Het doel van informatieverstrekking is mensen in staat te stellen om de voor hen best passende zorgkeuze te maken

Zorgverzekeraars hebben verzekerden de afgelopen overstapperiode over het algemeen goed geïnformeerd. Dat schrijft de Nederlandse Zorgautoriteit in een brief aan VWS over de overstapperiode. We hebben in de afgelopen jaren gezien dat door zorgverzekeraars stappen zijn gezet om de informatie over zorgverzekeringen te verbeteren. Wel denken we dat zorgverzekeraars nog een volgende stap kunnen maken door informatie op zo'n manier aan te bieden dat mensen daarmee eenvoudiger een keuze kunnen maken voor een geschikte polis. We herzien de komende tijd daarom onze Regeling informatieverstrekking ziektekostenverzekeraars aan consumenten, om deze meer aan te laten sluiten bij de behoeften en vaardigheden van patiënten en verzekerden.

Het doel van informatieverstrekking is mensen in staat te stellen om de voor hen best passende zorgkeuze te maken. Lange tijd was het beleid erop gericht om zoveel mogelijk informatie te geven over zorg en de zorgverzekering. Maar in de praktijk helpt deze informatie mensen niet altijd bij het maken van een goede keuze. Bijvoorbeeld omdat de informatie op het verkeerde moment, op de verkeerde manier of via het verkeerde communicatiekanaal wordt aangeboden. Soms sluit de aangeboden informatie ook niet aan bij de kennis en vaardigheden van de patiënt of verzekerde. Bovendien zorgde de nadruk op ‘meer informatie’ voor veel administratieve lasten voor zorgverzekeraars, zorgkantoren en zorgaanbieders.

Op een aantal onderwerpenschoten sommige zorgverzekeraars tijdens de overstapperiode  tekort. Zo typeerde een zorgverzekeraar een polis ten onrechte als restitutiepolis. Ook was de informatie over omzetplafonds bij één zorgverzekeraar onvolledig. Daarnaast zagen we dat de drie zorgverzekeraars de premie kort na de deadline van 12 november 2020  bekend maakten en per 1 januari 2021 hebben laten ingaan. Op dit moment kunnen we dat niet effectief aanpakken. Daarom pleiten we voor een uitbreiding van onze handhavingsbevoegdheden op dit onderwerp. Ook zien we dat het aantal polissen waaruit mensen kunnen kiezen met twee is toegenomen. Dit vinden wij geen goede ontwikkeling, omdat dat in principe niet bijdraagt aan de overzichtelijkheid van het polisaanbod.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Naam auteur en/of bewerkt door: NZa
Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : NZa
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.nza.nl/actueel/nieuws/2021/04/09/van-meer-informatie-naar-bruikbare-informatie-over-zorgverzekering
Originele titel: Van meer informatie naar bruikbare informatie over zorgverzekering
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
Datum: 2021-04-12

Relevante artikelen ...

Verbetering in zorgaanbod en contractering transgenderzorg Dit blijkt uit de voortgangsbrief die Kwartiermaker Transgenderzorg Michiel Verkoulen heeft gestuurd aan alle betrokkenen in de transgenderzorg De ca... Anders Mon, 03 May 2021, 14:30:43
Wisselen van geneesmiddelen niet wenselijk Wisselen kan verwarrend zijn en aanleiding geven tot verkeerde inname met medische problemen tot gevolg Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn &... Anders Wed, 31 Mar 2021, 06:30:13
Grote regionale verschillen in wachttijden Dat blijkt uit onze analyse van de productiecijfers tot en met januari van Dutch Hospital Data Er zijn in januari 2021 meer patiëntcontacten geweest ... Anders Mon, 01 Mar 2021, 14:49:12
In 2020 minder medicijnrollen verstrekt Dat schrijft de SFK deze week in het Pharmaceutisch Weekblad Nederlandse apotheken verstrekten in 2020 aan ruim 530.000 mensen medicatie via een geïn... Anders Thu, 21 Jan 2021, 16:09:08
Meer echte keuze door afname zorgverzekeringen Dat blijkt uit de Monitor zorgverzekeringen 2020 van de Nederlandse Zorgautoriteit In 2020 nam het totaal aantal zorgpolissen af. Toch valt er meer t... Anders Wed, 30 Sep 2020, 14:02:45
Kwaliteit fysiobehandeling gaat inzichtelijk worden De meting wordt gedaan met behulp van zogeheten kwaliteitsindicatoren Het is al jaren een belangrijk onderwerp van discussie: hoe meet je de kwalit... Anders Thu, 24 Sep 2020, 12:58:08