Voor patiënten en voor zorgverzekeraars is het belangrijk dat er goede en actuele informatie beschikbaar is over deze wachttijden.

Ziekenhuizen en behandelklinieken publiceren maandelijks een overzicht van de wachttijden voor polikliniekbezoeken, behandelingen en diagnostiek per vestigingslocatie op hun website. Voor patiënten en voor zorgverzekeraars is het belangrijk dat er goede en actuele informatie beschikbaar is over deze wachttijden.

Vanaf 1 augustus 2018 geldt hiernaast de verplichting dat aanbieders van medisch-specialistische zorg de wachttijdgegevens (ook) in een vast format op de website publiceren. Met behulp van die overzichten kan de Nederlandse Zorgautoriteit de wachttijdinformatie in de medisch-specialistische maandelijks automatisch monitoren.

Het nieuwe format en de werkwijze voor het publiceren van de wachttijden zijn tot stand gekomen in samenspraak met de brancheorganisaties in de medisch-specialistische zorg. Uit gesprekken met zorgaanbieders bleek dat deze werkwijze op dit moment voor de zorgaanbieders het minst belastend is. Bovendien zorgt het nieuwe format ervoor dat de NZa vanaf 1 augustus 2018 de wachttijden goed kan monitoren. De datum van invoering is daarnaast 1 maand later dan eerder aangekondigd, zodat zorgaanbieders de tijd hebben om zich goed voor te bereiden op deze nieuwe werkwijze.