De meeste socialmediakanalen staan vol schattige babykiekjes die ouders naar hartenlust delen.
Toch maakt zestig procent (57%) van de jonge ouders zich zorgen om de privacy van hun kind. Dit blijkt uit onderzoek van 24Baby.nl onder meer dan duizend (aanstaande) ouders over hun socialmedia- en smartphonegebruik.
Trots
59 procent van de jonge ouders deelt foto’s van hun kroost op één of meerdere online kanalen. De belangrijkste reden om dit te doen is omdat zij trots zijn op hun kindje (77%). Van de ouders die geen foto’s op social media delen, wordt het beschermen van de privacy van hun kindje als belangrijkste reden genoemd om dit niet te willen (82%). Daarnaast maakt meer dan de helft (55%) zich zorgen dat wat zij delen misbruikt kan worden door anderen of wat zij delen ‘voor altijd’ op het internet blijft staan (54%).
Irritatie om delen foto’s
Ruim driekwart (76%) van de ouders vindt dat andere papa’s en mama’s te vaak iets over hun kinderen posten op social media. Dat is opmerkelijk, aangezien maar 11 procent van de jonge ouders vindt dat zij dit zelf ook te vaak doet. Foto’s van mijlpalen (64%) en foto’s van ouders samen met hun kinderen (59%) worden het meest gedeeld.
Facebook populairst
Smartphones worden door (aanstaande) ouders het meest gebruikt voor social media, gevolgd door een-op-eencontact met anderen en het maken van foto’s en video’s. Facebook is veruit het populairste socialmediakanaal onder aanstaande en jonge ouders die actief zijn op social media (95%). Ongeveer de helft van hen gebruikt Instagram en bijna een vijfde gebruikt Snapchat.
Socialmediakanalen worden daarnaast door 41 procent van de zwangere vrouwen gebruikt om een zwangerschapsaankondiging te delen. Ruim een kwart (29%) deelt daarnaast foto’s van hun zwangere buik op social media, of is van plan om dat te doen.
Social media maakt onzeker
Bijna de helft (47%) van alle jonge ouders vindt dat zij steun krijgen van andere ouders via social media, maar deze online wereld heeft ook een keerzijde. Ongeveer 1 op de 3 ouders (29%) geeft aan zich weleens veroordeeld te voelen door iets wat zij op social media tegenkwamen. De helft (46%) van de kersverse ouders heeft zich soms onzeker gevoeld door iets wat zij op social media tegenkwamen. Achttien procent is zelfs ooit geheel gestopt met het gebruik van een socialmediaplatform door het gedrag van anderen.
Afspraken met partner
Uit het onderzoek van 24Baby.nl blijkt dat aanstaande en jonge ouders bewust omgaan met hun socialmediagebruik. Zo maakt 85 procent van de aanstaande ouders afspraken met hun partner over het delen van foto’s van hun kindje op social media, of gaat dit nog doen. De helft van deze ouders (50%) heeft afspraken gemaakt over welke foto’s er worden gedeeld en bijna veertig procent (37%) heeft besproken hoe de foto’s worden gedeeld.
Ergeren aan eigen smartphonegebruik
Naast het socialmediagebruik van jonge ouders, is ook gekeken naar hun smartphonegebruik. Wat blijkt? 2 op de 3 Nederlandse ouders (66%) ergert zich aan hun eigen smartphonegebruik in het bijzijn van hun kinderen. Daarnaast geeft meer dan zestig procent (61%) van de ouders toe dat hun smartphone hen weleens afleidt terwijl ze met hun kinderen bezig zijn.
Bron: 24baby.nl