Driekwart van de volwassenen is voor een verbod op blurring met alcohol 

Het Trimbos-instituut onderzocht het draagvlak voor beleidsmaatregelen gericht op het verminderen van alcoholgebruik. Hieruit blijkt dat 65% van de volwassenen vóór een verbod op alcoholreclame is. Ook maakt het onderzoek duidelijk dat er weinig draagvlak is voor blurring met alcohol, zogenaamde mengformules waardoor het wijntje bij de kapper of in de supermarkt mogelijk wordt. Driekwart van de volwassenen vindt een verbod op blurring met alcohol (heel) goed.

Alcoholgebruik vergroot het risico op schade voor de drinker zelf én voor anderen in de maatschappij. Vooral beleidsmaatregelen kunnen ervoor zorgen dat alcoholgebruik en de daaraan gerelateerde schade vermindert. Dan gaat het om het verminderen van de beschikbaarheid van alcohol, een verbod op alcoholreclame en een prijsverhoging van alcohol.

Het draagvlak voor beleidsmaatregelen gericht op het verminderen van alcoholgebruik is als volgt:

Verbod op blurring met alcohol
Drie kwart (74%) van de volwassenen vindt een verbod op blurring met alcohol (heel) goed. Blurring met alcohol vergroot juist de beschikbaarheid van alcohol.

Verbod op alcoholreclame
Twee derde (65%) van de volwassenen vindt een verbod op alcoholreclame (heel) goed. Het zien van alcoholreclame vergroot de kans dat jongeren en jongvolwassenen eerder starten met alcohol drinken en meer gaan drinken.

Waarschuwing over de risico’s van alcoholgebruik op het etiket
Ruim zes op de tien (63%) volwassenen vindt het verplicht vermelden van de risico’s van alcoholgebruik op de verpakking (heel) goed. Alcoholetikettering kan de bewustwording over alcoholschade vergroten en alcoholgebruik verminderen.

Prijsmaatregelen: verbod op prijsacties en prijsverhoging
Van de volwassenen vindt 44% een verbod op kortingen op alcohol in de supermarkt of horeca (heel) goed. Daarnaast vindt 40% van de volwassenen een hogere prijs voor alcohol (heel) goed. Prijsmaatregelen kunnen alcoholgebruik en de daaraan gerelateerde schade verminderen.

Alcohol alléén te koop in slijterijen
Bijna vier op de tien (38%) volwassenen vindt het (heel) goed als alcohol alléén nog in de slijterij te koop is, dus niet meer in andere winkels zoals in de supermarkt. Dit verkleint de beschikbaarheid van alcohol.

Tal van wetenschappelijke studies hebben laten zien dat het verminderen van de beschikbaarheid van alcohol, een verbod op alcoholreclame en een prijsverhoging van alcohol kosteneffectief, betaalbaar en uitvoerbaar zijn. Deze beleidsmaatregelen worden dan ook door de WHO en het RIVM geadviseerd.

Het Trimbos-instituut onderzocht wat het draagvlak is voor een aantal van deze maatregelen onder 5901 volwassenen (18 jaar en ouder) uit het I&O Research Panel.

Lees meer over alcoholschade en effectieve beleidsmaatregelen


Tags bij dit artikel:


Artikelen met gelijksoortige tags:


Gegevens bij dit artikel:

  • Naam auteur en/of bewerkt door: Trimbos-instituut
  • Fotograaf of fotobureau: : INGImages
  • Bron bij dit artikel: : Trimbos-instituut
  • Wat is de URL bij deze bron?: Website bezoeken
  • Originele titel: Meerderheid volwassenen vóór verbod op alcoholreclame en tegen blurring met alcohol
  • Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
  • Datum: 24 nov 2022

 


Disclaimer bij dit artikel:
Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt, of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Informatie binnen het ZorgKrant.nl en het Zorgportaal.nl netwerk zijn niet bedoeld als een medisch advies of ter vervanging van het advies van een arts en/of BIG geregistreerde professional. Op grond van de aangeboden informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies.


Ongewenst of inhoudelijke vragen over dit artikel?
De meeste berichten binnen onze site zijn afkomstig van onze partners, overheid, belangenorganisaties, universiteiten en kennisorganisaties, etc. Ziet u een fout of heeft u inhoudelijke feedback? neem dan contact op met de bron van het artikel!, aangegeven onderaan ieder artikel.
Ziet u een bericht welke, ondanks onze beperkte controle, ingaat tegen onze gedragscodes, de wetgving, etc. , neem dan a.u.b. contact op met onze redactie!

Aanmelden e-mail nieuwsbrief

ZorgKrant.nl is een initiatief van de stichting Care Net Holland!