De Luisterlijn zoekt dan ook dringend nieuwe vrijwilligers om te voorzien in een grote maatschappelijke behoefte

Het aantal gesprekken dat vrijwilligers bij de Luisterlijn voeren blijft onverminderd hoog. In 2021 werden er maar liefst 354.352 oproepen beantwoord. Dat zijn er iets minder dan het jaar ervoor, meldt de Luisterlijn. Volgens de organisatie, die het hele jaar door, 24 uur per dag emotionele ondersteuning biedt, komt dit voornamelijk door zwaardere en langere gesprekken. Zo wordt er vooral contact opgenomen bij verdriet, eenzaamheid of zorgen. De Luisterlijn zoekt dan ook dringend nieuwe vrijwilligers om te voorzien in een grote maatschappelijke behoefte.  

De behoefte aan een luisterend oor is de afgelopen jaren flink toegenomen. Door de wereldwijde pandemie raakten veel mensen sociaal steeds geïsoleerder. Wanneer contact met familie, vrienden of in de supermarkt, op straat niet altijd mogelijk is, biedt de Luisterlijn uitkomst. Directeur-bestuurder Leo Noordegraaf: “Dag en nacht zitten getrainde vrijwilligers klaar om zonder oordeel te luisteren naar mensen in kwetsbare situaties. Mensen die op moeilijke momenten in hun leven ondersteuning nodig hebben in de vorm van een goed gesprek. Voor hen zijn we er. Maar om aan die behoefte te blijven voldoen, zijn we hard op zoek naar nieuwe vrijwilligers.”

Cijfers 2021
Het afgelopen jaar werden er 322.350 gesprekken gevoerd via de telefoon en 32.003 gesprekken via de chat. Daarbovenop beantwoordden de vrijwilligers nog eens 4.873 e-mails. Dat blijkt uit jaarcijfers van de Luisterlijn.

De meeste gesprekken gingen over:
- Invulling van de dag
- Relaties (familie/vrienden/bekenden
- Geestelijke gezondheid

Voor veel mensen een houvast
Volgens directeur-bestuurder Leo Noordegraaf waren vooral de coronamaatregelen en de maatschappelijke gevolgen daarvan aanleiding om contact op te nemen. “Onze vrijwilligers merkten dat mensen moeite hadden om overeind te blijven. Het waren vaak pittige gesprekken waarin onzekerheid, eenzaamheid, boosheid en verdriet elkaar afwisselden. De Luisterlijn biedt in een moeilijke of onzekere periodes een houvast voor deze mensen.”

Nieuwe vrijwilligers welkom
“De versoepelingen van de coronamaatregelen waren, begrijpelijkerwijs, voor veel vrijwilligers het sein om na de enorme inzet van het afgelopen jaar ook tijd en ruimte voor zichzelf te nemen.” De Luisterlijn is daarom ook dringend op zoek naar mensen die tijd en ruimte hebben om overdag, maar ook ’s nachts een luisterend oor te bieden. Voor meer informatie of om je direct aan te melden, ga je naar deluisterlijn.nl/vrijwilligerswerk.

Over de Luisterlijn
De Luisterlijn is dag en nacht bereikbaar voor een vertrouwelijk gesprek, per telefoon (088 0767 000), chat of mail. Door te luisteren helpen bijna 1.500 getrainde vrijwilligers zorgen, pijn en verdriet (even) het hoofd te bieden. De Luisterlijn bestaat al meer dan zestig jaar en wordt gefinancierd door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Behoefte aan een gesprek? Bel 088 0767 000 of chat/mail via deluisterlijn.nl.


Tags bij dit artikel:


Artikelen met gelijksoortige tags:


Gegevens bij dit artikel:

  • Naam auteur en/of bewerkt door: Luisterlijn
  • Fotograaf of fotobureau: : INGImages
  • Bron bij dit artikel: : Luisterlijn
  • Wat is de URL bij deze bron?: Visit Website
  • Originele titel: De luisterlijn: opnieuw meer dan 350.000 gesprekken in 2021
  • Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
  • Datum: 09 juni 2022

 


Disclaimer bij dit artikel:
Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt, of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Informatie binnen het ZorgKrant.nl en het Zorgportaal.nl netwerk zijn niet bedoeld als een medisch advies of ter vervanging van het advies van een arts en/of BIG geregistreerde professional. Op grond van de aangeboden informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies.


Ongewenst of inhoudelijke vragen over dit artikel?
De meeste berichten binnen onze site zijn afkomstig van onze partners, overheid, belangenorganisaties, universiteiten en kennisorganisaties, etc. Ziet u een fout of heeft u inhoudelijke feedback? neem dan contact op met de bron van het artikel!, aangegeven onderaan ieder artikel.
Ziet u een bericht welke, ondanks onze beperkte controle, ingaat tegen onze gedragscodes, de wetgving, etc. , neem dan a.u.b. contact op met onze redactie!

Aanmelden e-mail nieuwsbrief

ZorgKrant.nl is een initiatief van de stichting Care Net Holland!