederlanders vindt het van belang dat de Luisterlijn financieel mogelijk wordt gemaakt.

De Luisterlijn is er ook voor mensen zonder problemen

Als je nergens terecht kun je met je verhaal
De Luisterlijn is een organisatie die dag en nacht een luisterend oor biedt aan mensen die behoefte hebben aan een vertrouwelijk gesprek. Dit kan 24/7 per telefoon. Chatten of mailen is ook mogelijk. Kijk op www.deluisterlijn.nl  


Tags bij dit artikel:


Artikelen met gelijksoortige tags:


Gegevens bij dit artikel:

  • Naam auteur en/of bewerkt door: De Luisterlijn
  • Fotograaf of fotobureau: : INGImages
  • Bron bij dit artikel: : De Luisterlijn
  • Wat is de URL bij deze bron?: Website bezoeken
  • Originele titel: Driekwart Nederlanders vindt luisterend oor (24/7) noodzakelijk
  • Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
  • Datum: 26 jan 2021

 


Disclaimer bij dit artikel:
Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt, of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Informatie binnen het ZorgKrant.nl en het Zorgportaal.nl netwerk zijn niet bedoeld als een medisch advies of ter vervanging van het advies van een arts en/of BIG geregistreerde professional. Op grond van de aangeboden informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies.


Ongewenst of inhoudelijke vragen over dit artikel?
De meeste berichten binnen onze site zijn afkomstig van onze partners, overheid, belangenorganisaties, universiteiten en kennisorganisaties, etc. Ziet u een fout of heeft u inhoudelijke feedback? neem dan contact op met de bron van het artikel!, aangegeven onderaan ieder artikel.
Ziet u een bericht welke, ondanks onze beperkte controle, ingaat tegen onze gedragscodes, de wetgving, etc. , neem dan a.u.b. contact op met onze redactie!

Aanmelden e-mail nieuwsbrief

ZorgKrant.nl is een initiatief van de stichting Care Net Holland!