De reacties op ZorgkaartNederland laten zien dat er weinig verbetering is als het gaat om privacy in de zorg
Zorg en privacy hebben geen goed huwelijk. Bij ziekenhuizen en apotheken klagen mensen over meeluisteren van andere patiënten aan de balie of over medewerkers en artsen die openlijk hun situatie bespreken. Bij verpleeghuizen klagen mensen dat ze met meerdere mensen een kamer of sanitair moeten delen. Dat blijkt uit een analyse van de waarderingen die mensen op ZorgkaartNederland achterlaten.
Patiëntenfederatie Nederland noemt dit onnodig, zeker omdat met enkele soms kleine bouwkundige aanpassingen veel privacygevoelige zaken kunnen worden opgelost of door ander gedrag van zorgverleners. Medewerkers aan de balie en dokters op de zaal moeten zich bewust zijn dat andere patiënten kunnen meeluisteren. Vooral in de verpleging en verzorgingshuizen en de medisch specialistische zorg gaat het niet goed met de privacy van patiënten. Bij de verpleging en verzorging klagen veel mensen dat ze een kamer of sanitair moeten delen met anderen, of dat hun deur niet dicht kan waardoor gesprekken voor anderen zijn te horen. Iemand zegt: “Het zou fijn zijn als alle verzorgenden even zouden kloppen als ze haar kamer binnenkwamen, want dat geeft haar dan meer een gevoel van privacy.”
Ziekenhuis
In de medisch specialistische zorg wordt vooral geklaagd over een gebrek aan privacy tijdens zaalvisites, over de aanmeldzuilen bij ziekenhuizen en over gesprekken aan de balie. Een reactie: “De zuilen waar je je aan moet melden is het onpersoonlijkste wat er maar is. Iedereen die in de rij staat kan meekijken naar je gegevens.” En een ander: “Ten overstaan van alle aanwezigen werden medicijnen besproken. Dat vond ik erg onplezierig.”
Weinig verbetering
De reacties op ZorgkaartNederland laten zien dat er weinig verbetering is als het gaat om privacy in de zorg. In 2016 hield de Patiëntenfederatie samen met twee andere organisaties een onderzoek over privacy onder ruim zevenduizend mensen. Van hen gaf bijna de helft aan dat het slecht gesteld is met de privacy, terwijl mensen het wel een heel belangrijk onderwerp vinden. Toen werd veel geklaagd over een gebrek aan privacy bij apotheken. Balies staan te dicht bij elkaar en soms worden medicijnen besproken terwijl de hele wachtkamer kan meeluisteren. Apotheken hebben ruim negenduizend waarderingen. Daarvan gaat het bij driehonderd gevallen om privacy. Bijvoorbeeld over medewerkers die te weinig discreet zijn en naam, geboortedatum en medicijnen hardop roepen. Of die ongevraagd medicijnen van huisgenoten meegeven.
Verpleeg- en verzorgingshuizen
Op ZorgkaartNederland staan bijna 650.000 waarderingen. Een kleine 400.000 hiervan hebben betrekking op instellingen en praktijken. Bij iets meer dan 3.000 van deze laatste groep komt privacy aan bod.
Verpleeg- en verzorgingshuizen hebben 100.000 waarderingen. In 1.600 daarvan wordt geklaagd over een gebrek aan vertrouwelijkheid. Het gaat dan vaak om mensen die samen een kamer of sanitair moeten delen. Mensen klagen ook over meeluisteren van anderen als wordt gesproken over medicijnen en over kamers die niet op slot kunnen.
Lees hier het rapport Privacy in de Zorg