De Luisterlijn zoekt dan ook dringend nieuwe vrijwilligers om te voorzien in een grote maatschappelijke behoefte

Het aantal gesprekken dat vrijwilligers bij de Luisterlijn voeren blijft onverminderd hoog. In 2021 werden er maar liefst 354.352 oproepen beantwoord. Dat zijn er iets minder dan het jaar ervoor, meldt de Luisterlijn. Volgens de organisatie, die het hele jaar door, 24 uur per dag emotionele ondersteuning biedt, komt dit voornamelijk door zwaardere en langere gesprekken. Zo wordt er vooral contact opgenomen bij verdriet, eenzaamheid of zorgen. De Luisterlijn zoekt dan ook dringend nieuwe vrijwilligers om te voorzien in een grote maatschappelijke behoefte.  

De behoefte aan een luisterend oor is de afgelopen jaren flink toegenomen. Door de wereldwijde pandemie raakten veel mensen sociaal steeds geïsoleerder. Wanneer contact met familie, vrienden of in de supermarkt, op straat niet altijd mogelijk is, biedt de Luisterlijn uitkomst. Directeur-bestuurder Leo Noordegraaf: “Dag en nacht zitten getrainde vrijwilligers klaar om zonder oordeel te luisteren naar mensen in kwetsbare situaties. Mensen die op moeilijke momenten in hun leven ondersteuning nodig hebben in de vorm van een goed gesprek. Voor hen zijn we er. Maar om aan die behoefte te blijven voldoen, zijn we hard op zoek naar nieuwe vrijwilligers.”

Cijfers 2021
Het afgelopen jaar werden er 322.350 gesprekken gevoerd via de telefoon en 32.003 gesprekken via de chat. Daarbovenop beantwoordden de vrijwilligers nog eens 4.873 e-mails. Dat blijkt uit jaarcijfers van de Luisterlijn.

De meeste gesprekken gingen over:
- Invulling van de dag
- Relaties (familie/vrienden/bekenden
- Geestelijke gezondheid

Voor veel mensen een houvast
Volgens directeur-bestuurder Leo Noordegraaf waren vooral de coronamaatregelen en de maatschappelijke gevolgen daarvan aanleiding om contact op te nemen. “Onze vrijwilligers merkten dat mensen moeite hadden om overeind te blijven. Het waren vaak pittige gesprekken waarin onzekerheid, eenzaamheid, boosheid en verdriet elkaar afwisselden. De Luisterlijn biedt in een moeilijke of onzekere periodes een houvast voor deze mensen.”

Nieuwe vrijwilligers welkom
“De versoepelingen van de coronamaatregelen waren, begrijpelijkerwijs, voor veel vrijwilligers het sein om na de enorme inzet van het afgelopen jaar ook tijd en ruimte voor zichzelf te nemen.” De Luisterlijn is daarom ook dringend op zoek naar mensen die tijd en ruimte hebben om overdag, maar ook ’s nachts een luisterend oor te bieden. Voor meer informatie of om je direct aan te melden, ga je naar deluisterlijn.nl/vrijwilligerswerk.

Over de Luisterlijn
De Luisterlijn is dag en nacht bereikbaar voor een vertrouwelijk gesprek, per telefoon (088 0767 000), chat of mail. Door te luisteren helpen bijna 1.500 getrainde vrijwilligers zorgen, pijn en verdriet (even) het hoofd te bieden. De Luisterlijn bestaat al meer dan zestig jaar en wordt gefinancierd door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Behoefte aan een gesprek? Bel 088 0767 000 of chat/mail via deluisterlijn.nl.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Naam auteur en/of bewerkt door: Luisterlijn
Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : Luisterlijn
Wat is de URL bij deze bron?: https://deluisterlijn.nl/nieuws-persberichten/977-de-luisterlijn-opnieuw-meer-dan-350-000-gesprekken-in-2021.html
Originele titel: De luisterlijn: opnieuw meer dan 350.000 gesprekken in 2021
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
Datum: 2022-06-09

Relevante artikelen ...

Diversiteit in sekse, gender en seksuele oriëntatie in de eerste lijn heeft meer aandacht nodig Kennis en informatie nodig om in de praktijk aandacht te geven aan diversiteitsthema’s Diversiteit in sekse, gender en seksuele oriëntatie speelt een... Anders Sun, 02 Oct 2022, 10:40:03
Info griepvaccinatie ook via twijfeltelefoon Vorig jaar is het Erasmus MC gestart met de Vaccinatie Twijfeltelefoon, tegenwoordig Twijfeltelefoon De Twijfeltelefoon verstrekt vanaf 19 september ... Anders Mon, 19 Sep 2022, 15:53:13
Kabinet wil meer mensen op de fiets Maatschappelijke voordelen die de fiets biedt moeten beter worden benut Gezond, goedkoop en schoon. Het kabinet wil de maatschappelijke voordelen die... Anders Thu, 21 Jul 2022, 09:08:29
Ook tijdens de coronapandemie werd Thuisarts.nl steeds vaker bezocht Dat blijkt uit onderzoek van het Nivel in samenwerking met het Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG), UMC Groningen, Radboud UMC en Maastricht UMC+ ... Anders Mon, 04 Jul 2022, 14:11:27
Migranten moeten meer op maat geïnformeerd worden over gezondheidsprogramma’s Naast een gebrek aan kennis van de Nederlandse taal zelf, hebben migranten ook vaker beperkte vaardigheden om informatie te verkrijgen Migranten doen... Anders Sat, 14 May 2022, 12:09:41
Informatie over zorgpolissen kan nog duidelijker De regeling informatieverstrekking ziektekostenverzekeraars aan consumenten is aangepast Mensen die eraan denken om over te stappen naar een andere z... Anders Mon, 04 Apr 2022, 19:39:23

Volg het nieuws ook via...

 

facebook Facebook

twitter Twitter

rss RSS

mail E-mail nieuwsbrief

 ZorgKrant.nl binnen Twitter.com