Docenten voelen zich op school minder veilig dan drie jaar geleden

Docenten in het voortgezet onderwijs voelen zich minder veilig op school dan drie jaar geleden. Dat blijkt uit een enquête van Duo Onderwijsonderzoek en Advies onder ruim duizend docenten.

De docenten geven gemiddeld een 7,8 voor hun sociale veiligheid. In 2015 was dat rapportcijfer nog 8,6. Docenten die lesgeven op het niveau vmbo-basis of -kader geven gemiddeld een 7,1 voor hun sociale veiligheid; havo- en vwo-docenten geven een 8,0. Als reden voor een laag cijfer melden respondenten onder meer een grote kloof tussen leiding en werkvloer, onvoldoende actie bij incidenten, roddelen door leiding en collega's en grensoverschrijdend gedrag van leerlingen en ouders.

23 procent van de docenten is het afgelopen jaar geconfronteerd met ongewenst gedrag van collega's of leidinggevenden, zoals verbale intimidatie en pesten. 25 procent kreeg te maken met verbaal geweld van leerlingen, zoals schelden en dreigen, en 3 procent met fysiek geweld, zoals duwen, schoppen of slaan. Kleinere aantallen werden in het contact met ouders geconfronteerd met verbaal (10 procent) of fysiek geweld (drie gevallen).

De meest gemelde incidenten op school zijn diefstal door een leerling, vuurwerk op school, een leerling stoned in de klas, een leerling die handelt in drugs, en ongewenste bezoekers, zoals loverboys.

Meer informatie
Rapport Sociale veiligheid van docenten