De informatie die de zorgverzekeraars geven is in de regel goed. Wel is de informatie op de websites soms moeilijk vindbaar.

Tijdens de overstapperiode checkt de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) of de informatie over de zorgpolissen klopt en goed vindbaar is. We controleren de informatie van de zorgverzekeraars die zij geven aan de telefoon, op hun websites en via social media. Onze conclusies? De informatie die de zorgverzekeraars geven is in de regel goed. Wel is de informatie op de websites soms moeilijk vindbaar. Ook het grote aanbod aan collectieve zorgverzekeringen blijft een lastig punt: de zorgpolissen zijn daardoor moeilijk te vergelijken.

Om een goede keuze te maken voor een zorgverzekering, hebben verzekerden goede en vindbare informatie nodig. Bijvoorbeeld over de vergoedingen voor tandartskosten of het bijbetalen voor medicijnen. In een brief informeerde de NZa de minister voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport over onze acties om deze informatie voor verzekerden kloppend, vindbaar en vergelijkbaar te maken.

Juiste informatie
We hebben voor het derde jaar mysterytelefoontjes gepleegd naar de klantenservices van zorgverzekeraars. Daaruit blijkt dat zorgverzekeraars na drie jaar intensief toezicht juiste informatie geven tijdens de overstapperiode. Ook via social media geven zij juiste informatie aan consumenten. Uit ons onderzoek naar de informatie op websites blijkt dat deze in de meeste gevallen klopt, maar niet in alle gevallen. Als we zorgverzekeraars hierop wijzen, passen zorgverzekeraars onjuiste informatie snel aan.

Vindbaarheid informatie
De vindbaarheid van informatie op de websites van zorgverzekeraars laat te wensen over. Uit ons onderzoek blijkt dat verzekerden in een derde van de gevallen de informatie die ze zoeken niet kunnen vinden. We zullen hier daarom met zorgverzekeraars over in gesprek gaan en kijken op welke manier de vindbaarheid van informatie op de websites van zorgverzekeraars verbeterd kan worden.

Vergelijkbaarheid informatie
Met het oog op de vergelijkbaarheid van zorgverzekeringen hebben we dit jaar opnieuw gecontroleerd of zorgverzekeraars een overzicht plaatsen van gelijke of nagenoeg gelijke polissen die zij aanbieden. Enkele verzekeraars hebben hun overzichten hierna alsnog moeten plaatsen. 

Daarnaast hebben we nieuwe transparantieregels voor zorgverzekeraars over collectiviteiten. Wij hebben bekeken wat het effect hiervan is. Het lijkt erop dat deze regels er niet voor zorgen dat verzekerden makkelijker zorgverzekeringen die via een collectiviteit worden aangeboden kunnen vergelijken met polissen die niet via een collectiviteit worden aangeboden. Transparantieregels lijken daarom niet de oplossing om meer helderheid te verschaffen in het grote aanbod van collectiviteiten. We verkennen daarom de komende tijd andere opties om verzekerden meer duidelijkheid te geven.

 

Aanvullende info ...

Raadpleeg de bron en/of aanbieder voor meer informatie over dit bericht. Nieuws kan veranderen, fouten of onjuistheden omvatten. Lees ook onze disclaimer en rapporteer a.u.b. berichten, reacties en/of beeld die ingaan tegen onze voorwaarden.

Klik op de onderstaande tags voor relevante berichten, indien aanwezig ...

Fotograaf of fotobureau: : INGImages
Bron bij dit artikel: : NZa
Wat is de URL bij deze bron?: https://www.nza.nl/actueel/nieuws/2018/04/06/de-informatie-over-zorgpolissen-is-goed-maar-moeilijk-vindbaar
Originele titel: De informatie over zorgpolissen is goed, maar moeilijk vindbaar
Doelgroep: Zorgprofessionals, Beleidsmakers, Mantelzorgers, Studenten
Datum: 2018-04-08

Relevante artikelen ...

Leren leven met oorsuizen staat centraal in de behandeling Patiënten met oorsuizen (tinnitus) ervaren geluid zonder dat dit geluid er werkelijk is Om gek van te worden: 24 uur per dag een harde beltoon in je ... Anders Tue, 01 Jun 2021, 15:02:14
In 2020 minder medicijnrollen verstrekt Dat schrijft de SFK deze week in het Pharmaceutisch Weekblad Nederlandse apotheken verstrekten in 2020 aan ruim 530.000 mensen medicatie via een geïn... Anders Thu, 21 Jan 2021, 16:09:08
Vanwege prijskaartje slaat 1 op 3 Nederlanders zorg over Vooral jongeren kiezen voor een lage premie dan voor een passende dekking                   Niet je... Anders Wed, 04 Nov 2020, 10:54:30
Verschil tussen intentie en gedrag bij thuisblijven en testen op COVID-19 Dat blijkt uit onderzoek van het RIVM en de GGD Gemeentelijke Gezondheidsdienst ’en Het Nederlandse beleid om thuis te blijven met coronagerelateerde... Anders Wed, 15 Jul 2020, 15:31:42
5,3% van de medicijngebruikers stapte over van verzekeraar Binnen het Nederlandse zorgverzekeringsstelsel mogen verzekerden alleen rond de jaarwisseling een andere zorgverzekeraar kiezen Rond de jaarwisseling... Anders Thu, 21 May 2020, 18:27:25
Lage gezondheidsvaardigheden bij drie op de tien Nederlanders Zorg aan patiënten met lage gezondheidsvaardigheden kan beter Mensen met onvoldoende of beperkte gezondheidsvaardigheden ondervinden vaak negatieve g... Anders Thu, 06 Feb 2020, 19:59:27